rondreis china

• monique

Beste prikbord lezers,

Wij willen in juli voor 3 weken naar China. We denken dat we in dit land vanwege de taal een groepsreis moeten kiezen. Eigenlijk gaan we liever op ons zelf maar dat lijkt ons hier moeilijk en te tijdrovend.

Wat raden de ervaringsdeskundigen aan ???

Als we zelf gaan moeten we dan alle hostels al van te voren boeken? Hoe regel je kaartjes voor de treinen? Met name met vervoer hebben we gehoord dat het soms dagen kan duren voor dat je het juiste treinkaartje hebt. Ja en dan is 3 weken niet lang.

Kortom we twijfelen. We hebben wel een aardige reis gezien bij Shoestring.

Graag jullie ervaringen en alvast bedankt.

Monique

• china

Je kunt, met een goede voorbereiding, heel goed zelf reizen in China. Op steeds meer plaatsen spreekt men Engels en anders werkt het communiceren met handen en voeten ook prima. Vooral als je in hostels verblijft kun je daar veel regelen tav je reis. Treinkaartjes, uitstapjes, etc etc kunnen zij voor je verzorgen.

Als je rechtstreeks contact op neemt met de hostels (het is vaak even zoeken naar de mailadressen) dan kun je van tevoren al informeren wat ze voor je kunnen betekenen.

Binnenlandse vluchten kun je goed en goedkoop via internet boeken. Niet te lang van tevoren want dan is er nog geen korting en niet te kort want dan is de prijs ook weer hoger. Gewoon regelmatig kijken dan kun je zien wat de richtprijzen zijn. Websites: elong.net en english.ctrip.com Je betaalt per credit card en hoeft bij het inchecken alleen je paspoort te laten zien. Tickets zijn niet nodig.

In drie weken kun je best aardig wat zien, zelf ben ik er niet zo voor om heel China te doorkruizen want overal is het mooi en als je wat langer op één plek blijft zie je misschien niet alle highlights maar je krijgt wel meer kijk op de samenleving.

Groepsreizen zijn vaak adhd reizen van hot naar her en alleen de highlights nauwelijks tijd om lekker even zelf rond te slenteren of een fiets te huren.

Juli is het ontzettend warm in China, daar moet je tegen kunnen.

Reisroute, hostels en binnenlandse vliegtickets regel je van tevoren via internet. Treinkaartjes en tours ter plaatse.

Het is best avontuurlijk zelf reizen door China, vooral door de taal, maar zeker niet eng, gevaarlijk of onmogelijk. Ik zou niet anders willen.

• Max

Ik ben het eens met China. 3 weken China is goed te doen op jezelf. Ik adviseer altijd om een basisplaats uit te zoeken waar je begint en eindigt. Dat is prettig omdat je dan even kan acclimatiseren en het scheelt vaak ook in de vliegkosten.

Zelf ben ik al 3 jaar achterelkaar in Guangzhou begonnen. Een echte chinese stad waar je de cultuur goed meekrijgt. Vanuit Guangzhou ben je binnen 2 uurtjes met de trein in Hong Kong (+/- 18 euro). Binnen een uurtje ben je ook in Shenzhen, de shop stad bij uitstek. Een tip, ga naar Sanya, het hawaii van China. Daar is het in Juni erg rustig, dus heb je bij wijze van spreke een heel privé strand voor je alleen.

Mocht je naar Guangzhou vliegen, dan maak je meestal een tussenstop in Beijing of Shanghai. Wellicht dat je met de vliegmaatschappij kan regelen dat je daar gratis een paar dagen kunt blijven. Dan betaal je dus alleen het hotel in die stad.

Mocht je meer willen weten, dan vertel ik dat graag.

Een belangrijke tip: Neem de tijd voor China!!! Zelfs 3 weken kan kort zijn.

• Elies

Hoi monique,

Ik ben het met china en max eens. Reizen op jezelf is goed te doen! Ik had gedacht dat de taal veel problemen zou geven, maar als je je goed voorbereid is het echt een geweldig land om rond te reizen.

Mijn zus en ik deden het op deze manier. We hadden de eerste nacht in beijing geboekt. Voor de volgende steden hadden we al wel slaapplaatsen in gedachten. Maar het bleek dat in elk hostel wel reclame word gemaakt voor een hostel in een andere stad. Deze kun je dan laten reserveren voor je. Ook trein/bus/vliegtickets kunnen worden gereserveerd in het hostel. Wanneer we het zelf wilde regelen. Lieten we een briefje schrijven met de gegevens zoals, plaats, hoeveel tickets, welke tijd. En dat werkte perfect.

We hadden ook 3 weken en we zijn in beijing, chengdu, dali, lijiang, kunming, guilin en yangshou geweest. Omdat we rond het jaarwisseling van china zaten hebben we het meeste gevlogen, bus/treinkaartjes waren op populaire routes slecht te krijgen. Dus zeker over de trein kan ik nikst vertellen. De korte busroutes konden we dezelfde dag nog kopen op het station.

Ik zou zeggen heel veel plezier!

groeten Elizabeth

www.elizabeth-ontheroad.nl