Wat betreft een bezoek aan de graven van de Ming-keizers is een taxi inderdaad wel handig, niet alleen omdat het vanuit Beijing vrij lastig te bereiken is (de metro erheen is pas in 2012 af), maar ook omdat de drie belangrijkste attracties, namelijk twee graven en de Weg der Geesten, op enkele kilometers van elkaar liggen wat nogal lastig te aflopen is. De prijs van een taxi voor de hele dag hangt af van welk deel van de muur je kiest natuurlijk, maar zou je naar Juyongguan, Badaling of Mutianyu gaan die allemaal wel in de buurt liggen, dan zul je moeten denken aan ongeveer 500 yuan (€55). Let wel, dit is enkel voor een taxi met een chauffeur die zeer waarschijnlijk geen Engels zal kunnen spreken. Hoewel ik zelf nooit een dagtour met een persoonlijke Engelssprekende gids gemaakt heb in Beijing, denk ik dat de prijzen niet eens zoveel hoger zullen liggen. Je kunt eens informeren over de prijzen bij die Joe Qiao hierboven. Ook als je een hotel gericht op buitenlandse toeristen hebt zullen ze overigens altijd wel zulke tours aan te bieden hebben. Geef met zulke tours wel duidelijk aan wat je wilt, dus precies naar welk deel van de muur, welke van de Ming graven, etc en ook wat je niet wilt. Voordat je het in de gaten hebt namelijk brengen ze je naar een of andere oude fabriek in een buitenwijk van de stad waar ze willen dat je souveni… rommel van hen koopt.
Kies je echter enkel voor een taxi, dan zou ik bij het hotel aangeven hoeveel je bereid bent te betalen en hen dan een taxi laten regelen. Laat dan in het Chinees opschrijven waar je precies heen wilt en in welke volgorde, zodat het voor de taxi chauffeur ook duidelijk is. Oh, en betaal pas als je weer terug bij je hotel bent.
Wat betreft een mail-adres, ik zal je zo even een privebericht sturen.