Help visum!

• Malou

Wat uitgebreider:

Hoi!

Weten jullie wanneer het studenten/werk visum in gaat? Op de dag dat je het land binnenkomt of op de dag dat je het krijgt van de ambassade? Kan ik dit visum ook in een ander land regelen, zoals Thailand of Vietnam? Ik ga namelijk vrijwilligerswerk doen in China in September en heb dan ook hetzelfde visum nodig. Ik vertrek echter al over 4,5 week, omdat ik eerst 5 maanden in Azie ga reizen en het probleem is dat ik nog steeds geen LOI heb ontvangen. Ze zeggen dat het bij de ambassade in China geregeld moet worden en dat het nog even duurt. Ik denk dat ik dus de LOI pas krijg als we aan het reizen zijn. Is het daarom dus mogelijk dat ik het allemaal in Bangkok of Vietnam regel?

Alvast hartstikke bedankt!

Weten jullie ook wanneer het toeristenvisum ingaat?

Groetjes Malou

• Henry

Hoi Malou,

Mijn eigen ervaringen: Single entry visum is 3 maanden geldig vanaf uitgiftedatum, d.w.z. je moet binnen 3 maanden na afgifte China binnen komen. Voor een multiple entry visum is dit 6 maanden. Dit geldt zowel voor toeristen- als werkvisum.

Ik heb geen idee of ze (op de ambassade) een andere richtlijn hanteren als je lang voordat je China ingaat een visum aanvraagt. Je moet in ieder geval wel aangeven op het aanvraagformulier wanneer je China ingaat. Probeer dit na te vragen op de ambassade.

Met een visum aanvragen buiten Nederland heb ik geen ervaring.

Succes!

Henry

• malou

Hoi!

Bedankt voor je reactie : )

Ik denk toch dat er niets anders op zit dan het visum in Bangkok of een andere stad in Azie aan te vragen. Ik heb namelijk voor die tijd de papieren niet (LOI). Ik moet dus te weten komen, of dit voor een studenten visum mogelijk is. En ik wou ook graag weten of je een toeristenvisum in Thailand of Vietnam kunt regelen.

Alvast bedankt!

• david

wat staat er op je visum? Volgens mij is het visum 3 maanden geldig van het moment dat je China binnenkomt.

Althans dat is mijn ervaring.

• Malou

Ik heb nog geen visum, dat is het probleem

• Henry

Een visum is inderdaad 30, 60, 90 of 180 dagen geldig op het moment je China binnenkomt. Echter, als je het paspoort met het visum krijgt heb je 3 (single entry) of 6 maanden (multiple enty) de tijd om China binnen te komen (er staat dan op het visum: enter before en dan de datum). Bij binnenkomst in China gaat je werkelijke visum periode (dus de 30, 60, 90 of 180 dagen) in.

Groet!

Henry

• david

Correct! Zo zat het in elkaar, nu weet ik het weer.

• malou

maar weten jullie of ik het studenten visum ook in bangkok of vietnam kan regelen?

• Giff

Beste Malou,

Een studentenvisum is geldig vanaf de dag van uitgifte door de Chinese ambassade, maar een studentvisum werkt anders dan een toeristenvisum. Je krijgt nl. een X visum. Dit betekent dat je een verblijfsvergunning aan moet vragen, nadat je China bent binnengekomen. Je krijgt dan een zogenaamde greencard. Een werkvisum is een Z-visum. Meer informatie over de soorten visa voor China: http://www.diplobel.org/shanghai/English/html/chinese_visa_-_dutch.html

Vaak heb je voor de bijzondere visa allerlei gezondheidsverklaringen nodig. Ik neem aan dat je school de paieren hiervoor regelt.

Kijk anders eens op www.visumdienst.nl en voor de Chinese ambassade in Bangkok:

http://www.travelchinaguide.com/embassy/thailand.htm

En voor Vietnam: http://www.travelchinaguide.com/embassy/vietnam.htm

Je kan natuurlijk ook een toeristenvisum aanvragen; single of multiple, maar daaraan is een maximumverblijf aan verbonden van 90 dagen. Mijn ervaring is dat je nooit voor een verblijf van meer dan 90 dagen een visum krijgt. Je kan met een multiple entry visum om de 90 dagen “even” het land uit en weer terug, de makkelijkste weg is via Hongkong. Een visum is geldig vanaf dag van uitgifte. Dus als je er nu een aanvraagt en je gaat binnen drie maanden NIET naar China, dan moet je opnieuw een visum aanvragen.

Als je een visum wilt aanvragen in Bangkok dan zal je school de benodigde papieren op moeten sturen naar de ambassade in Bangkok of je moet zelf een adres opgeven waarnaar het gestuurd moet worden.

Succes ermee

• Giff

PS:

Op de LOI moet staan bij welke Chinese ambassade je het visum aan wilt vragen. In jouw geval wordt dat dus Thailand of Vietnam. Meldt dit op tijd, want als op je LOI staat dat je het visum zal aanvragen in Nederland, krijg je in Thailand/Vietnam geen visum!

Het studentenvisum is na aanvraag drie maanden geldig, dus binnen drie maanden moet je China binnenkomen. Daarna volgt nog de procedure voor de verblijfsvergunning. Hoe lang je dan in China mag blijven staat in je greencard.

Let er dus goed, dat alle papieren geregeld zijn. Misschien kan je beter na je stage gaan reizen door Azië.

Succes