reizen per trein

  • Mienie

    Wie kan ons meer informatie geven over het reizen per trein in China. Wij willen graag een slaapcompartiment voor ons tweeën. Zijn hiervoor mogelijkheden of moet je altijd het compartiment met andere mensen delen.

  • rotflmao

    Hoi Mienie,

    Twee personen per coupe is op een beperkt aantal treinen mogelijk, maar meestal deel je de coupe met minimaal vier mensen in totaal voor de duurdere slaapplaatsen of enkele tientallen Chinezen voor de goedkopere. Van waar naar waar wil je reizen? Ik kan de mogelijkheden wel even voor je opzoeken.

  • Mienie

    Wij willen de trein nemen van Beijing naar Xi'an en denken nog na hoe wij van Xi'an verder gaan richting Shanghai. Wellicht kunnen wij eerst met de trein naar Luoyang en dan verder naar Hangzhou of Suzhou. Is het niet mogelijk 4 tickets te kopen en daarvan maar 2 te gebruiken. Of is er een andere mogelijkheid zodat wij met z'n tweeën een compartiment hebben.

  • rotflmao

    Mienie Schreef:

    ——————————————————-

    > Wij willen de trein nemen van Beijing naar Xi'an

    > en denken nog na hoe wij van Xi'an verder gaan

    > richting Shanghai. Wellicht kunnen wij eerst met

    > de trein naar Luoyang en dan verder naar Hangzhou

    > of Suzhou. Is het niet mogelijk 4 tickets te kopen

    > en daarvan maar 2 te gebruiken. Of is er een

    > andere mogelijkheid zodat wij met z'n tweeën een

    > compartiment hebben.

    Van Beijing naar Xi'an zijn er enkele nachttreinen die twee-persoons cabines hebben. Dit zijn erg luxe cabines waar je aan de ene kant twee bedden boven elkaar vindt en aan de andere kant een zitplaats met televisie en een eigen badkamer. Ze zijn enkel beschikbaar in de treinen T75 met vertrektijd 18:35 en aankomst de volgende dag om 7:14, de Z19 (19:57 - 7:50) en de T43 (20:48 - 9:00). Ze vertekken van station Beijing West, komen aan op het hoofdstation in Xi'an en de tickets kosten 816 yuan voor het onderste bed en 782 voor het bovenste. Overigens is het wel zo dat elke trein maar een handjevol van deze cabines heeft en is het dus aan te raden ruim van tevoren je tickets te kopen. Dit kan op het station zelf (enorme wachtrijen, duwen, trekken, voordringen, etc.), maar de meeste hotels ook kunnen helpen voor vaak een vergoeding van enkele euro's. Doorgaans kun je vanaf tien dagen van tevoren tickets kopen. Ben je dan nog niet in China dan kan het eventueel via een reisorganisatie of misschien via je hotel, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Vier tickets kopen in de normale vier-persoons cabines is natuurlijk ook een optie. Je bent dan ongeveer hetzelfde bedrag kwijt, maar hebt wel de keuze uit flink wat meer treinen. Let er wel op dat als je de tickets koopt of laat kopen, de bedden allemaal in dezelfde cabine zijn zodat je niet alsnog opgescheept zit met medepassagiers.

    Van Xi'an naar Luoyang raad ik niet een eigen cabine te willen. Je hebt geen twee-persoons cabines zoals van Beijing naar Xi'an en hoewel een vier-persoons cabine afkopen wel kan, is dit enkel mogelijk op de langzame treinen die er meer dan vijf uur over doen. In plaats daarvan zou ik de nieuwe supersnelle G-trein (tot 380 km/h) aanraden. Deze vertrekt zesmaal daags en doet er slechts anderhalf uur over. Tweede klas (184 yuan) is vergelijkbaar met eerste klas op Nederlandse treinen en de eerste klas (294 yuan) is nog luxer. Ook gaat er vijf keer daags een D-trein (tot 250 km/h) die er met een reistijd van twee uur iets langer over doet maar ook iets goedkoper is.

    Vanaf Luoyang naar Shanghai heb je geen supersnelle treinen en ook geen twee-persoons cabines, maar wel dus de optie om alle bedden in een vier-persoons cabine af te huren. Je hebt dan enkel treinen die 's avonds vertrekken en 15 uur later in Shanghai aankomen. Wil je een kortere reistijd, dan kun je eventueel de trein of een taxi naar Zhengzhou ongeveer 80 kilometer verderop nemen, en vandaar een D-trein nemen die er 7 uur over doet. Nadeel is dan wel dat je zult moeten zitten en voor 7 uur is dat nog best veel, en dat je overdag moet reizen en dus eigenlijk een hele dag kwijt bent.

    Ik zou in beide gevallen echter wel aanraden eerst naar Shanghai te gaan, aangezien dat veel gemakkelijker te bereiken is vanuit Luoyang. Vanuit Shanghai kun je vervolgens dan heel eenvoudig en snel Suzhou en Hangzhou bezoeken. Naar Suzhou gaan dagelijk meer dan 100 supersnelle G-treinen die er 25 minuten over doen en naar Hangzhou elke dag 60 treinen die er iets van 50 minuten over doen. Deze kaartjes hoef je ook niet van te voren te kopen, maar gewoon vlak voor vertrek.

    Goed, ik heb wat meer getypt dan ik eigenlijk van plan was, maar ik denk dat je er wel iets aan hebt ;-)

  • Mienie

    Het is inderdaad een uitgebreid verhaal maar ik ben u wel zeer dankbaar want het is zeer nuttige informatie. Ik begrijp dat u wel vaker in China bent geweest. Misschien heeft u nog meer nuttige tips voor ons. Het is nl. de eerste keer dat wij naar China afreizen.

  • rotflmao

    Mijn tip zou eigenlijk zijn niet teveel in eenmaal te willen. Ik hoor van veel mensen dat ze in slechts enkele weken vaak vele duizenden kilometers door het land willen reizen om alle beroemde attracties maar te kunnen zien, maar bedenk wel dat China een enorm groot land is en dat er vaak in slechts één of enkele provincie ook meer dan genoeg te zien is, zonder dat je daarvoor telkens erg ver hoeft te reizen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening, er is natuurlijk ook niets mis als je graag per se enkele bekende plaatsen wilt bezoeken.

    Ook nog met betrekking tot de treinen, houdt er rekening mee dat je in China niet simpel naar het station gaat en op de trein stapt, maar dat je vaak enorme hallen door moet, door de beveiliging en in de rij moet staan voordat je bij je trein bent. Neem hiervoor dus ruim de tijd en kom niet tien minuten voor vertrek bij het station aan want dan haal je het niet.