Eerste reis naar China; help!

• jerkarra

Hallo,

Wij hebben al meerdere reizen gehad, maar nog nooit een reis naar China, terwijl die al zo lang op ons lijstje staat.

We denken erover om in mei 2011, of juli/augustus 2011 te gaan, wat raden jullie aan?

2 jaar geleden hebben we zelf een eigen reisroute gepland voor Amerika, zelf gereden en dat beviel ons uitstekend.

EIgenlijk zouden we het liefst zelf een route plannen in China, zelf tickets boeken, zelf hotels boeken vooraf via internet (we willen absoluut niet op de bonnefooi gaan, wel alles hebben vastgelegd!)

Nu is onze vraag;

- is dat te doen in China, alles zelf georganiseerd te hebben, want we kennen niemand in China, spreken geen Chinees, wel Engels

- kun je de hotels ook gewoon in CHina van te voren vastleggen?

Ofwel.. is China te doen voor twee dertigers die alleen ENgels spreken, en nog nooit in een land zijn geweest waar we niet met Engels uit de voeten konden??

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• ils

Met een beetje Engels, goed handen en voeten (toneel) werk, veeeel geduld kom je in china overal.

Ik neem aan dat jullie in hostels willen slapen. 2 pk met eigen douche/toilet rond de 15-20 euro per nacht per kamer. Je vindt de hostels op hostelworld.com (op .nl vind je veel minder recensies).

Zelf kijk ik ook altijd op boo.com omdat daar de rechtstreekse websites van veel hostels staan.

Rechtstreeks boeken is handiger omdat je dan van tevoren niets hoeft te betalen en je altijd nog af kunt zeggen of je boeking kunt wijzigen.

Binnenlandse vluchten kun je in de hostels boeken, zelf doe ik dat via elong.com (of english.ctrip.com) eerste keer even lastig omdat ze de credit card gegevens moeten hebben, maar daar heb ik verder nooit problemen mee gehad. Je kunt binnenlandse tickets met heel veel korting boeken als je op het juiste moment toeslaat. Dus veel kijken.

heb je liever hotels dan kan dat ook via genoemde sites. Nadeel is wel dat men in hotels vaak minder goed Engels spreekt en ook minder voor je kan regelen (tours, tickets etc).

In de hostels is er vaak wel iemand die Engels spreekt en je treft zeker andere reizigers waar je ervaringen mee kunt delen. Treintickets boek je het makkelijkst in de hostels op http://www.travelchinaguide.com/china-trains/ kun je al wel kijken of er een trein is op het traject dat je voor ogen hebt. Boek voor langere routes soft sleepers, dat is de meest luxe vorm van reizen en kost niets/ niet veel in vergelijking met Europese tickets.

Routes zijn er oneindig, Beijing, Xi'an (Shuyuan hostel is mijn favoriet) zijn een must. Voor de rest gewoon lekker rondkijken op internet wat touroperators aanbieden en dan zelf een reis samenstellen. Niet te snel van de ene naar het andere toeristische hoogtepunt want dan mis je veel te veel. Gewoon lekker de tijd nemen en desnoods over een tijdje nog eens terugkomen om de rest te zien.

Qua reisperiode liever mei dan juli/augustus. Vanaf begin mei wordt het in het grootste deel van China al behoorlijk warm en in de zomer liggen de temperaturen boven de 40 graden. je moet er van houden, maar om echt iets te zien vind ik dat persoonlijk te veel van het goede.

succes.

ps kijk eens op www.reisinfochina.nl en www.chinarootsenreizen.nl voor tips

• lianne

Hoi!

Het is niet moeilijk hoor!

Wij kochten ook gewoon een ticket naar Beijing, en verder liep alles zeer goed.

Ook mijn vriendin is met haar man 5 weken door China getrokken zonder al te veel voorbereiding.

Houd er wel rekening mee dat chinezen nauwelijks engels spreken maar met handen en voeten kom je ook een heel eind. Het levert bovendien soms echt hilarische situaties op.

Wij bezochten alleen Beijing. Voor wat tips en sfeerbeelden kijk maar eens op onze site

Bosch Vertrekt

Wij vonden China in elk geval een geweldig land, voor zover we dat in 10 dagen gezien hebben, en willen graag nog eens terug om de rest van het land te ontdekken.

• Ron

Hi ofwel Ni hao.

Ik sluit my helemaal aan bij de vorige reacties deze zijn erg goed

Ik woon al enkele jaren afwisselend in Beijing en Zhuhai /Guangdong en heb het gewoon naar mijn zin.

Je bent er absoluut veilig en je kan er gewoon rustig over straat lopen ,wat in NL niet meer het geval is helaas.

Waar je waarschijnlijk wel aan zal moeten wennen is dat de Chinees er een paar aparte gebruiken er op na heeft zoals b.v dat je recht aangekeken word en ..dat ze hun neus en keel gewoon duidelijk leeg maken op straat.

In Beijing is het wat minder geworden, omdat er een campagne van het government is geweest.

Afin mochten er vragen zijn o.i d. geef even een mailtje waarbij wij je gewoon kunnen antwoorden .

Last but not least .. de jongere generatie spreekt aardig english en wil dat ook graag in praktijk brengen door een praatje met je te maken soms.

