Van Beijing naar Hongkong

• jolijn

Mijn probleem zit meer in het opstijgen en landen, niet in de vlucht persé Fengzi :)

Maar indien het echt handiger is dan zal ik wel een vluchtje pakken, maar 3 wellicht iets teveel van goede.

Die boot klinkt als een mooi alternatief!

Mooi kaartje Ils. Lijkt me ook wel een mooie uitdaging treinende door het land.

In Vietnam bevielen de nachttreinen ons goed, hopelijk zijn de treinen in China hiermee te vergelijken!?

Groet!

• ils

tot mijn schande moet ik bekennen dat ik in de 15 keer dat ik in China was slechts 1x per trein heb gereisd, omdat het zo goedkoop is pak ik meestal het vliegtuig. Jij houdt niet van opstijgen en landen, ik niet van de Chinese toiletten in een trein en andere openbare gelegenheden. (ik ben een beetje verwend weet ik), dus vliegen en dan weer in een hostel slapen (met gewoon Hollands toiletje) heeft mijn voorkeur.

Van anderen lees/hoor ik wel dat vooral de softsleepers prima te doen zijn.

• Fengzi Marco

De bedden van een hardsleeper zijn hetzelfde als die van een softsleeper. Het enige verschil is dat bij een hardsleeper slaap je met z'n zessen in een onafgesloten slaapruimte en bij een softsleeper slaap je met z'n vieren in een kamertje met een deur die je kan sluiten.

Ja, de wc, dat blijft een probleem in veel treinen en veel openbare gelegenheden. Maar ja, kijk eens in Nederland naar de toiletten in de trein en bij pompstations.

• jolijn

Haha, die toiletten zullen inderdaad geen pretje zijn. Maar is in Nederland inderdaad niet veel anders.

Voor de rest klinkt de trein hetzelfde als in Vietnam. Daar ook 6 ‘hard’ en onafgesloten en 4 ‘soft’ en afgesloten.

Al is ‘afgesloten’ ook wel weer een groot woord hebben wij ervaren :-)

• Jac van Wijk

3 weken kan je echt veel doen.

maar vlieg wel een paar keer.

in 25 dagen deze wij:

Shanghai Pujiang hotel

Beijing BAMBOO GARDEN hotel

Xian Jiahe Business hotel

Chengdu Jinli hotel

Leshan Jiazhou hotel

Lijiang Sanhe hotel

Kunming Camellia hotel

Yangshuo Mountain retreat

Ping An Liqing guesthouse (excl. ontbijt)

Macau Wynn

Hong KongRoyal Plaza

Reis wel met soft softsleeper anders moet je met 6 in een hok wat niet eens afgesloten is.

Wij hebben ook vaak de softsleeper de lux genomen, dan slaap je maar met zijn 2e

Trein hebben wij 3 keer gedaan, Beijing - Xian, Shanghai - Beijing, Guilin - Guangzhou

Bus van Guangzhou - Macau

Kijk naar een organisatie die van uit nederland al veel kan reserveren, ( in china een treinkaartje verkrijgen is niet altijd makkelijk, zkr. niet met feestdagen)