2,5 week china, backpacken

• mgn

Wat denken jullie van deze route? Ik heb ongveeer 16 dagen, ik heb begrepen dat treinkaartjes pas 4 dagen voor vertrek kan boeken, klopt dat? Ik heb in mijn planning de laatste dag “vrij” gelaten, zodat ik een beetje speling heb.

Bij aankomst in Beijing wil ik een treinkaartje en tour boeken voor datong en treinkaartje naar Xi'an

Bij aankomst in Xi'an boek ik de trein naar Chengdu enz. enz.

3 dagen beijing, De laatste dag de nacht trein naar datong,

1 1/2 dag datong, daarna de trein trein naar Xi'an

1 1/2 dag xi'an, dan nachttrein naar Chengdu

2 dagen Chengdu, panda centrum en leshan,

1 dag in de trein naar kunming

2 dagen kunming incl. 1 dag stenen woud, nacht truin naar guilin

2 guilin en omgeving, karstgeberte enz.

1 dag in de trein guiling naar beijing (of vliegen)

laatste dag Beijing

Is dit te doen in de tijd de ik heb of word het wel heel krap om als ik alles 1 tot 3 dagen vooruit boek. En zo ja, wat kan ik dan het beste laten vallen?? Ik ga eind juli begin augustus die kant op. Lijkt mij het hoogseizoen. klopt dat?

alvast bedankt voor een antwoord.

• ils

met alle respect, maar ik vind het een beetje een adhd reis. Zonde om in korte tijd je zo vaak te verplaatsen, je mist dan het echte China en ziet alleen maar de highlights en juist het echte China vind ik persoonlijk zo leuk.

Mijn idee

Beijing 3 dagen dan nachttrein naar Xi'an

Xi'an auto met chauffeur huren in het Shuyuan hostel (30-50 euro voor een dag) naar Terracotta leger, Huaqing hotsprings en misschien nog wat andere dingen

nog een dag in Xi'an fietstocht over de stadsmuur, moslimwijk, grote gans pagode en gewoon lekker rondkijken

dag daarna trein/vliegtuig naar Chengdu rest van de dag de stad bekijken

volgende dag Pandacentrum en tempel (ben even de naam kwijt) daar in de buurt

volgende dag bus naar Baoguo (Emei Shan heilige berg) + Leshan bekijken Teddy bear hostel

nieuwe dag Emei Shan op (eventueel slapen op de berg en de volgende dag terug)

nieuwe dag terug naar Chengdu + vliegen naar Guilin en daar nog een paar dagen rondkijken inclusief Yangshuo

Terug vanaf Shanghai of Beijing

Ik vind het nog druk, maar je heb nu meer tijd en bovendien China gewoon op je lijstje laten staan, als je eenmaal de smaak te pakken hebt wil je toch terug.

goedkope vluchten boek je tussen de 3-5 weken van tevoren op elong.net of english.ctrip.com

meer info www.reisinfochina.nl of www.chinarootsenreizen.nl

• mgn

Hallo ils, en bedankt voor je antwoord.

Ik was er al een beetje bang voor dat ik te veel wil in te weinig tijd.

Ik zie dat je in jou idee datong en kunming met het stenen woud hebt weggelaten. Kunming kost denk ik wel wat veel tijd in verhouding tot de tijd die ik heb. Ga me nu verdiepen op Emei shan. Misschien dat ik daarvoor kies en anders toch datong.

Klopt het inderdaad dat ik treinkaartjes pas 4 dagen vooraf kan boeken?? en hoe groot is de kans dat de trein vol zit rond juli/augustus? (hoogseizoen?)

• ils

Met treinkaartjes heb ik niet zo heel veel ervaring. je kunt misschien wat zekerheid inbouwen voor je treinkaartjes door zelf hostels te boeken in de steden waar je verblijft en dan via de mail of telefoon (in de hostels wordt vaak redelijk tot goed Engels gesproken) al vast te vragen of zij bepaalde treintickets voor je kunnen regelen. Je weet dat er vier soorten treintickets zijn? (hard en sof seat en hard en soft sleapers) http://www.travelchinaguide.com/china-trains/ geeft meer info over treinroutes en ik zag dat ze nu ook tickets aanbieden, maar die zijn waarschijnlijk een stuk duurder dan via de hostels. Als je weinig tijd hebt is vliegen ook echt een optie want als je op tijd toeslaat bij het boeken van vliegtickets krijg je soms tot 70% korting.

