Taal een beetje leren ??

• GerardB

Hi,

Wij (mijn vrouw en ik) zijn in de voorbereiding op 8 weken China mid september-november 2011.

Wordt voor de eerste keer naar een omgeving waar we én de taal niet spreken én ook niet kunnen lezen.

We regelen alleen de vlucht en verder alles lokaal.

Op passplanet.com wordt geadviseerd wat `basis`chinees te leren spreken (en lezen?). Met nadruk op ‘basis’. ;)

Wat zijn jullie ervaringen ? Is dat zinvol ? Is het mogelijk ? Adviezen ?

Gr. Gerard

• Fengzi Marco

Het kan natuurlijk geen kwaad, maar hou er rekening mee dat bijna elk dorp en elke stad z'n eigen dialect heeft. Jij zal dus leren om ABC te praten. In Beijing zullen ze je kunnen verstaan en jij hen, maar in het dorpje waar mijn schoonouders wonen ga je een probleem krijgen.

Ik kan redelijk Mandarijn spreken, maar dan met een Yang Shuo accent en dat horen ze in Beijing gelijk. Ik krijg dan gelijk te horen dat ik praat als een boer.

Maar laat je hierdoor niet ontmoedigen. Chinezen vinden het leuk als je hun taal probeert te spreken, maar de jongeren vinden het leuker om Engels met je te praten.

• stef

Hoi Gerard,

Chinees is super leuk om te leren en interessant. Al kun je een biertje of water bestellen, hallo en dank je wel zeggen en kunnen tellen. Alleen dat is al geweldig en vergoot je kans op interactie met de Chinezen.

Succes.

• GerardB

Dank je. Ik zal eens een poging gaan wagen.

Ik zie dat zowel Kantonees als Mandarijn aangeboden wordt.

Mandarijn is toch de meest “algemene” taal, niet ?

De opmerking van Fengzi maakt me een beetje aan het twijfelen.

Gr. Gerard

• Fengzi Marco

Kantonnees moet je niet doen. Dat spreken ze alleen in GuangDong & Honk Kong.

• stef

Gerard, doe mandarijn. Daarmee kun je bijna overal uit de voeten. Kantonees niet, is alleen handig voor de chinees hier. :) Let op er is aardig wat niveau verschil in cursussen.

• Kiki

volgens mij is het zeer belangrijk om wat eenvoudige chinees te kennen want alleen de jongeren wat engels kunnen spreken.

misschien kunt u naar een prive leraar opzoeken. En ik kan u misschien even helpen,ik ben studente Nederlands(ik studeer Nederlands),en ik ben Chinees~

als u interest heeft,mail mij maar

contact mij maar:conan_dc330@163.com

• Mandarijns@live.nl

Ik geef al jaren Chinese taal en cultuurlessen aan gezinnen ter voorbereiding op hun reis. In ongeveer vijf lessen leer ik u de basis van de Chinese taal en maak ik u wegwijs in de lokale gewoonten en omgangsvormen. De lessen zijn erg leuk en afwisselend. Door samen lessen te volgen versterkt hierdoor ook de band binnen het gezin.

kijk maar eens op www.mandarijn-chinees.nl of bel 06-40228896 voor meer informatie