Hoi Gerard,
Het hangt er vanaf waar je zoal heen gaat tijdens je reis door China. Ga je naar locaties waar veel buitenlandse toeristen komen, ook buiten de grote steden, dan is er zeker in de hotels vaak altijd wel iemand die (erg gebrekkig) Engels kan spreken. Kom je daarentegen op locaties waar je de enige buitenlander in de stad bent, dan zal er juist vrijwel zeker geen Engels gesproken worden door de Chinezen.
Chinees leren is niet echt eenvoudig omdat de uitspraak lastig onder de knie te krijgen is. Bovendien zullen de Chinezen jou waarschijnlijk niet verstaan en ook al verstaan ze je vraag, dan is de kans klein dat jullie iets van het antwoord zullen begrijpen. Toch kan ik aanraden in ieder geval enkele basisdingen in het Chinees te leren, dus zoals “ik wil deze”, “ik wil die”, “die wil ik niet”, de getallen (let er op dat Chinezen anders met hun vingers tellen), Chinezen namen van de attracties die je wilt zien, etc. Het zijn maar enkele kleine dingen maar ze helpen je enorm om iets aan een Chinees duidelijk te maken. Als je dit leert kan ik wel aanraden ergens op het internet een website te vinden met voorbeelduitspraken, omdat als je de uitspraak uit een boek moet leren deze zo goed als zeker verkeerd zal zijn.
Verder kan het erg nuttig zijn om voor vertrek de Chinese namen (dus in Chinese tekens) van je hotels, de attracties, de steden waar je heen moet reizen en dat soort dingen te verzamelen en uit te printen. Het is bijvoorbeeld op het treinstation een stuk handiger voor de Chinees die jou moet helpen als jij op papier hebt dat je op 10 augustus de D3005 naar Shenyang wilt. Ook taxichauffeurs zullen zo goed als geen Engels spreken en als jij het dan ook niet kunt duidelijk maken, is iets in het Chinees op papier erg makkelijk.