Georganiseerd of zelf regelen?

• Louise

Hallo all,

Wij willen graag 4 weken naar China en 2 weken naar Japan.

Onze vraag is kan je het zelf regelen of is het beter en makkelijker om georginaseerd te gaan?

En verschilt het veel qwa kosten als je het zelf regelt?

Want heb een 29dgn reis gezien voor 1800 en 15 dgn Japan 1700.

Hier zit gewoon alles in overnachting, binnnen en buitenlandse vlucht, en een gids.

Nu zijn wij zelf al 2 x in Zuid Afrika geweest en niks geregeld qwa overnachtingen, maar daar hadden we een auto voor 5 weken gehuurd.

Ik heb gezien dat je de tein best zelf kan regelen (en dan vooral in je hotel je bestemming enzo laten schrijven).

Maar is het ook allemaal voordeliger en kost het niet heel veel tijd als je daar bent?

Onze route die we zelf graag willen doen is:

1 Vliegtuig Amsterdam-

2 - 4 Vliegtuig/bus Beijing

5 Trein Beijing -

6 Pingyao

7 Trein Pingyao - Xi'an

8 Xi'an

9 Trein Xi'an - Chengdu

10 - 11 Chengdu

12 Trein Chengdu - Panzhihua

13 Panzhihua -Lijiang

14 - 15 Lijiang

16 Lijiang - Kloof van de Springende Tijger

17 Zhongdian

18 Zhongdian - Dali

19 - 20 Dali

21 Dali - Kunming Kunming (Stenen Woud)

22 Vliegtuig/bus Kunming - Guilin - Ping'an (Longji-rijstterrassen)

23 Ping'an (Longji-rijstterrassen)

24 Ping'an - Yangshuo

25 - 26 Yangshuo

27 Trein Yangshuo - Guilin - Guangzhou Nachttrein naar Guangzhou

28 Guangzhou

29 Guangzhou

Na Guangzhou misschien Hong Kong en via daar naar Japan via vlucht of boot?

Japan moeten we nog gaan kijken wat we daar allemaal gaan doen.

• ils

1800 euro voor een 29 daagse reis is niet veel. Kosten in China kun je heel laag houden mits je in hostels of 3 * hotels verblijft. Hostel (2 pk eigen douche/toilet) ongeveer 15-20 euro per nacht (soms iets meer soms iets minder) treintickets kosten weinig kijk maar op http://www.travelchinaguide.com/china-trains/ (soft sleeper is de meest luxe plek in de trein)

vliegtickets hoeven niet veel te kosten mits je op het juiste moment boekt. zie www.elong.net of www.english.ctrip.com

lange afstands bussen kosten bijna niets

Voordeel van zelf regelen en alleen reizen is dat je meer vrijheid hebt, je niet hoeft aan te passen aan de groep.

Je bent flexibel, ligt het tempo te hoog of te laag dan pas je ter plekke je route aan. Bovendien voorkom je dat je allerlei verplichte bezoekjes aan souvenirfabriekjes, restaurantjes etc moet afleggen iets wat in China erg speelt bij georganiseerde tours.

Zelf zou ik een wat minder druk reisschema aanhouden, China wordt pas echt leuk (is mijn mening) als je wat langer op één plek blijft en ook tijd neemt om de gewone daagse dingen te zien. Nu vlieg je van highlite naar highlite en zul je amper het echte China zien.

succes met denken

• koecing

Hallo louise,

Bij welke touroprator zag jij die 29 daagse reis voor 1900 euro ?

• Louise

Hoi,

Alvast bedankt voor een reactie.

Bij shoestring, 29 dagen begint bij 1795,-

22 dgn al voor 1495,-

Dus dit zijn wel goede prijzen en zo te zien komen er niet veel extra kosten bij.

Mvg Louise

• koecing

Beste Louise,

Als ik even bij Shoestring kijk e dan met name de 29-daagse freis, dan is er voor wat betreft de bijkomende kosten een eerste excursiepakket van € 145,00. Verder kun je nog meerdere optionele excursies bijboeken. Als ik die vluchtig optel kom ik iets over de 400 euro.

Reken daarbij nog fooien en koffergeld en de fooi voor chauffeur en reisleider, dan wordt het prijsplaatsje ineens heel anders.

Wij zijn ons nu aan het orienteren op de china-reis van Arcadia.nl Die vragen 2200+ voor een compleet verzorgde reis.

Wij zijn al met hun aan Vietnam geweest, dat beviel heel goed.

• ils

waarom niet zelf alles regelen?

• koecing

Beste Ils,

Daar heb ik totaal geen ervaring mee. Ik zou ook niet direkt weten hoe ik dat moet aanpakken.

