beste meneer Piet,
Persoonlijk vind ik dat u uiterst arrogant overkomt met uw berichtjes. Beetje onuitstaanbaar. Beetje erg eigenlijk. Misschien is Mark idd ‘slechts’ als backpacker hier geweest. So what? Niet iedereen kan hier in BJ wonen, dan zou het een beetje druk worden he, vindt u ook niet?
Kritiek ok, maar wat in u bericht staat is niet eens helemaal honderd procent waar.
1. treinkaartjes verkooppunten zijn niet zo moeilijk te herkennen. Als ik een soort van winkeltje zie waar honderd-en-één toeristische posters buitenhangen, of waar ik iets zie staan als CITS, dan kan ik al snel concluderen dat de kans groot is dat die winkeltje een reisbureau is.
Bovendien verkopen vrijwel alles ho(s)tels treinkaartjes. Soms kost dit een 50 kuai meer, maar ach, het scheelt ook een tripje (en de ergenissen van het kaartje kopen) naar het station.
2. Ik heb regelmatig treinkaartjes (inclusief Xi'an - Beijing) een dag van te voren gekocht. Was niet zo'n groot probleem.
3. Het gewoon in de trein stappen zonder treinkaartje is een redelijk slecht idee. Ik maak niet vaak mee dat het treinpersoneel in deze wagon 6 (ik wist trouwens niet dat het altijd wagon 6 is waar je dit soort dingen kunt regelen, weer wat geleerd!) behulpzaam is. Eigenlijk nooit. En het lijkt me als je geen kaartjes kunt vinden op het station of op andere verkooppunten dat het dan een slecht idee is gewoon op de trein te stappen en te hopen op een plaatsje. Die zul je misschien uiteindelijk wel krijgen maar de kans op een yingzuo is dan groot lijkt me (toch?) De keren dat ik heb geprobeerd up te graden (als ik een yingzuo had) kon dit nl nooit.
Nou, that's it. Ik hoop dat u de volgende keer wat minder aangebrand kunt reageren. We zijn hier tenslotte om elkaar te helpen niet om elkaar af te zeiken. Enne Mark, ik zou vooral doorgaan met het posten van nuttige berichten! Is juist handig! Gewoon doen dus.
Zaijian,
Adda