Prive chauffeur

• Yvonne Geerlings

China reizigers,

Aankomende zomer ga ik met een vriendin een rondreis door china maken.

Nu lees ik veel in boeken en op internet, en ik lees vaak over privechauffeurs.

In de lonely planet staat bijvoorbeeld dat het makkelijk, tijdsbesparend, (en niet veel duurder) is om een privechauffeur te huren om een

dag naar de chineese muur te gaan.

Ook op internet lees ik vaak in bouwstenen, je word opgehaald door een prive chauffeur bij het vliegveld…….

Ik begrijp dat je voor om en naarbij € 50,- een prive chauffeur voor een dag kan hebben.

Nu zijn mijn vragen:

- kloppen deze kosten?

- Hoe kan ik een prive chauffeur regelen (ter plaatste of vanuit Nederland)?

- Heeft iemand hier ervaring mee?

- Is het aan te raden

Ik hoop dat jullie mij hier meer kunnen helpen

Groeten Yvonne (en Rita)

• china

De kosten kloppen, maar kunnen natuurlijk een tientje omhoog of omlaag zijn. Ligt een beedje van de afstand etc.

Zelf vind ik sommige excursies handig per privéchauffeur je noemt al de Chinese muur, ik heb het ook gedaan naar het Terra Cotta Leger in Xi ´an.

Voordeel van een privéchauffeur boven een groeptour is dat je niet langs de verplichte fabriekjes etc hoeft. Als je dat van tevoren tenminste heel duidelijk aangeeft.

Vaak spreekt de chauffeur geen Engels dus moet je vantevoren in je hotel goede afspraken maken over de route etc.

In Beijing kun je vrij eenvoudig zelf vanaf het vliegveld naar je hotel. Je neemt gewoon de taxi voor aan in de rij en zorgt dat hij/zij de meter aan zet. (naast de kosten die op de meter staan betaal je ook nog de kosten voor de tolweg) dit is stukken goedkoper dan voor die dag een privé chauffeur te nemen. Sommige hotels hebben ook een free airport pick up dus daar zou ik zeker gebruik van maken. (terug naar het vliegveld neem ik ook altijd gewoon een taxi die voor het hotel staat.

In Beijing zou je gebruik kunnen maken van Joe service http://www.joe-service.com/ Hij spreekt Engels en ik hoor hele goede ervaringen over hem. Je kunt hem van tevoren mailen en afspraken maken.

In Xi'an verbleef ik in het Shuyuan hostel en daar huurde ik een auto met chauffeur voor 50 euro. Hiermee zijn wij de hele dag op pad gegaan. (Terra cottaleger en hot springs).

Hotels kennen vaak ook de mogelijkheid om een privé auto te huren maar daar betaal je veel meer voor dan in hostels. Je kunt ook een taxichauffeur aanspreken die toevallig Engels spreekt en hem/haar te vragen of hij/zij een hele dag met je op pad wilt. Dit is wel erg onzeker.

Mijn ervaring is dat alles wat je via Nederlandse sites regelt of via een Nederlandse reisorganisatie stukken duurder is dan dat je het ter plaatse regelt. Mijn voorkeur gaat meestal uit om in hostels te verblijven puur en alleen omdat die zo veel voor je kunnen regelen, o.a. privéchauffeur, treintickets, tours etc.

• Coen

Wij zijn in 2007 en 2009 o.a. in Xian geweest. Om naar het terra cotta leger te gaan zijn we:

afhankelijk van de ligging van het hotel

lopend / met een taxi naar het (trein) station gegaan

daar staan bussen (vrij veel) maar o.a. bussen die je

kunt nemen om naar het leger te gaan. Je bent dan

een paar euro kwijt.

Om vanuit Beijing naar de muur te gaan hebben we 2 x een busje

gehuurd, dat kostte ± euro 90. De eerste keer waren we met 4 personen.

De 2e keer waren we met kinderen, kleinkinderen en vrienden totaal

10 personen. Toen waren we dus goedkoop uit.

• Gerard Oeters

Beste Yvonne, zie www.joe-service.com Ik ben de webmaster van deze site en heb die gemaakt voor Joe (als vriendendienst) aangezien ik hem als een geweldige mens en als goede gids heb mogen ervaren. Kijk even in zijn gastenboek dan zie je veel lovende woorden over hem. Je kunt hem direct contacten of via mij als je dat prettiger vindt.

Met vriendelijke groet,

Gerard Oeters (info-nl@joe-service.com)

• Ronald

Hallo Gerard,

Door een beetje op het forum te lezen kom je nog eens wat te weten.

Ik heb contact met Joe gehad, en ga komende zomer met het op pad.

Bedankt voor de tip

• ruud

hallo Yvonne en Rita,

Wij hebben gedaan wat jullie willen en voor precies dat bedrag! We wilden nl. een stuk muur lopen wat authentiek was en niet helemaal opnieuw “bestraat”. Nadat we enkele malen zijn wezen eten in Sakura http://www.dianping.com/photos/2968930/slide/all_1503794 hebben we gevraagd of zij wisten waar we een privéchauffeur konden vinden die betrouwbaar is. (zij spreken daar zeer goed engels).

Een neef van een van hun wilde rijden de volgende dag voor omgerekend 50 euro in 2007. Wij zijn toen van Jinshanling naar Simatai gelopen. (neem kleine paraplu mee tegen de zon) terwijl wij 5 uur hadden gelopen is hij naar de andere kant gereden en daar stond hij klaar, en bracht ons naar het hotel. Super! Het was met de auto al een dikke twee uur rijden naar het beginpunt.

Uiteraard ‘s-Avonds een koel biertje daar gedronken op de 10 km. mooie wandeling (die ook pittig is zie enkele foto’s van iemand anders http://www.bryanf.com/china/2005/jinshanling.htm maar wel om nooit te vergeten)

veel plezier gewenst en voor het adres vragen of opschrijven en je komt er achter daar.(google maps: http://maps.google.nl/maps/place?hl=nl&lr=lang_nl&um=1&ie=UTF-8&q=sakura+cafe+bar+beijing&fb=1&gl=nl&hq=sakura+cafe+bar&hnear=beijing&cid=6404538078861341464 )

grt

Jolanda en Ruud

• conny72

Hallo Yvonne en Rita,

Wij zijn vorig jaar drie weken in China geweest.

In Xi'an hebben wij een privé chauffeur gehad. Nouja, privé chauffeur, het was een taxichauffeur. Hij bracht ons van het station naar ons hotel en we hebben hem voor de volgende dag ingehuurd. Hij heeft ons om 8.30 uur 's ochtend opgehaald en we waren rond 17.00 uur terug in het hotel. Dit dagje heeft ons omgerekend € 30,- gekost. De chauffeur sprak overigens wel een paar woorden Engels, maar met handen en voeten en een beetje geduld kom je in China een heel eind.

Veel plezier (ik zou ook zo weer gaan).

Conny