Kunming is trouwens wel erg leuk in de zomer, het is er dan niet zo heel heet, maar je moet er wel een paar dagen voor hebben. Het stenen woud ligt een eind buiten Kunming en is nogal toeristisch, wel leuk maar om daar nou speciaal voor heen te vliegen? Er is nog zo veel ander moois.

Als je hostels zoekt en via hun eigen website wilt boeken moet je altijd even goed zoeken want vaak vind je hun eigen websites niet zo makkelijk je komt meestal uit op hostelworld.com (leuk voor de reviews maar ik boek zelf liever rechtstreeks). als je kijkt op www.boo.com en dan zoekt op hostel en de plaats waar je heen wilt vind je vaak ook een link naar de eigen website van een hostel. Dan kun je via de mail boeken(geen aanbetaling) en gelijk vragen of ze treintickets voor je kunnen bemachtigen.

succes en veel plezier bij de voorbereiding.

oh ja een Lonely Planet is eigenlijk een must, de Chinaboeken van de ANWB vooral ook erg leuk en makkelijk leesbaar

• shanghai

Kijk voor tips ook op het forum van Geledraak.nl:

http://www.geledraak.nl/html/forum/viewforum.php?f=14

• Rob

Hoi mgn,

Ik vind dat Ils gelijk heeft qua drukte van het reisschema. China is zo enorm groot dat je moet uitkijken dat je niet alleen maar eindeloos aan het treinen bent. Zelf heb ik China een tijdje terug soort van van noord naar zuid doorgereisd en dat vooral met trein en bus. Je wint inderdaad veel tijd door ‘s nachts met de trein te reizen, maar hou er wel rekening mee dat (zeer afhankelijk van welk type kaartje je hebt weten te bemachtigen - zie reactie Ils) het soms ook hele drukke trips kunnen zijn. Met name ’s nacht wil je graag een ‘sleeper’ (= bed) hebben en dan zit je al snel met hele families in 1 grote ruimte bij elkaar. Aangezien Chinezen het concept van ‘personal space’ niet kennen, ze veelal weinig rekening houden met elkaar én ze zeer nieuwsgierig kunnen zijn, kan er dus wel eens een vermoeiend nachtje tussen zitten waardoor je de volgende dag niet altijd zin hebt om eens vrolijk wat attracties af te lopen. Kortom: China is soms best veeleisend.

Dat gezegd hebbende: vooral wel gaan hoor!! Ik heb het echt genoten van China en het loont zeer de moeite om meer te genieten van een kleiner stukje van het land i.p.v. snel doorjakkeren om maar op zoveel mogelijk plekken te komen.

Een absolute algemen tip vind ik om te kijken naar mogelijkheden in je schema om buiten de grote steden te komen. Niet dat de steden niet leuk zijn, maar je reist in China al snel van stad naar stad en er is zoveel meer uit het land te halen dan alleen dat.

Ik weet niet hoe het is qua treintickets in de door jou genoemde maanden. Wij hebben destijds alle tickets ter plekke gekocht: bepalen waar je naar toe wilt, naar het station gaan zodra je eruit bent en dan kijken hoe snel je kunt. Meestal (dit was in de maanden april-mei-juni) konden we dan de dag erna wel op pad. Soms dezelfde dag nog en een enkele keer duurde het iets langer (bijvoorbeeld 2 dagen). Het viel mij dus wel mee, maar het is altijd handig om vooruit te bedenken wanneer je door wilt en dan kaartjes te kopen voor de volgende bestemming terwijl je net pas bent aangekomen ergens.

Kijk maar of je er iets aan hebt. Quq route ga ik er niet teveel op in - je kunt zoveel kanten op. Wel bevestig ik dat het stenen woud niet de moeite van het omrijden is. Kunming is zeker een leuke stad, maar alleen voor Kunming zou ik niet helemaal naar het zuiden gaan. Ik ben benieuwd wat je gaat doen. In ieder geval heel veel plezier alvast (ook met de voorpret). En inderdaad is een Lonely Planet (waar ik normaal niet zo'n fan van ben) in China wel heel erg prettig - al is het maar voor de vertalingen van bestemmingen op het station aan het loket.

