Stop de Olympische spelen!

• JR Ewing

Vandaag de dag worden er in China tienduizenden onschuldige mensen onder erbarmelijke omstandigheden vastgehouden in gevangenissen en werkkampen. Verder maakt China zich op grote schaal schuldig aan genocide (kijk naar de Tibetanen). Meer dan drie kwart van de meest vervuilde steden ter wereld liggen in China. Door grote gaten in het Chinese onderwijssysteem worden kinderen in China steeds gemakkelijker te werk gesteld in fabrieken en op landerijen. Soms werken ze 16 uur achter elkaar door en worden daarnaast als stront behandeld. Bovendien is het dierenleed in China niet te overzien en vreten ze ook eens bedreigde diersoorten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kortom, wat een heerlijk landje. Waarom gaan die Olympische spelen in Godsnaam door?!? Hebben sporters geen principes? En laten we vooral onze eigen hypocriete Willem Alexander niet vergeten. Echt, wanneer Tibetanen aanslagen zouden gaan plegen tijdens de Olympische spelen zou ik daar alle begrip voor hebben.

• Drent

Ik heb veel vrienden uit China en die vragen mij waarom Nederlanders zich met hun land bemoeien! China bemoeit zich ook niet met Nederland en een rijtje opnoemen zoals JR doet is natuurlijk ook voor Nederland op te noemen;

Geert Wilders, drugs, abortus, drank misbruik, onverwerkt verleden van misdaad tegen Indonesie, schuld aan Molukken niet ingelost, steun aan Amerikanen bij Irak/Afghanistan,Vietnam, Nederland als grote wapenhandelaar in de wereld etc . Nederland weet niet hoe snel ze handel moeten drijven met China of dergelijke landen. Toppunt vind ik wel dat JR over bedreigde diersoorten begint die leven in een “ontwikkelings land”. Chinezen zijn trots op hun land en de vooruitgang, de westerse landen beginnen over bedreigde diersoorten e.d. terwijl wij vanuit het westen gezorgd hebben dat de dieren bedreigd worden (houtkap e.d.). JR, je bedoelt het goed maar zie eerst wat wij hier hebben aan rijkdom en hebben gedaan, er is net weer een wapenhandelaar vrijgesproken die wapens heeft geleverd aan kinderen in Liberia. Het is makkelijk om China aan te vallen en kritiek te leveren maar als je geweld goedkeurd ben je misschien precies zoals het bewind/regime die geweld gebruiken. Ook zij zijn overtuigd van hun gelijk!

• charles

Ik hoop nu eindelijk, dat het na het commentaar van Drent, elke discussie over China overbodig maakt !!!!

Ben het helemaal met je eens Drent.

Charles

• ruud

Ik ben het er mee eens!

ruud

• fengzi

En gelijk heb je.

• Mark

Drent, als je het zelf niet zo geschreven zou hebben, had ik het gedaan. Overigens: het niet politikiseren van de Olympische Spelen is een van de voorwaarden om als land te mogen deelnemen. Het wordt tijd om Nederland uit te sluiten van deelname, na al dat gedram ;)

• david

Drent, ik heb het zelfde gevoel. En krijg die vragen ook van mijn vriendin en haar vrienden. Je hebt het goed verwoord, Dank.

David

• theo

Ook mee eens Drent, nog meer bijval.

NL moet een keer ophouden met het opgeheven vingertje.

Qua OS (Ontwikkelingssamenwerking) blijken we helemaal niet zo goed te werken als velen ons willen doen geloven.

En Qua de andere OS mag NL blij zijn mee te mogen doen.

Maar dat weerhoud ons niet het recht de zaak Tibet mee te helpen op te lossen door diplomatieke bemiddeling.

Door mensen die China goed kennen, bv onze ex-abassadeur van China.

• Pisang

“Nederland moet uitgesloten worden van de OS.”

Ik dacht toch echt dat dit het China-prikbord was!!!

Verder een vreemde gang van gedachte wisseling:

China en/of Tibet kunnen hun gang gaan. En pas als het Westen 100% zuiver is mag men een weerwoord geven?

Ik zou zeggen…China EN Tibet…..kijk naar je eigen optreden…en niet naar dat van het Westen.

Uiteraard is dit gericht aan enige prikkers die denken dat alleen “brandschone” landen kritiek mogen leveren.

Drent, je bent wel een beetje hypocriet. Leuk hoor, zo'n lijstje…..maar totaal irrelevant. Raakt kant nog wal.

• Fengzi

De Westerse landen hebben zoveel verpest over de hele wereld, maar hebben daarvoor nooit verantwoording over afgelegd.

China is alleen maar in het nieuws omdat het de OS mag organiseren. Als Beijing geen OS zou hebben gehad, dan hadden we over Tibet alleen gelezen op pagina 14 links onder in de krant.

Kortom; jullie reageren alleen omdat de OS er aan komen, maar waar waren jullie met jullie protest toe China de OS kreeg toegewezen? Gewoon een zaak van boter op het hoofd, maar dat is voor Nederlanders niets nieuws (WK voetbal 1978).