geld opnemen en betalen in China

  • TjitskeWJ

    hallo,

    Kun je in de steden (o.a. Beijing, Xi`an, Chendu, Liang, Dali, Shanghai) overal geld opnemen? Of is het zoeken naar een pinautomaat? En accepteert deze Maestro? en Visa? En kun je in een restaurantje met je creditcard (Visa? Maestro?) betalen? Kortom, hoe werkt dat in China? Alle tips welkom!

    groet,

    Tjitske

  • Jurgen

    Het stikt van de geld automaten in China, daar kan je zeker terecht met je Visa card. De ABN wereld pas werkt ook.

    Betalen met credit card in restaurant heb ik nog nooit gedaan, weet dus niet of dit kan. Ik raad het echter af (kans op misbruik is erg groot). Gewoon eerst pinnen en dan overal cash betalen.

  • Fengzi Marco

    Als je in restaurants kan betalen met credit card, zullen ze het niet nalaten dit met stickertjes op de deuren te laten zien. Ik heb het echter nog niet gezien.

  • Petervdbrink

    Ik kom regelmatig in China en geld opnemen gaat prima.

    betalen met creditcard is moeilijker, zeker in winkels en restaurants.

    gewoon contant betalen is mijn advies

  • Fengzi Marco

    Is ook makkelijker met afdingen. Stop niet te veel geld in je portemonee, Chinezen kijken altijd stiekum hoeveel er in zit, en ga dan je boodschappen doen.

  • paulienvdijken

    bij bank van china kun je vaak terecht, hoe hij officieel heet weet ik zo 1 2 3 niet..

    Je kunt je credit card in restaurants gebruiken, vaak genoeg gezien bij vrienden. Als toerist zou ik dit niet snel doen inderdaad.

    succes en veel plezier :)

  • TjitskeWJ

    Inmiddels ben ik in China geweest, geld opnemen is geen probleem, als je even zoekt, vind je overal een pinautomaat. We gebruikten de VISA kaart van de ANWB. Gebruik van Maestro-kaart was niet mogelijk. We betaalden in de restaurants soms ook met VISA.

    groet,

    Tjitske

  • Fengzi Marco

    Ik gebruik altijd m'n bankpas van de Rabobank. Nooit problemen.

  • Koecing

    Hoopies problemen gehad met pinnen met maestro in China afgelopen mei. Eénmaal door tussenkomst van een bankmedewerkster binnen geld kunnen opnemen in KunMing (je blijft het proberen). Bij de automaten lukte het niet.

    Alleen geld kunnen pinnen met VISA. Ook medereizigers met ING en RABO hadden problemen.

    RABO klanten mede vanwege het feit dat RABO vanaf 1 juni standaard pinnen buitenland heeft uigeschakeld. de klant moet er expliciet om vragen.

    Van ABN vernomen dat er een limiet is voor pinnen buiten europa, komt neer op plm. 1000 yuan. Overigens heb ik de extra gemaakte transactiekosten vanwege het pinnen met de VISA card vergoed gekregen van de ABN

  • Fengzi Marco

    Je hoeft bij de Rabobank hier alleen om te vragen als je de laatste 2 jaar niet buiten Europa gepit hebt.