Peter,
Vertel,
Waarom zou ik pro-china moeten zijn?
Mag ik geen eigen mening hebben, die niet positief is?
Pisang, leg eens uit? Waarom op de persoon en niet op de bal spelen? Of is er niet op de bal te spelen? Wat is er spot on en waarom ben ik een wijsneus als ik niet voor mijn plezier in China kom? Vertel?
Fengzi en prikker,
Jullie en ik weten natuurlijk dat het vrijwel ondoenlijk is om over “chinezen” te spreken als zodanig. In Urumqi tref je geheel ander mensen van een compleet andere cultuur aan dan in Shanghai, of weer compleet andere “chinezen” in Tibet etc etc.
Ik vertaal de vraag van Hazjar dan ook als een algemene vraag over China en haar bevolking: Wat en waarom staat het je wel of niet aan.
Mij staat “het” niet aan, zoals “het” jullie wel aanstaat.
Ik heb niets maar dan ook niets gemeenschappelijks met China en haar bevolking. Na 9 jaren Azie is mijn mening zo gevormd, het zij zo. (en dan komt er ene Peter met zo'n advies over hoe en waar ik in China zou moeten komen…).
Desalniettemin zullen jullie het hopelijk met mij eens zijn, dat dit de eerste keer is dat ik dit aangeef. Sterker nog, ik heb hier altijd als moderator onafhankelijk mij opgesteld en me beperkt tot het modereren op de gedragsregels, niet op pro- of contra china. Daar waar hier wellicht een hoop mensen moe werden / worden van een china fanaat als Fengzi, heb ik hierin nooit partij gekozen.
Maar blijkbaar mag ik niet kritisch zijn van ene peter en ene pisang, de laatste nog een beetje onder de gordel ook.
Afijn, ik houd dus niet alleen niet van China en haar bevolking(wat dus niet wil zeggen dat ik CHina aat, totaal niet), maar vooral ook niet van mensen die anderen niet hun mening gunnen, en die vind je ook buiten China, zelfs tot in Tokyo.
Eric