Als je nog vragen hebt, dan zie ik ze wel voorbij komen hier.

Groet,

Rob

• mgn

Hallo Rob, en bedankt voor je antwoord, heb ik zeker wat aan.

De lonely planet ben ik inmiddels aan het doorlezen voor wat ik nu wil en wat realistisch is. Mijn eerste schema vond ik eerlijk gezegd zelf ook wel een beetje heel erg druk.

Hoeveel tijd ik overal blijf weet ik nog niet precies, maar denk aan 3 volle dagen beijing voor de belangrijkste plekken zoals de verboden stad, muur, tombs enz., dan de nachttrein naar Datong voor 1 dag. 2 dagen Xi'an, 3 dagen Chengdu en omgeving. Vliegen naar guilin en yangshuo voor 4 dagen.

Dan hou ik nog 3 dagen over, die kan ik “onderweg” gebruiken om ergens langer te blijven of als ik niet met de trein mee kan die ik wil. Of om onderweg naar beijing nog ergens stoppen. De laatste dag heb ik dan nog voor beijing.

• ruud

Ik wens je veel plezier maar wanneer je nog een keer kan teruggaan zou ik het toch minder snel doen allemaal. Wij hebben over deze route 30 dagen gedaan en nog zeggen wij volgende keer gaan we naar een gedeelte voor twee weken (bv rijstvelden in het zuiden).

• Rob

Hoi mgn,

Lekker hoor dat het langzaam dichterbij begint te komen. Mooi vooruitzicht.

Je gaat vanzelf wel merken of je het gekozen schema achteraf gezien fijn vond of toch iets te veeleisend. Vooral maar genieten van de dingen die je wél gaat zien en beleven. Paar kleine tips waar je misschien nog iets aan kunt hebben:

- in Beijing is de metro ideaal om je snel te verplaatsen (de stad is gigantisch), maar het is vooral heel erg leuk om ergens een fiets te huren (niet erg moeilijk) en je zo door de stad te verplaatsen. Je ziet op deze wijze heel veel en komt makkelijk op allerlei leuke plekken. Ga dan ook zeker door de hutongs (de oorspronkelijke wijken van Beijing). Bijvoorbeeld ten zuidwesten van het Tiananmen Plein en in het gebied rondom de Drum- and Belltower. Daar vind je veel leuke eettentjes en barretjes.

- als je rondom Yangshuo een keer iets spectaculairs wilt doen, dan is het maken van een ballonvlucht echt een fantastische belevenis!! Ik ken jouw budget niet, dus je moet maar zien, maar het is belachelijk goedkoop in vergelijking met hier. Of je het veilig vind, laat ik aan jou. Er is er wel eens een verongelukt. Wij hebben het destijds wel gedaan en het was een (letterlijk) hoogtepunt. Het is onbeschrijfelijk mooi als je 's ochtends vroeg boven de karstrotsen zweeft terwijl de wolken nog in de dalen hangen.

Ook hier is fietsen overigens erg leuk (en behoorlijk vermoeiend door de hitte ;-)

- Nadat je al veel steden hebt gezien, is het wellicht een leuk idee om bij Yangshuo niet in Guilin of Yangshuo zelf te verblijven, maar iets er buiten, op het platteland. Rondom Yangshuo zitten zelfs een aantal Nederlanders met een eigen guesthouse (bijv. The Giggling Tree bij Yangshuo - vast wel te vinden via google - dit is overigens géén reclame). Je zit dan midden in die prachtige natuur daar.

Kijk maar weer wat je ermee doet en laat het vooral allemaal maar lekker op je afkomen. Heel veel plezier!

Rob

• ilco

Beste mensen,

Eind augustus wil voor 16 dagen naar china. Backpacken….

Ik heb een aantal vragen…

Wat is een leuk cultureel en natuur route. Ik zou willen beginnen in Peking en willen eindigen voor een aantal dagen in de natuur of op een eilandje aan het strand.

wie heeft er ideeen en wil voornamelijk niet te overhaast reizen en genieten van de zaken.