Ik had in juli een reis naar china gepland, maar vraag me af of het eigenlijk wel door kan gaan. De ziekte verspreid zich snel en is dodelijk..echt balen!!!!
Chris,
Ik zou me niet al te ongerust maken als ik jou was.
De ziekte verspreid zich juist helemaal niet snel….
1600 ziektegevallen in een half jaar tijd. Als het om griep ging, waren er al tienduizenden, zo niet honderdduizenden besmet….
Tot nu toe is krap 3% van de ziektegevallen overleden, dus dat valt ook nog wel mee.
Ik ga zelf in mei naar China. Guangdong en omgeving mijd ik wel, maar voor de rest voorzie ik geen problemen.
Je kunt de stand van zaken bijhouden via de site van de World Health Organization (WHO), op www.who.org.
Groet,
Alex
Hoi,
Ik ga maandag as. naar Beijing voor 15 dagen om mijn vriendje op te zoeken. Ik hoop dat dit gewoon door kan gaan, maar de berichten zijn zo vaag en tegenstrijdig dat ik echt niet weet wat ik moet doen!!
Heb vanochtend ook het reisbureau gebeld en die zeiden dat ik mijn geld niet terug krijg als ik mijn vlucht annuleer, beetje jammer dus….
Weet niet wat ik moet doen, maar uiteindelijk moet ik toch zelf de beslissing maken!
Groetjes Loes
Ook in Beijing zijn enkele gevallen van SARS gemeld. Voorlopig nog geen reden om niet te gaan. Wel is het verstandig om mensenmassa's te mijden. Als er voor je vertrek alsnog een negatief reisadvies komt voor Beijing, kun je je reis annuleren en krijg je al je geld terug, als het reisbureau tenminste bij de ANVR is aangesloten…
Veel plezier in Beijing,
Alex
Ik zelf stond op het punt volgende week naar zuid-china te gaan voor een grote beurs aldaar.
zojuist hoorde ik op de radio dat de ANVR voor hong kong een negatief reisadvies geeft een ieder met een ticket krijgt zijn geld terug of wordt omgeboekt voor een andere (noordelijke) bestemming in china mensen op doorreis kunnen wel op hong kong blijven vliegen maar moeten op het vliegveld blijven.
Dit gaat zuid-china een hoop misgelopen inkomsten opleveren de klap zal hard aan komen.
pim
Ook wij vertrekken over 2 weekjes naar china en volg de berichtgeving omtrent sars op de voet. De berichten zijn inderdaad heel tegenstrijdig en dat maakt het voor reizigers niet makkelijker. Vandaag heeft de ANVR overleg gepleegd met allerlei instanties, dus misschien dat we morgen via het ministerie nu eindelijk te horen krijgen of je wel of niet (safe) op reis kunt. En mensenmassa's ontwijken lijkt me heel moeilijk in steden als Beijing en Hongkong. Zal niet echt lukken!
De officiele cijfers over SARS in China zijn al sinds februari bevroren door de overheid. Deze wilde negatieve publiciteit vermijden om de handel niet te belemmeren en geen onrust te creeeren.
Daarom lijkt de informatie tegenstrijdig.
Ik zit zelf in Beijing en ben behoorlijk pissig om dit beleid. Eerdere berichtgeving gaf aan dat de ziekte onder controle was. Lekker arrogant. Ziekenhuizen met zoveel meer investeringsmogelijkheden komen er niet uit, maar de geweldige hoogstaande Chinese ziekhuizen hebben al een oplossing.
Ook is het vrij onlogisch om te bedenken dat Guangdong met meer dan 800 gevallen (meer dan 50% van het aantal gevallen wereldwijd), niet een stad als Beijing of Shanghai kan infecteren. Hoeveel treinen en vliegtuigen komen er wel niet per dag aan. Een vliegtuig per 1.5 uur? 4 treinen per dag? Hoeveel mensen nemen daadwerkelijk voorzorgsmaatregelen? 5% is hoog geschat. Om nog maar te zwijgen over de bussen, metro's winkelcentra, restaurants.
Als een regering echt om haar mensen gaf, dan stonden zij wel op straat maskertjes uit te delen. En voorlicht geeft zoals handen wassen, maskertjes verwisselen etc. Dan creeer je in ieder geval een beeld dat de overheid aan het probleem werkt en en er zelf ook nog wat van begrijpt. Nu wordt het in de doofpot gestopt en krijg je straks een enorme uitbraak. Waardoor de overheid een nog groter modder figuur slaat.
Alles wat Zu Rongji heeft gedaan om het imago van China op te schonen in de laatste jaren heeft al een behoorlijke deuk opgelopen door Wen Jiabao en zijn vrinden… in nog geen 2.
Hatsiekadee!
Mensen zelfs zien ook wel dat er wat aan de hand is; Rolling Stonese afgelast, beurzen gaan niet door etc. Nog mazzel dat de Olympische Spelen niet dit jaar in China zijn.
Hieronder Een brichtje uit de Volkskrant voor jullie informatie.
Mijn advies: Niet gaan. Ook niet naar Beijing totdat er helderheid is.
Uit de Volkskrant:
China blijft vaag doen over ziekte
Van onze correspondent Jan van der Putten
PEKING - De Chinese autoriteiten steken hun kop in het zand voor de besmettelijke ziekte SARS. Hun belofte om dagelijkse informatiebulletins te publiceren, zijn ze niet nagekomen. Ze geven geen voorlichting over de ziekte en weigeren een team van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nog steeds de toegang tot de provincie Guangdong, waar in november vorig jaar de epidemie is uitgebroken.
