Heftig filmpje, graag vertaling gewenst

• rotflmao

Ik kan het filmpje hier in China niet openen, maar in het openbaar kinderen afranselen is in China vrij normaal hoor. Ik zag enkele weken geleden nog een vader zijn zoontje van een jaar of tien het licht uit de ogen slaan in de supermarkt. Toen hij daar met een bloedend hoofd op de vloer in de rij voor de kassa lag stapten andere klanten gewoon lachend over hem heen. Het is in China namelijk ongebruikelijk en zelfs onbeleefd je met de familieproblemen van anderen te bemoeien, dus andere mensen zul je in dat soort situaties niet zien ingrijpen. Wel zijn ze graag toeschouwer natuurlijk.

• Fengzi Marco

Jullie moeten begrijpen dat China onder Mao stil heeft gestaan.

Kijk eens hoe men in het “vrije” westen met elkaar omging zo'n 60/70 jaar geleden.

Ik zie weer het bekende nederlandse wijsvingertje.

• Fengzi Marco

Oja, sorry ik kan het filmpje niet voor je vertalen.

• rotflmao

Fengzi Mario, wat bedoel je precies te zeggen? Dat, omdat China een andere culturele en historische ontwikkeling gekend heeft dan Nederland, het verkeerd zou zijn om vanuit een hedendaags Nederlands standpunt een oordeel te vellen over hoe in China dingen aangepakt worden? Ik heb dit soort cultuurrelativisme nooit echt begrepen. Mijns inziens is het openlijk kritiek kunnen geven op wat door wie dan ook als sociale misstanden opgevat kunnen worden juist een essentieel onderdeel van een maatschappij die er naar streeft een betere samenleving te bewerkstelligen.

Om een Chinees voorbeeld te geven, het was daar tot een eeuw geleden als man verplicht je haar in een staart te dragen. Deed je dit niet dan volgde de doodstraf. Tegenwoordig zul je weinig mensen vinden die vinden dat het niet dragen van een door de staat voorgeschreven kapsel met de doodstraf bestreden dient te worden. Zou je echter hier vanuit hedendaags Nederlands standpunt, al dan niet met een wijsvingertje, geen oordeel over mogen vellen mogen geven omdat het toen in China cultureel gemeengoed was? En zou je dus vanuit hedendaags Nederlands standpunt ook geen oordeel mogen geven over Chinezen die met harde hand het recht in eigen hand nemen om criminele kinderen fysiek af te straffen? Als dat je standpunt is dan begrijp ik het niet en ben ik het er ook niet mee eens.

Overigens ben ik het er ook niet eens dat China onder Mao stilgestaan heeft. Ik vind dat het juist een periode in de Chinese geschiedenis is van enorme sociale veranderingen.

• Prikker

Ohh… lol… iedereen mag een oordeel geven, maar niet iedereen hoeft daarom serieus genomen te worden. Dat vergeten we in Nederland nog wel eens.

Om elkaar serieus te blijven nemen is het verstandig niet te snel met het vingertje te wijzen… dat is, denk ik, wat Marco bedoelde.

Tuurlijk mag iedereen zonder verstand van zaken, ervaring of inlevingsvermogen een situatie beoordelen.

Maar of het zinnig is om de situatie te verbeteren… nee, dat denk ik niet.

• rotflmao

Dan verschillen we daarover dus van mening. Sommige mensen vinden dat je beter niet kunt oordelen en anderen wel. Prima.

Maar goed, ik heb het filmpje inmiddels via een proxy bekeken. Wil ik de website vanuit China rechtstreeks bezoeken dan wordt de verbinding namelijk steeds verbroken.

Er is nogal veel lawaai op de achtergrond en veel mensen spreken in dialect, Zhejiang, Jiangsu of zoiets, in ieder geval ten zuiden van de Jiangzi. Die oudere vrouw met luide stem meteen aan het begin heeft het erover dat ze een fiets of scooter hebben meegenomen en dat het jongetje maar moet worden doodgeslagen. Dat doodslaan hebben ze er in het hele filmpje telkens over. Het lijkt dat ze met een groep gestolen hebben en dat dit jongetje alleen achtergebleven of gepakt is en de rest is ontvlucht. Verder is het niet helemaal duidelijk of het een fiets is of een scooter zoals je achter het jongetje ziet staan, beide worden in het Chinees namelijk meestal che (车) genoemd. Ook is het niet helemaal duidelijk van wie het gestolen is. De vrouw heeft het over “van ons” (咱们) een term die vaak gebruikt wordt om een grotere groep aan te duiden, zoals “onze wijk”, “ons dorp” of “onze samenleving”.

