Van China naar India

  • Yvonnevanderwielen

    Dag allemaal!

    In februari willen wij 3 maanden reizen in Azië. Hoofddoelen zijn China en India. Ticket heen willen we boeken via Moskou naar Beijing en terug van Mumbai naar Amsterdam.

    Nu lijkt het lastig waar we de grens over moeten steken. Onze eerste ingeving was via Tibet maar aangezien er zulke strikte regels zijn voor het visum van Tibet en China ook ineens de grenzen dicht kunnen gooien van Tibet zien we hier vanaf.

    We zitten er nu over te denken om misschien via Laos-Thailand en dan van Bangkok naar India vliegen. Of Vietnam-Laos-Bangkok.

    Wat zijn jullie ideeën hierover? Mensen die deze route ook gedaan hebben? Het moet que geld en tijd natuurlijk haalbaar zijn.

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

    Groetjes Yvonne

  • Marcel2510

    Hallo Yvonne (en reispartner),

    Mijn naam is Marcel en ik volg jullie ‘vraag’ met grote interesse. Zelf wil ik in mei/juni 2013 voor 4 weken naar China gaan om vervolgens via Tibet het Himalaya over te steken en uit te komen in Kathmandu vanwaar ik naar New Delhi vlieg en dan terug naar A'dam.

    Ik ben volop bezig om een visum te krijgen om door Tibet heen te mogen maar dat valt idd niet mee. Misschien heel brutaal van me om aan jullie te vragen (want jullie stellen zelf een vraag…) welke stappen jullie reeds hebben gedaan en wat de reacties waren die jullie terugkregen?

    Ik weet dat de chinese overheid eist dat je met minimaal 5 personen, met dezelfde reisdate e.d., moet zijn voor een aanvraag maar dat dit geen garantie biedt. Daarnaast weet ik dat er een autonoom en niet-autonoom deel is van Tibet en dat het grote invloed heeft welk deel je wilt bezoeken inzake het ‘makkelijker’ verkrijgen van een visum. Ook weet ik al dat er in April 2013 de regels omtrent visa-verstrekking Tibet woren herzien door de chinese overheid….maar dit valt pracktisch samen met de periode dat Tibet werd bezet door de chineze dus is een gevoelige periode.

    Als laatste weet ik dat de huidige machtswisseling binnen China invloed kan hebben op het verlenen van ‘gratie’ op het verlenen van toegang naar/van Tibet om goodwill te kweken bij de tibetanen.

    Mochten jullie nog meer tips en/of info voor me hebben dan is die erg welkom.

    Voor wat betreft jullie eigen vraag;

    ik heb zelf Vietnam voor 3 weken bereisd en dat raad ik iedereen aan…..en met name Noord-Vietnam. Vanuit China is er een uitloper van het Karstgebergte naar Noord-Vietnam en dit is werkelijk schitterend. Ik zou adviseren om per boot via de uitloper van het karstgebergte naar Vietnam te varen. Hier zijn speciale boten voor waarop je kan overnachten op de zuid-chinese zee en je enkele drijvende dorpen kan bezoeken e.d.

    Vervolgens kan je vanuit de kuststrook (de meeste mensen leven langs de kuststrook in Vietnam) een transfer voor weinig vietnamese Dong naar Hanoi pakken, wat een mooie stad is en waar je de franse invloeden nog goed kan zien. vanuit daar kan je overal makkelijk naar toe. Vietnam is absoluut niet duur maar als toerist is het bij wet verplicht dat je meer betaald voor goederen/diensten dan de lokale bevolking zelf (reken dat je 1/4 deel betaalt van wat je in Nederland betaalt en soms nog goedkoper).

    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en misschien kunnen jullie mij weer wat helpen met mijn ‘quest’ om door Tibet heen te komen.

    In ieder geval veel plezier alvast met jullie grote reisplannen om voor 3 maanden te gaan backpacken…..lekker hoor(tu)

    mvg,

    Marcel

  • Yvonnevanderwielen

    Hoi Marcel,

    Bedankt voor je uitgebreide (vraag en) antwoord!

    Allereerst antwoord op jouw vraag. Wij hebben ervoor gekozen om Tibet uit de planning te halen omdat het zo lastig was en we niet het risico wilde lopen om in Tibet te zitten terwijl de grenzen dichtgegooid werden of dat we Tibet niet meer in zouden kunnen omdat de grenzen dicht zouden zijn. Wij reizen nu van India naar Bangkok en van daaruit over land via Cambodja, Laos en Vietnam naar China. Een hele andere route dus!

    Ik kan je er helaas dus niet mee helpen.

    Kan je nog wat meer vertellen over het Karstgebergte? Hoe komen we daar of hoe kunnen we dat het beste aanpakken? Is dat het gebied van Halong Bay of een uitloper daarvan?

    Bedankt in ieder geval voor de tip!

    Groetjes Yvonne

  • Marcel2510

    Hallo Yvonne,

    Halong Bay is een uitloper van het karstgebergte in China. In Hanoi heb je tal van touroperators die een mooie tocht door het Halong bay aanbieden voor verschillende lengtes van tijd.

    Ietswat toeristisch maar Halong Bay is absoluut een stukje natuur op zich……en eenmaal op het water is het zo groot dat je toch al snel die unieke ervaring krijgt. ik ben toen voor slechts 2 dagen geweest maar je kan ook voor 5 dagen en dan ga je veel verder en wordt het nog mooier.

    Ik weet niet wat het kost vanuit China en wat ze daarvoor aanbieden want heb enkel ervaring vanuit Vietnam. Verwacht niet dat het een appel en een ei kost maar het is ook niet belachelijk duur…..je bent per slot ook met een once-in-al-lifetime reis bezig dus geniet ervan zou ik zeggen.

    Voor meer detailinfo moet je het ff googlen en dan weet je al snel de prijzen en mogelijkheden…..lokaal is er nog meer te regelen uiteraard ;-)

    Have fun

    groet

    marcel