Officiële cijfers zijn sinds februari niet meer gewijzigd
Volgens de tot gisteren bekende gegevens zijn in drie continenten 63 mensen aan SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome) overleden en zijn bijna achttienhonderd personen in vijftien landen besmet. Deze cijfers zijn echter onbetrouwbaar omdat de gegevens uit China, waar de ziekte het hevigst is, onvolledig zijn.
De WHO neemt nu aan dat de epidemie teruggaat op besmet vee in de dichtbevolkte Zuid-Chinese provincie Guangdong, waar mens en dier vaak zeer dicht op elkaar leven. Vandaaruit heeft een inmiddels overleden arts de ziekte overgebracht naar Hongkong. Vliegtuigpassagiers hebben haar vervolgens verspreid over de wereld.
Drie maanden lang heeft China gezwegen. Elementaire maatregelen bleven achterwege, want officieel bestond de ziekte niet. Slechts twee maal heeft de overheid gesproken: in februari, toen ze meldde dat de ziekte na vijf doden en 305 besmette gevallen was bedwongen, en vorige week dinsdag, toen ze liet weten dat SARS tot eind februari 34 Chinezen had gedood en 806 besmet.
Sindsdien zijn die cijfers niet gewijzigd, in weerwil van de toezegging aan de WHO om dagelijks de ziektegegevens ‘volledig en openhartig’ per provincie bekend te maken. De media moeten SARS van de communistische partij zo veel mogelijk bagatelliseren. Via internet weten miljoenen Chinezen dat de ziekte over de wereld is gereisd, maar van de toestand in hun eigen land weten ze vrijwel niets.
De door sms'jes gevoede geruchtenmachine heeft veel mensen verleid tot paniekinkopen van vermeende medicijnen. De afgelasting van de concerten in China van de Rolling Stones en van het ene internationale evenement na het andere maakt de onzekerheid alleen maar groter.
Luchtverbindingen met China worden beperkt, steeds meer landen raden reizen naar China af, de Wall Street Journal pleit voor een luchtboycot van China zolang het niet meewerkt aan de strijd tegen SARS, maar nog altijd weet de Chinese overheid geen raad met slecht nieuws.
Nieuws dat paniek kan zaaien, het falen van de partij aantoont of acties meldt die buiten haar om zijn gegaan, gelden als een gevaar voor de sociale stabiliteit. Daarom werd de aardbeving van 1976 (naar schatting vierhonderdduizend doden) verzwegen, meldden de media niets over de piepkleine demonstratie zondag tegen de oorlog in Irak en is SARS vanwege zijn vermeende destabiliserende effect taboe.
Hoi Danny,
Ik moet dus eigenlijk maandag as. naar Beijing gaan.. Mijn vriendje zit daar op de universiteit en ik wil hem natuurlijk heel graag zien!! Daar komt bij dat ik mijn geld ook niet terug krijg van het reisbureau. Ik woon op dit moment in Parijs en heb via internet geboekt.
Het meest ben ik bang voor het feit dat als ik daar ben dat het alleen maar erger wordt en ik ga voor 15 dagen, dus dan kan er natuurlijk heel wat gebeuren!!
Ik vroeg me af, hoe jij je daar voelt? Ben je van plan om terug te komen als het erger wordt? Mijn vriend is er tamelijk nuchter onder, maar wil mij niet zeggen of ik moet komen of niet, aangezien hij natuurlijk niet wil dat mij iets overkomt, maar hij wil me wel heel graag zien!
Moeilijk, moeilijk, moeilijk!!!!
Groetjes Loes
Hallo Loes,
Als we Jan van der Putten van de Volkskrant moeten geloven is er een uittocht van buitenlandse studenten op gang. Maar ja, soms mogen hem ook wel met een korreltje zout nemen. Misschien dat je vriendje daar wat meer over weet. Wat mij betreft, ik werk hier en woon samen met een Chineze vriendin. De visum procedure is helaas niet zo dat als het erg wordt, wij direkt weg kunnen. Daar gaan 12 weken over heen. Daarnaast heeft vluchten niet veel zin aangezien je dan in een vliegtuig moet wat het alleen maar gevaarlijker maakt. Ik ben liever ziek hier dan in het vliegtuig.
Een hoop aantal mensen geneest ook weer van SARS. Wat we nu proberen is om zeer nauwkeurig op de schaal van 5 te letten (qua eten) en erg veel resitentie opbouwen. Mondkapjes verlagen het risico maar het is niet 100% veilig.
Als je vliegticket hebt geboekt bij een Frans reisbureau en er wordt een negetief advies uitgesproken, dan zijn zij volgens mij verplicht om het terug te geven (zeker als je een anuleringsverzekering hebt). Kun je het niet veranderen trouwens? Als je het nou met 3 weken uitstelt?
Of als je bij je geliefde blijft en niet de atracties bezoekt, heb je ook minder risico. Maar ja, da´s ook niet echt leuk en je moet toch ergens eten.
Hoe ik me voel? Machteloos en geirriteerd door de lakse opstelling van de overheid.
Maar ja, opwinden heeft geen zin.
Groeten,
Danny
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?