Het enige probleem is hoofdzakelijk tussen de chinese bevolking zelf, een beetje zakkenrollen ,maar daar heb ik nog nooit persoonlijk een enkel probleem mee gehad.

De straffen zijn n.l erg hoog als een ,,waiguoren,, problemen heeft veroorzaakt door de chinees.

Lang verhaal maar geniet alvast van het vooruitzicht op een fijne vakantie in het prachtige gastvrije land Zhongguo

Groetjes /Zaijian

Ron/

P.s er zijn in de Beijing Hutongs erg goedkope hostels met western breakfast on er even aan te wennen dat je in China bent

• stef

Hoi,

Ron,.. ik weet niet hoe lang je al weg bent maar we kunnen hier nog steeds gewoon over straat (jie) hoor. :)-D En met ons nieuwe rechtse kabinet word het zelfs ouderwets gezellig en haalt de jeugd (qingnian) alleen nog maar kattekwaad uit.

Mijn ervaring met Engels sprekende jeugd toch anders, veelal komen ze uit de provincie, werken voor weinig en hebben weinig scholing gehad. Het valt te overwegen om toch af en toe gidsen in te huren. Dan is het een leuke mix van gidsen inhuren en alleen reizen. China is een land waar de meesten maar 1x komen, met een gids kom je dan toch iets meer te weten. Althans dat is mijn mening.

Met een gids voorkom je ook dat je per ongeluk de verkeerde trein hebt. Zoals ikzelf laatst, zat ik 4,5 uur in een stoptrein in een Zhejiang province ipv de hoge snelheidstrein en nog geen eens een zitplaats. Net als in Nederland ff op het trappetje zitten, daarvoor is het te smerig.

Veel plezier.

• Ron

Hi Stef ni hao>:D<

Tja ik ben al weer een tijdje weg Stef , maar ieder heeft zijn eigen ervaring natuurlijk,met alle respect uiteraard

Laat ik het anders formuleren, dat ik te oud ben om te geloven in sprookjes uit duizend en een nacht, maar …dat dit toch een land is met duizend en een mogelijkheden:)-D

Maar natuurlijk om te intergreren en te wennen aan het land met zijn gewoonte, dat vraagd tijd en geduld maar vooral het vermogen om om te schakelen naar wat de Chinese bevolking ,,heel gewoon ,, vind.

Ik bedank je voor je reactie en hoop van harte dat je gelijk hebt met lands nieuwe regering in Holland en dat men echt weer over de Lange Lindelaan kunt wandelen.zonder het vooral voor ouderen ,,onveilig,, gevoel..

Groetjes /Bao zhong/ Zaijian

Ron Zhuhai/GuangdongB)

• Fengzi Marco

De nieuwe regering in Nederland gaat toch alleen maar extra dierenpolitie inzetten! Over het “blauw” voor mensen hebben ze het niet. Maar ja, laat een VVD samen met een bijna afgelopen CDA lekker hun best doen. Als het maar de goedkeuring heeft van een on-democratische PVV.

MAAR, daar ging dit draadje helemaal niet over!

Geef eens goed advies aan iemand die voor het eerst naar China gaat en dat kunnen jullie niet. Dus ik kom hier morgen op terug. Het is al weer een beetje laat in Yang Shuo.

• Fengzi Marco

OK, in China lukt het echt wel om dingen te regelen als je geen Mandarijn spreekt. Er wordt in hotels en hostels best wel enig Engels gesproken. Meestal net genoeg om je te helpen om naar een volgende stad/dorp te gaan.

Ik vind het verstandig om de heen en terugreis, eerste en laatste hotel in Nederland te regelen.

Verder kan je alles ter plekke regelen. Neem een zakwoordenboekje mee en dan redden jullie het vanzelf.

Ik kwam in mei een Duitse dame van in de 60 tegen en die ging vanuit Yang Shuo naar Ping Yao en had alleen haar treinkaartje van Gui Lin naar Bei Jing geregeld. 5 dagen later kreeg ik een mailtje dat ze goed was aangekomen en een leuk hotelletje gevonden had en dat ze een paar dagen later met de nachttrein naar Xi'an zou reizen.

Jullie zijn de helft jonger dan deze dame, dus het zal wel lukken in China.

Als jullie in Yang Shuo komen, ga dan even eten in het 987 Mountain view Cafe & Restaurant in de Sunshine Road.

• Annemarie

Wow, als ik jullie oproep en de reacties lees, krijg ik enorme kriebels om weer naar China te gaan. China is prima zelf te doen, op één voorwaarde…. je moet geen haast hebben. Ik heb er 3 maanden in mijn eentje gereisd door voornamelijk provincies Gansu, Sichuan en Yunnan. Ik wist alleen van tevoren waar ik zo'n beetje naartoe wilde in China, maar verder niets voorbereid. Slaapplekken regelde ik op de dag zelf. Nu was ik er wel vanaf september, dus er was altijd plek.

Mocht je nog specifieke info willen, dan hoor ik het wel. China was één van mijn mooiste reizen en ga er zeker naar terug. Hoop dat jullie ook zo zullen genieten daar!

Annemarie