Wang schreef:

>

Ja er is discriminatie in China, maar dat voorbeeld over Uyghurs is een fout voorbeeld. Dat ze in speciale hotels moeten slapen heeft enkel en alleen te maken met het feit dat terroisten onder hen bomber aanslagen hebben geplegd in grote steden in China. Ja in China heb je ook zelf-moord aanslagen, alleen lees je hier

niet veel daarover.

Hoi Wang en anderen,

De Uyghurs ervaren het als heel erg kwetsend dat ze alleen in Xinjiang hotels mogen slapen. Ik heb daar met verschillende Uyhgurs over gepraat. Bovendien zijn de kamers duurder dan gewone simpele kamers. Honderd kwai is voor een gewone Chinees vaak een heel bedrag. Ik vind dit dus echte discriminatie.

Bommen zijn afschuwelijk. Terrorisme moet afgekeurd worden. Van wie dan ook.

Maar de Uyhgurs zijn, net als de Tibetanen, in een erg slechte positie. Neem maar eens een kijkje in Urumqi bv. Als je daar in het Uyhgur gedeelte van de stad loopt valt het op dat de mensen veel meer ziekten hebben dan in het ´Han´ gedeelte van de stad. Oogziekten, die een regelrecht resultaat zijn van slechte voeding en relatief goedkoop verholpen kunnen worden.

Natuurlijk zijn er ook arme Han Chinezen die ook niet onder gemakkelijke omstandigheden leven, die zijn overal, maar de Uyhgurs worden echt gediscrimineerd.

De regering heeft veel geld in de provincie gepompt, mooie nieuwe wegen gebouwd, Uyghurs kunnen gemakkelijker naar de universiteit, mogen Uyhgurs twee kinderen krijgen ipv een etc etc. Dat klopt. Ik denk dat dit echter alleen lapmiddeltjes zijn, waar de Han Chinezen op hun beurt ook weer geirriteerd van raken, wat niet geheel onlogisch is.

Hoe dan ook, de situatie is zeer complex hopelijk leren alle mensen vredig samenleven. Maar geen discriminatie in China?? No way, dat is een grapje!

> Het is geen perfect oplossing maar ze hebben steeds de

> vrijheid om overall te reizen. De Uyghurs krijgen in Xinjiang

> ook vele voorrechten, bijvoorbeeld ze kunnen met lagere

> cijfers komen in goede universiteiten, ze krijgen voorrang op

> banen bij overheid, als ze conflict krijgen met een Han

> Chinees dan geeft de politie 9 van de 10 keer gelijk aan hen.

>

> Er zijn meer dan 100 verschillende etnische minderheden in

> China, zijn er ook voor elke minderheid een apart hotel ?