Heftig filmpje, graag vertaling gewenst

• Prikker

Hallo beste lezers,

Ik zou graag wat contekst hebben bij onderstaand filmpje.

http://www.vkmag.com/magazine/8_jarig_kind_gediscrimineerd_in_china/

Het is een vrij heftig filmpje waarin een westers ogend kind nogal heftig aangepakt wordt door omstanders, maar het is mij niet duidelijk waarom.

Kan iemand hier wat helderheid omtrent verschaffen ?

Dank,

Prikker

• rose

Oh god,

wat dit kind ook gedaan heeft….zo cru …ik schrok mij heel erg…

• Prikker

Ik heb later gehoord dat ‘t geen westers maar een moslim-jongetje was die iets gestolen zou hebben, maar ik weet ’t niet zeker.

Als iemand de omstanders kan verstaan is het misschien te verduidelijken.

• rose

Ja en ? zal men een kind hier in het western zo behandelen ? Mischien begrijp ik hun cultuur niet. Maar van die cultuur hoef ik niet te hebben.

Mischien zit er meer achter, rassendiscrimanatie, expantie van de Han ?

Laat maar, en China gaat de machtigste land van de werled worden.

• Prikker

Nou ja… dat China niet zo zachtzinnig met criminelen omgaat hoeft geen geheim te zijn denk ik, maar goed alles heeft een achtergrond. Niemand vraagt je om het daarmee eens te zijn, èn de ene cultuur is inderdaad de andere niet. En net zoals er in het Westen een achterdocht is naar de ontwikkeling van de Islam en hun cultuur is die er ook in China. Niets nieuws onder de zon.

Maar om nu de houding tegen criminelen als uitgangspunt van de houding van de Chinezen naar jou/ of het Westen te nemen is ook weer wat overdreven… net zoals bang te zijn van de ‘grootmacht’ China. Persoonlijk zou ik ‘t wel verfrissend vinden wat meer invloed uit die hoek te ervaren na al de Amerikaanse cultuur-overspoeling die we nu ervaren in ’t Westen.

• rose

Dus, je bent er mee eens dat het kind zo terecht behandeld wordt ?. Waarom plaatst je deze artikel in deze reis forum ? zoek je een excuse om je geweten te sussen ?. Ik geef alleen mijn meining, gelukkig woon ik een een vrij land, waar ik nog mijn meining kan geven.

En geloof mij, vrijheid is onbetaalbaar, ik weet het. Ik ben ook absoluut niet mee eens met de Amerikanen, maar China…mag je wel hebben.

• Prikker

Oh boy.. nee hoor dat heb ik niet gezegd dat het terecht is dat dat kind zo behandeld wordt, maar ik zie wel dat de Chinese jongeman die de jongen het meest treitert het wel heel erg gemikt heeft op z'n handen. En dat sluit wel aan bij de straf die veel dieven in veel culturen krijgen als ze gepakt wordt… in de Arabische cultuur hakken ze dan je hand nog wel eens af.

Ik heb ‘m geplaatst -zoals ik in m’n originele post reeds vertelde- omdat ik de achtergrond wil weten en mensen die wel Chinees verstaan dat misschien uit de commentaren van de omstanders kunnen opmaken. Ik heb geen schuldgevoel, dus ik hoef ook niets te sussen, ik ben alleen geïnteresseerd naar de achtergrond.

Ik vind 't tot op zeker hoogte ook wel zielig voor de jongen, maar ben niet zo naïef om te denken dat iemand die zo jong is nooit iets crimineel zou kunnen doen.

En ik plaatste hem hier omdat ik weet dat hier ook Chineestalige bezoekers komen.

En dank je wel voor China, ik zou 't graag accepteren als dat kon.

• chinaganger

Tijdje geleden was ik op markt in Kunming, daar heb ik aangeschouwd dat een dief flink mishandeld werd. Een jongetje van rond 10 jaar. Er viel me wel op dat zoiets rond 10 mensen waren die achter de jongetje gingen. Die jongetje kreeg toen flink aantal klappen en lachte toen als een boer met kiespijn. 10 minuten later zag ik hem weer lopen met nog stuk of 5 jongens van dezelfde leeftijd. Ik kreeg toen wel het idee dat een bende is die uitgestuurd is om te stelen.

Zoals diverse mensen bewust zwaar invalide zijn gemaakt om te bedelen.

• rose

Als je geen eten heb en je volk onderdrukt wordt op je eigen grond, wat ga je doen dan behalve bedelen,stelen ?

Ik ben hier voor het eerst om een vraag te stellen over visa, maar het hoeft voor mij niet meer. Ik ga met andere vliegmaatschappij wel. Kost mij wat meer, maar met een gerust hart.

Ik ben absuluut niet boos hoor, ik schrok er alleen heel erg. Ik ben een idealist, daarom zie ik veel dingen te zwart wit. Maar ik schaam mij er absoluut niet voor om zo te zijn.

mvgs

• rene

Is kantonees, dus als je iemand vind die dit spreekt hier op dit forum

.