Ik lees vaak op forums en blogs van mensen die alles zelf regelen en bijv. om pakweg 16.30 uur in een plaats aankomen en dan “rustig” op zoek gaan naar een hotel of guesthouse. Ik geloof dat ik daar niet goed mee om zou kunnen gaan.

Wellicht ook te wijten aan het feit dat wij altijd georganiseerd gaan, hetzij in groep,hetzij georganiseerd in de zin dat de hotels zijn vastgelegd, dus met de auto van hotel naar hotel in je eigen dagtempo.

• Jos

Dag Louise,

Zelf net terug van vakantie zie ik je vraagstelling op dit prikbord.

Het is een veelvoorkomende afweging of je het zelf gaat doen of dat je een georganiseerde trip koopt.

Een paar voordelen, en dan speciaal voor China , zijn nog niet genoemd.

Ben een maal een week georganiseerd in Beijing op bezoek geweest.

Je ziet heel veel in een hoog tempo, ik had er moeite mee om zo snel langs de points of interest te gaan.

Na die zes dagen had k een vol hoofd en een volle camera maar had weinig verdieping van het Chinese leven ervaren.

Hierna bewust gekozen voor eigen samengestelde rugzakreizen door Zuid China en dat bevalt heel wat beter.

Dat wil zeggen als je werkelijk wilt weten wat er te beleven en te zien valt. Je hebt je eigen tijd en vrijheid.

Mensen maken er ook makkelijker contact met je als je in en kleine groep of in je eentje reist.

Een aantal tips die ik zelf steeds gebruik:

Koop een Loneley Planet travel guide en kies daar uit vooral de youhthostels voor overnachtingen.

Ze zijn goedkoop, vertrouwd met buitenlanders en je wisselt er makkelijk de reistips uit.

Internet is er vaak beschikbaar: een voordeel bij het vergelijken van binnenlandse vluchten en treinen.

Bij aankomst in CHINA koop je een prepaid telefoonkaart. Voor 110 yuan heb je al een kaart waar 50 yuan beltegoed opzit.

Je kunt nu zelf bellen voor reserveringen en je afspraken maken met localo's die je ontmoet. ( hebt).

Om de sfeer en het Chinese leven te ervaren kies ik steeds voor een verblijf van minimaal 2 maar meestal 3 nachten op een plek.

Ik zal dan wel niet zo efficient alle bezienswaardigheden te zien krijgen als dat ik het met een reisburo doe maar ik kan het zelf uitzoeken wat wel en voor

hoe lang ik er een bezoek aan breng.

Tegenwoordig kun je in vrijwe elk Chinees hostel of hotel je vervoer voor de volgende bestemming al reserveren/boeken. Doe dat steeds 2 dagen vooruit.

Je hebt dan de laagste vliegprijzen, soms wel met 50% korting. Bij het spoor maakt het niet veel uit hoe ver je voor de datum boekt.

Met hulp van het internet kun je de vlieg- en treintarieven zelf controleren voordat je ingaat op een aanbieding van Hotel of Chinees reisburotje.

Aan jouw gekozen reisschema te zien heb jij je al goed verdiept in de toeristisch aantrekkelijke bestemmingen.

Al je gekozen bestemmingen zijn zonder uitzondering ingesteld op buitenlandse toeristen, mits jij je ook wilt verdiepen in de Chinese manier van leven en handelen.

Je hebt het al begrepen dat ik je de eigen weg van harte aanbeveel.

Je beleeft zoveel meer en doet er zelf de moeite voor.

Succes met je keuzes

Groet van Jos

'Ik wil de wereld zien en de wereld wil mij zien!'

• ils

Als ik zelf naar China reis met mijn gezin dan ga ik ook niet op de bonnefooi. Ik boek van tevoren hotels, binnenlandse vluchten en maak een (globaal) dagprogramma. Ik moet zeggen dat ik er van tevoren heel veel werk in steek, maar dat vind ik ook erg leuk om te doen. Voorpret is al de helft van mijn reisplezier. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik meestal in en rondom grote steden of toeristische trekpleisters verblijf en net als Jos graag in de guesthouses kom, mede omdat men daar eigenlijk altijd wel Engels spreekt en van alles kan regelen. (goedkope auto met chauffeur, tour, treintickets etc).

Als je zelf een beetje Engels spreekt en indien nodig ergens op af durft te stappen dan is dit (voor mij) echt de leukste manier om China te verkennen.

Als je hulp wilt of meer info kijk ook eens op www.chinarootsenreizen.nl

• Frits

Dankjulliewel voor deze waardevolle info.

Ook ik ben van plan om in China te gaan reizen, georganiseerd of

zelfstandig……. Beiden zou ook kunnen, misschien?

Maar goed, ik ben er nog (lang) niet uit!