Dan begint die ene vent het jongetje te slaan en zegt tegen hem dat dit is wat ze daar doen met dieven, dat ze dieven gewoon doodslaan. Iets later zegt hij dat het jongetje nog geluk heeft, want dat anderen hem allang hadden doodgeslagen. Dan iets met dat stelen niet goed is en ze moeten werken als ik het goed heb, maar helemaal duidelijk is het niet. Daarna veel lawaai en is het onverstaanbaar. Die vrouw met die paraplu en die grote tanden zegt dan dat het nog maar een jong kind is en dat het erg zielig is. Daarna zegt ze dat er niets aan te doen is, waarschijnlijk bedoelt ze dat ze het erg zielig vind dat het kind zo jong al aan het stelen is en niet zozeer dat hij een pak rammel krijgt. Dan aan het eind weer iets onverstaanbaars.

Het filmpje is niet zo heel scherp, maar het kind lijkt met verre van westers. Er zijn genoeg Chinese jochies die er zo uit zien, maar het kan ook best een Oeigoer zijn. Dit is een Turks volk uit het verre westen van China, dat de laatste vijf jaar massaal naar de grote Chinese steden is getrokken. Het zou verklaren waarom ze in het filmpje spreken van “dit is wat we hier met jullie mensen doen”, er wordt dus geïmpliceerd dat hij van buiten komt. Dit zou op zich de reactie van bijvoorbeeld die oude vrouw aan het begin kunnen verklaren, want de Oeigoeren wordt vooral door de oudere Chinezen als, nou ja, letterlijk onmenselijk beschouwd. Maar nogmaals, het filmpje is erg onscherp en het jochie kan net zo goed gewoon een Chinees zijn. Verder laat het filmpje uiteraard niet alles wat er gebeurd is zien, maar misschien dat het zo in ieder geval iets duidelijker is.

• Prikker

Bedankt voor de toelichting.

Je toelichting sluit naadloos aan bij wat ik er al over gehoord had, maar jouw verhaal is completer.

• rotflmao

Ik heb het zojuist nog een keer beluisterd, maar door het verkeer op de achtergrond is er vaak niets van te horen en krijg je alleen flarden van het gesprek mee. Zo zegt rond 37 seconden een jongere vrouw tegen iemand anders “kom eens, kom eens” en dan enkele seconden later antwoordt iemand “zou het kunnen dat hij…” en dan luid getoeter. Dan een mannenstem dicht bij de camera “zo zal hij het licht zien”. Dan allemaal flarden van “waarom steel je?”, “denk je dat je zomaar kunt stelen?” en nog iets met “je vader mompel mompel werk” maar in plaats van werk kan het ook uitbetaling van het loon zijn, in sommige dialecten klinkt dat nogal hetzelfde. De vrouw met grote tanden is aan het eind nog wel vrij duidelijk, ze zegt: “Het is toch nog maar een klein kind, zo jammer dat hij al zulke problemen heeft. Kan hij dat begrijpen? Kan hij dat begrijpen? Maar wat wil je eraan doen?”. Dan nog die man op 2:04 “volgende keer moet je niet..” en dan weer getoeter er doorheen.

• Fengzi Marco

Overigens ben ik het er ook niet eens dat China onder Mao stilgestaan heeft. Ik vind dat het juist een periode in de Chinese geschiedenis is van enorme sociale veranderingen.

Mooi verhaal; maar wat u als laatste schrijft slaal helemaal nergens op. Mao heeft meer mensen vermoord dan Hitler er Stalin samen. Of is dat wat u “sociale verandering” noemt.

• rotflmao

Wellicht dat mijn zin niet helemaal duidelijk is. Ik heb het over sociale verandering, niet over sociale vooruitgang. Onder Mao veranderde er heel wat met betrekking tot de sociale verhoudingen tussen de mensen. Bijvoorbeeld plattelandsbewoners, destijds verreweg het grootste deel van de Chinese bevolking, werden plotseling verplicht in collectieve boerderijen gebouwen te wonen en dit zal zeker de verhoudingen tussen Chinezen beïnvloed hebben. Ook iets zoals de Culturele Revolutie, waar Mao jongere mensen aanspoorde om al het oude maar kapot te maken en de maatschappij opnieuw in te richten heeft zonder twijfel enorme invloed gehad op de sociale verhoudingen in het land. Hoewel het rampzalige gevolgen heeft gehad kan volgens mij dus niet gezegd worden dat China toen stil heeft gestaan, er is juist veel veranderd.

Maar goed, hoewel het uiteraard een interessante discussie op zich is, gaat het niet over het filmpje.