Treinkaartjes!!

• Mark

Het lijkt me dat ze nu informatie genoeg heeft. Vanaf Qianmen ben je binnen no time met metro en vervolgens taxi bij Beijing West. En Piet, als iemand vaak als backpacker in Beijing heeft gezeten, wil dat nog niet zeggen dat hij geen verstand van zaken heeft. Met een goede voorbereiding kom je namelijk een heel eind, en als je Chineze kennissen hebt ter plaatse, nog veel verder… (bijvoorbeeld naar Xi'an)

• Adda

beste meneer Piet,

Persoonlijk vind ik dat u uiterst arrogant overkomt met uw berichtjes. Beetje onuitstaanbaar. Beetje erg eigenlijk. Misschien is Mark idd ‘slechts’ als backpacker hier geweest. So what? Niet iedereen kan hier in BJ wonen, dan zou het een beetje druk worden he, vindt u ook niet?

Kritiek ok, maar wat in u bericht staat is niet eens helemaal honderd procent waar.

1. treinkaartjes verkooppunten zijn niet zo moeilijk te herkennen. Als ik een soort van winkeltje zie waar honderd-en-één toeristische posters buitenhangen, of waar ik iets zie staan als CITS, dan kan ik al snel concluderen dat de kans groot is dat die winkeltje een reisbureau is.

Bovendien verkopen vrijwel alles ho(s)tels treinkaartjes. Soms kost dit een 50 kuai meer, maar ach, het scheelt ook een tripje (en de ergenissen van het kaartje kopen) naar het station.

2. Ik heb regelmatig treinkaartjes (inclusief Xi'an - Beijing) een dag van te voren gekocht. Was niet zo'n groot probleem.

3. Het gewoon in de trein stappen zonder treinkaartje is een redelijk slecht idee. Ik maak niet vaak mee dat het treinpersoneel in deze wagon 6 (ik wist trouwens niet dat het altijd wagon 6 is waar je dit soort dingen kunt regelen, weer wat geleerd!) behulpzaam is. Eigenlijk nooit. En het lijkt me als je geen kaartjes kunt vinden op het station of op andere verkooppunten dat het dan een slecht idee is gewoon op de trein te stappen en te hopen op een plaatsje. Die zul je misschien uiteindelijk wel krijgen maar de kans op een yingzuo is dan groot lijkt me (toch?) De keren dat ik heb geprobeerd up te graden (als ik een yingzuo had) kon dit nl nooit.

Nou, that's it. Ik hoop dat u de volgende keer wat minder aangebrand kunt reageren. We zijn hier tenslotte om elkaar te helpen niet om elkaar af te zeiken. Enne Mark, ik zou vooral doorgaan met het posten van nuttige berichten! Is juist handig! Gewoon doen dus.

Zaijian,

Adda

• WitteWel

Volgens mij kom je het perron niet eens op zonder kaartje?

Normaal moet je met een kaartje in de wachtruimte wachten en 10 minuten voor de trein komt kan je met je kaartje door een poortje naar het perron.

Ben niet in Beijing geweest maar wel op vele andere plaatsen met de trein en overal lijkt het zo te gaan, wat ook erg goed werkt moet ik zeggen.

Zou leuk zijn als iemand dit kan bevestigen of niet!

C-ya , WitteWel

• Piet

Wittewel,

het is mogelijk met een perronkaartje op het perron te komen (weet de prijs niet uit m'n hoofd, ongeveer 2 kuai, denk ik.

Het kaartje is bedoeld voor “afhalers”, maar in sommige gevallen is het ook mogelijk met dit kaartje wagon nummer 6 te boarden.

Misschien is dit perronkaartje alleen gebruikelijk op grote stations…ik weet dat ze ze verkopen op Beijing en op Guangzhou, verder geen ervaring met perronkaartjes.

• Mark

Die kaartjes kennen ze ook in Xi'an en Hancheng (Shaanxi). Piet kennen ze daar niet…

• carola

Allemaal hartstikke bedankt!!

Door jullie vele reactie's op elkaar, ben ik erg veel aan de weet gekomen.

Doei Carola

• Emile

Gewoon een fiets huren en even naar Central fietsen! Ga je even langs ‘het plein’ enzo, allemaal hardstikke leuk! En 3 dagen vantevoren in inderdaad verstandig, is mijn ervaring, maar dat was ook alleen voor de lijn Beijing - Xian…

En laat je niet afschrikken door de radardetectie poortjes bij de ingang, daar moet je dus doorheen. (dacht eerst dat dat al de kaartjes controle was)

Enne, pupers spreken nog het beste engels… (studenten ook, maar die herken je slechter :-)

• Kristof

Het is mogelijk om voor afreis naar China je tickets online te boeken : treinen China.

Op deze site kan je de uren van de treintickets terugvinden. Tevens kan je boeken, dan leveren zij je treinticket in het hotel of guesthouse in China. Tevens heb je meer garantie om een treinticket te bekomen want als je het de dag zelf wil kopen in het station, zijn er soms geen treintickets meer beschikbaar.

• Fengzi

Meestal kan je op de dag zelf nog wel kaartjes te kopen, maar dan alleen nog maar zitplaatsen. En dat wil je niet als je van Bei Jing naar Xi'an reist.