gek of toch niet.

• Walter

Hoi ward,

Die aardbeving waar jij het over hebt gebeurde in 1976.Dat was een hele andere tijd.De politieke relaties tussen China en de rest van de wereld lag heel anders.Nu zit oa de WHO er boven op en kan China het zich niet permitteren om zulke cijfers te verbergen.Gisteren hoorde ik dat de cijfers in ieder geval in Beijing wel ongeveer kloppen.Dit vernam ik gisteren op de ambassade.

Nog iets over die aardbeving.Dat was een binnenlandse aangelegenheid en de wereld werd er niet bij betrokken.Buitenlanders werden toen nauwelijks of niet toegelaten dus was het makkelijk(er)om cijfers te verbergen.Maar sars is iets wat de hele wereld aangaat.En voor de regering staat er nu heel veel op het spel.Denk maar aan de olympische spelen bijvoorbeeld in 2008.Toegegeven,dat duurt nog even en ik denk dat we een paar maanden later het ergste hier wel weer achter de rug hebben.Laten we het hopen…

Maar ja,buiten Beijing,op het platteland…Wie weet wat daar allemaal verzwegen wordt…Niemand kan daar iets over zeggen.

• pim

Hallo Mensen,

Ben thuis, Tja hoe nu verder.

Natuurlijk zijn ze China niet allen gek hierin Nedereland met de vogel griep kunnen ze er ook wat van.

En ja de gekte dat elke Chinees, Taiwanees of wat dan ook hier de ziekte onder zijn leden zou hebben is zeer vreemd.

Gisteren was ik bij Chinese vrienden van mij de een groot restaurant hebben ook zij zien hun omzet terug lopen, en waarom weet niemand.

Kijk dat bedoel ik nou met de gekt er omheen.

Ik zelf ben probleemloos kunnen terug reizen natuurlijk wordt je lichaams temperatuur bij elke grens overgang gemeten (voor mij dus in totaal 4x) maar dat was het dan ook en de verplichte formulieren.

Bij aankomst in Nederland ben ik door niemand ondervraagt ik kon zo door lopen.

Ik zie er niet uit als een Chinees en mogelijk heeft dat er mee te maken. Ik ben vrij fros en stevig, 'n beetje Hollands welvaren. Maar ook ik zou het onder mijn leden kunnen hebben.

Ik vond het wel best zo maar anderzijds zeer onbegrijpelijk er klopt dus eigenlijk niets van.

In de trein naar huis kwam er wel een reactie toen ik vertelde uit China te komen.

Dat we er nog niet vanaf zijn is zeker de nieuwe cijfers uit Beijing onderschrijven dat en ook dat de nieuwe burgermeester bang het niet meer aan te kunnen daar er en tekort drijgt voor medische zorg. Als zal zeker nog maanden duren voordat de WHO een groen lichtgeeft voor China eerst moeten de cijfers van nieuwe gevallen op nul en dan pas kun je gaan rekenen 2x de incubatie tijd voordat er greon licht komt. Mensen aldaar dit is erg voor jullie en in de tussen tijd de berichten die vaak niet kloppen of maatregelingen die het leven niet makelijk maken (hier hoor ik dat Beijing waarschijnlijk wordt afgesloten van de buiten wereld om zo SARS te onderdrukken.

Nog maals ik wens jullie veel sterkte

En over de economische gevolgen heeft niemand het maar dat zal nog veel groter zijn.(op HongKong vliegveld gingen van de 150 geplande vluchten slecht 30 door het gehele vliegveld is leeg).

groet.

Pim

• Jeanette

Wij wonen in een stad met 60.000 inwoners en dat is in China dus o.a. “het platteland” maar ook hier zijn ziekenhuizen en artsen her en der op de hoogte, evenals de lokale overheden. Volgens Chinese kennissen hier zouden de cijfers uit het binnenland van China over SARS wel grotendeels kloppen. Zij menen dat lokale overheidsbeambten een voorbeeld hebben aan de ontslagen burgemeester van Beijing en de minister van volksgezondheid. Voor hen is het niet direct interessant om gegevens te verzwijgen. Er hangen op borden regels om SARS te voorkomen zoals het luchten van woonruimten en kantoren, hoe je je handen wast en hoe je mondkapjes om moet doen als je met het openbaar vervoer reist. Ook zijn in de hele provincie de leerlingen en studenten op hun campus “opgesloten”.

Laten we het beste ervan hopen en ik zag op de website van WHO dat op 29 april slechts “15” nieuwe gevallen waren bijgomen in China. …

• Ikkke

JULIE ZIJN ALLEMAAL GEKJeanette schreef:

>

> Wij wonen in een stad met 60.000 inwoners en dat is in China

> dus o.a. “het platteland” maar ook hier zijn ziekenhuizen en

> artsen her en der op de hoogte, evenals de lokale overheden.

> Volgens Chinese kennissen hier zouden de cijfers uit het

> binnenland van China over SARS wel grotendeels kloppen. Zij

> menen dat lokale overheidsbeambten een voorbeeld hebben aan

> de ontslagen burgemeester van Beijing en de minister van

> volksgezondheid. Voor hen is het niet direct interessant om

> gegevens te verzwijgen. Er hangen op borden regels om SARS te

> voorkomen zoals het luchten van woonruimten en kantoren, hoe

> je je handen wast en hoe je mondkapjes om moet doen als je

> met het openbaar vervoer reist. Ook zijn in de hele provincie

> de leerlingen en studenten op hun campus “opgesloten”.

> Laten we het beste ervan hopen en ik zag op de website van

> WHO dat op 29 april slechts “15” nieuwe gevallen waren

> bijgomen in China. …