1x China

• katja75

Hallo allemaal,

Aanstaande juli 2012 gaan we voor het eerst op reis naar China. We willen vliegen naar Beijing, waar we een dag of 5 willen blijven. Dan een binnenlandse vluvht naar Chengdu, om de provincie Sichuan te ontdekken in 2 weken en dan weer terug vliegen richting beijing.

Ik heb echter een aantal vragen waar ik niet echt antwoord op vind. Hopenlijk kunnen jullie, de kenners, mij hier mee helpen.

1. Hoe is het weer. Ik weet dat het warm en vochtig is en af en toe regent. Zijn dit hele dagen regen of ook buien zoals in de rest van azie?

2. Is juli daar ook hoogseizoen ( chinese schoolvakanties?)

3. Moet ik om een visum te krijgen, mijn hele reis al vast plannen? We willen niet georganiseerd en graag ter plekke nog dingen bepalen/veranderen?

4. Wat kost ong een binnenlandse vlucht? Ik zie nu prijzen van 500 dollar voor bijv Beijing-Chengdu. Hoe kort van te voren kan ik het beste boeken, 1 maand, 1 dag?

5. Kan ik ter plekke gemakkelijk een auto met chauffeur regelen? Wat kost dit ongeveer per dag?

6. Wie heeft er nog tips voor deze regio?

Dit waren mijn vragen voor nu.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Katja

• rotflmao

Hallo Katja,

Om je vragen kort te beantwoorden:

1. Het weer is inderdaad erg warm en erg regenachtig in de zomer. In Beijing heb je dan veel dagen van tegen de veertig graden met soms zoveel regen dat de straten blank staan. Wat Sichuan betreft hangt het er vanaf waar je heen gaat, het is natuurlijk een erg grote provincie. In het algemeen heb je nog wel wat regen maar is het iets koeler dan in Beijing, vooral als je naar de bergen in het westelijk deel gaat.

2. Ja, in de zomer heb je overal veel Chinese toeristen, maar niet zoveel als tijdens de eerste week van mei en de eerste week van oktober. Dat zijn namelijk twee Chinese nationale vakanties.

3. Voor je visum aanvraag is het tegenwoordig nodig een reisplan en hotelreservering te laten zien. Het hoeft niet al te uitgebreid. Desnoods maak je gewoon een reservering voor een willekeurig hotel in Beijing en in Chengdu voor de hele periode, en annuleer je die nadat je je visum hebt. Via websites waar je hotels kunt boeken heb je dit in een paar minuten geregeld.

4. Als je in de week voordat je vliegt boekt en je zit niet vast aan een bepaalde dag zal het geen probleem zijn. Vaak heb je dan ook nog kortingen van 10 tot 40 %. 500 dollar, is dat een retour? Anders is het vrij duur namelijk. Een enkeltje Beijing naar Chengdu zal ongeveer 1000 yuan zijn, oftewel 120 euro.

5. Een auto met chauffeur kun je het makkelijkste via je hotel regelen. Denk aan iets van €50 per dag, afhankelijk van waar je zoal heen wilt. Tenzij je echter naar plaatsen wilt waar weinig mensen naar toe gaan, is een taxi heen en terug vaak goedkoper.

6. In Beijing zijn er genoeg attracties die je prima op eigen houtje kunt doen en is het eigenlijk niet nodig dit via tours te doen. Voor een overzicht van de belangrijkste attracties met ook nuttige informatie hoe je er komt kun je kijken op deze site over Beijing. Wat er nog mist in dat overzicht zijn de Ming Tombes en wellicht de hutongs rond de Houhai meren. Met die erbij heb je zo vijf dagen gevuld. Sichuan ben ik minder bekend.

• katja75

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee!