De kosten kloppen, maar kunnen natuurlijk een tientje omhoog of omlaag zijn. Ligt een beedje van de afstand etc.
Zelf vind ik sommige excursies handig per privéchauffeur je noemt al de Chinese muur, ik heb het ook gedaan naar het Terra Cotta Leger in Xi ´an.
Voordeel van een privéchauffeur boven een groeptour is dat je niet langs de verplichte fabriekjes etc hoeft. Als je dat van tevoren tenminste heel duidelijk aangeeft.
Vaak spreekt de chauffeur geen Engels dus moet je vantevoren in je hotel goede afspraken maken over de route etc.
In Beijing kun je vrij eenvoudig zelf vanaf het vliegveld naar je hotel. Je neemt gewoon de taxi voor aan in de rij en zorgt dat hij/zij de meter aan zet. (naast de kosten die op de meter staan betaal je ook nog de kosten voor de tolweg) dit is stukken goedkoper dan voor die dag een privé chauffeur te nemen. Sommige hotels hebben ook een free airport pick up dus daar zou ik zeker gebruik van maken. (terug naar het vliegveld neem ik ook altijd gewoon een taxi die voor het hotel staat.
In Beijing zou je gebruik kunnen maken van Joe service http://www.joe-service.com/ Hij spreekt Engels en ik hoor hele goede ervaringen over hem. Je kunt hem van tevoren mailen en afspraken maken.
In Xi'an verbleef ik in het Shuyuan hostel en daar huurde ik een auto met chauffeur voor 50 euro. Hiermee zijn wij de hele dag op pad gegaan. (Terra cottaleger en hot springs).
Hotels kennen vaak ook de mogelijkheid om een privé auto te huren maar daar betaal je veel meer voor dan in hostels. Je kunt ook een taxichauffeur aanspreken die toevallig Engels spreekt en hem/haar te vragen of hij/zij een hele dag met je op pad wilt. Dit is wel erg onzeker.
Mijn ervaring is dat alles wat je via Nederlandse sites regelt of via een Nederlandse reisorganisatie stukken duurder is dan dat je het ter plaatse regelt. Mijn voorkeur gaat meestal uit om in hostels te verblijven puur en alleen omdat die zo veel voor je kunnen regelen, o.a. privéchauffeur, treintickets, tours etc.