Beste mensen,
Veel van jullie kennen me van eerdere reacties.
Er is al veel geschreven over SARS en wat te doen, veel van jullie dachten nog veilig te kunnen afreizen naar Beijin maar dat ligt nu ook al anders.
Het is dan ook in een keer still op de pagina maar laten we de mensen steunen die daar wonen en werken en om die reden eigenlijk niet weg kunnen.
Ik denk aan Danny, Walter en anderen die ik nu vergeet.
Mensen vertel je verhaal laat de mensen weten dat je leeft in een land waar de totale gekte aan het toeslaan is als we kijken naar de % dan is kans op een besmetting zeer laag, natuurlijk moet het risco niet op zoeken maar door goed op te passeen komt je al een heel eind.
Ik ben gegaan en ik kan jullie zeggen met zeer gemixte gevoelens maar eigenlijk omreden dat anders mijn eigen business om zeep gaat.
Waar ik nu ben is geen SARS gemeld gelukkig, maar het blijft China.
Er wordt flink gepoest hier en volgens mij blijf ik ook nog wel even ruiken naar de dentol als ik terug ben thuis, is een keer wat anders dan naar de knoflook.
Ik ben wel zo eerlijk om tegen jullie te vertellen dat ik probeer een dag eerder naar huis te gaan.
Om reden dat ik het helemaal heb gehad met dat SARS het gaat de gehele dag door.
Ik zit hier met een aantal Taiwanesen (de meeste fabrieken hier hebben een Taiwanese eigenaar) die willen nu allemaal terug voor zover dat mogelijk is omdat Taiwan de deur op slot wil doen niemand de in of der uit, dat hebben ze al gedaan met een ziekenhuis.
Wat doen ze hier wel, alle fabrieken is gevraagd om de werkers zoveel mogelijk binnen de poorten te houden.
Gisteren was het zondag de dag dat men vrij is dus er op uit, niet dus de straten waren bijna leeg en veel winkels hadden de deur dicht.
Ook op de werkdagen is er veel minder verkeer.
Vrachtwagens moeten gewassen worden.
De bestuurders dienen gevraagd te worden waar ze vandaan komen en hun temperatuur wordt gemeten in het oor.
Dit doet men nu ook de vleigvelden van Hong Kong en Singapore en andere.
Mocht er een gval van SARS op een fabriek uitbreken dan gaat deze voor een maand dicht.
Dus jullie begrijpen dat de druk erg hoog is op de fabriek eigenaren.
Ook mogen er geen nieuwe medewerkers worden aangetrokken dit weer op straffe van.
De maat regelingen zijn ook op alle muurkranten geplaatst met als gevolg dat men wat meer mondkapjes is gaan dragen, en dat de prijzen daarvan zijn vertienvoudigd.
Het grote gevaar is de gekte er omheen men beslist zomaar vandaag of morgen dat niemand meer mag reizen of weet ik wat.
Ik hoop dan hier al weg te zijn.
groet
Pim.