Met een beetje Engels, goed handen en voeten (toneel) werk, veeeel geduld kom je in china overal.
Ik neem aan dat jullie in hostels willen slapen. 2 pk met eigen douche/toilet rond de 15-20 euro per nacht per kamer. Je vindt de hostels op hostelworld.com (op .nl vind je veel minder recensies).
Zelf kijk ik ook altijd op boo.com omdat daar de rechtstreekse websites van veel hostels staan.
Rechtstreeks boeken is handiger omdat je dan van tevoren niets hoeft te betalen en je altijd nog af kunt zeggen of je boeking kunt wijzigen.
Binnenlandse vluchten kun je in de hostels boeken, zelf doe ik dat via elong.com (of english.ctrip.com) eerste keer even lastig omdat ze de credit card gegevens moeten hebben, maar daar heb ik verder nooit problemen mee gehad. Je kunt binnenlandse tickets met heel veel korting boeken als je op het juiste moment toeslaat. Dus veel kijken.
heb je liever hotels dan kan dat ook via genoemde sites. Nadeel is wel dat men in hotels vaak minder goed Engels spreekt en ook minder voor je kan regelen (tours, tickets etc).
In de hostels is er vaak wel iemand die Engels spreekt en je treft zeker andere reizigers waar je ervaringen mee kunt delen. Treintickets boek je het makkelijkst in de hostels op http://www.travelchinaguide.com/china-trains/ kun je al wel kijken of er een trein is op het traject dat je voor ogen hebt. Boek voor langere routes soft sleepers, dat is de meest luxe vorm van reizen en kost niets/ niet veel in vergelijking met Europese tickets.
Routes zijn er oneindig, Beijing, Xi'an (Shuyuan hostel is mijn favoriet) zijn een must. Voor de rest gewoon lekker rondkijken op internet wat touroperators aanbieden en dan zelf een reis samenstellen. Niet te snel van de ene naar het andere toeristische hoogtepunt want dan mis je veel te veel. Gewoon lekker de tijd nemen en desnoods over een tijdje nog eens terugkomen om de rest te zien.
Qua reisperiode liever mei dan juli/augustus. Vanaf begin mei wordt het in het grootste deel van China al behoorlijk warm en in de zomer liggen de temperaturen boven de 40 graden. je moet er van houden, maar om echt iets te zien vind ik dat persoonlijk te veel van het goede.
succes.
ps kijk eens op www.reisinfochina.nl en www.chinarootsenreizen.nl voor tips