wie kent in Beijing taxichauffeur/gids Engelssprekend

• Mienie

Kan mij iemand meer vertellen over het zelf organiseren van excursies in Beijng o.a. bezoek Chinese muur. Is het mogelijk een taxi/gids te huren voor een hele dag en wat zijn de kosten daarvan. Wij willen graag op eigen gelegenheid naar China reizen maar ter plekke een gids nemen die wij vanuit Nederland al kunnen reserveren zodat wij voor het regelen hiervan geen tijd verliezen ter plekke.

• rotflmao

Hoi Mienie,

Zelf heb ik erg vaak Beijing en ook andere delen van China bezocht en hoewel de mogelijkheden van een gids zeker aanwezig zijn vind ik zelf dat het vooral in een stad als Beijing eigenlijk niet nodig is. Er is meer dan genoeg informatie beschikbaar voor hen die zelfstandig willen reizen. Voor mezelf als ik graag achtergrondinformatie wil weten lees ik liever achteraf een boek erover. Bijvoorbeeld wat betreft het bezoek aan de Chinese Muur, dit kun je vrij eenvoudig en snel per bus doen. Kost zo goed als niets. Zie voor meer gedetailleerde informatie onder andere een website zoals deze:

Bezoek Chinese muur vanaf Beijing

Ook de andere attracties in en rond Beijing zijn mijns inziens zonder problemen zelf te bezoeken. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf Chinees spreek en het voor mij dus iets eenvoudiger is, maar meestal vergt het bezoek van een attractie niets meer dan de metro nemen en een kaartje kopen bij de ingang en dat kan volgens mij iedereen wel.

Wil je toch graag een taxichauffeur dan raad ik aan bij het hotel hier navraag naar te doen. Heb je een hotel dat een beetje op buitenlandse gasten georiënteerd is dan kunnen ze je vaak zonder meer helpen. Houdt hierbij wel rekening met een kostenplaatje van enkele tientallen euro's voor je eigen taxi in vergelijking met de enkele tientallen eurocenten die je anders kwijt zou zijn. Wil je het zelfs vanuit Nederland al regelen dan kom je toch al gauw in aanraking met reisorganisaties die enkele honderden euro's vragen.

Mocht je nog andere vragen hebben met betrekking tot je reis naar China (ik zag net ook je vraag over treinen), ik help je graag.

• steunstarfish@hotmail.com

Joe Qiao

http://www.joe-service.com/

• Mienie

Beste Rotflmao,

Bedankt voor je informatie ook wat betreft de treinreizen. Ik ben nu druk bezig met het zoeken naar hotels. Wij waren er zelf al achter dat wij in Beijing goed alles op eigen gelegenheid kunnen doen. Ik ben al een boek aan het lezen om de bezienswaardigheden op een rijtje te zetten die wij willen bezoeken. Toch dachten wij dat het misschien handiger is om naar de Chinese muur met een taxi te gaan omdat wij dit bezoek willen combineren met een bezoek aan de Ming graven. Heb je enig idee hoe de prijzen liggen als wij zelf ter plekke een taxi regelen? Misschien is het handig als ik een mailadres van je zou kunnen krijgen. Dan kan ik rechtstreeks contact met je opnemen als ik nog vragen heb.

• rotflmao

Wat betreft een bezoek aan de graven van de Ming-keizers is een taxi inderdaad wel handig, niet alleen omdat het vanuit Beijing vrij lastig te bereiken is (de metro erheen is pas in 2012 af), maar ook omdat de drie belangrijkste attracties, namelijk twee graven en de Weg der Geesten, op enkele kilometers van elkaar liggen wat nogal lastig te aflopen is. De prijs van een taxi voor de hele dag hangt af van welk deel van de muur je kiest natuurlijk, maar zou je naar Juyongguan, Badaling of Mutianyu gaan die allemaal wel in de buurt liggen, dan zul je moeten denken aan ongeveer 500 yuan (€55). Let wel, dit is enkel voor een taxi met een chauffeur die zeer waarschijnlijk geen Engels zal kunnen spreken. Hoewel ik zelf nooit een dagtour met een persoonlijke Engelssprekende gids gemaakt heb in Beijing, denk ik dat de prijzen niet eens zoveel hoger zullen liggen. Je kunt eens informeren over de prijzen bij die Joe Qiao hierboven. Ook als je een hotel gericht op buitenlandse toeristen hebt zullen ze overigens altijd wel zulke tours aan te bieden hebben. Geef met zulke tours wel duidelijk aan wat je wilt, dus precies naar welk deel van de muur, welke van de Ming graven, etc en ook wat je niet wilt. Voordat je het in de gaten hebt namelijk brengen ze je naar een of andere oude fabriek in een buitenwijk van de stad waar ze willen dat je souveni… rommel van hen koopt.

Kies je echter enkel voor een taxi, dan zou ik bij het hotel aangeven hoeveel je bereid bent te betalen en hen dan een taxi laten regelen. Laat dan in het Chinees opschrijven waar je precies heen wilt en in welke volgorde, zodat het voor de taxi chauffeur ook duidelijk is. Oh, en betaal pas als je weer terug bij je hotel bent.

Wat betreft een mail-adres, ik zal je zo even een privebericht sturen.