Ik ben inmiddels een keer of 10 in China geweest waarvan een vijftal keer om rond te reizen. Verder is het een sport geworden om leuke routes uit te stippelen en meer te weten te komen etc.
De reizen van de Jong Intra en Stip lijken erg veel op elkaar. Nadeel vind ik persoonlijk dat er zo veel grote steden in zitten.
Mijn tip kijk ook eens op Koning Aap en Shoestring die hebben beiden ongeveer dezelfde reizen, volgens mij is bij de één de accomodaties wat luxer dan bij de ander. bijv. Groots China en China compleet.
Of Djoser de 24 daagse reis. Dan doe je ook Kunming, Lijiang en Dali aan. Wel heel toeristisch maar volgens mij ook veel toegevoegde waarde.
Nogmaals even naar de bieb of de boekwinkel. Het ANWB China boek kan ik echt aanraden en dan de plaatsen opzoeken die in het reisschema genoemd worden dan krijg je een goed beeld van de reis.
Het valt mij wel op dat bij alle reizen heel veel met de trein gereisd moet worden. De trajecten zijn ook heel lang. Ik heb daar minder ervaring mee, maar ik zou nog eens navragen hoe anderen dat ervaren hebben.
Mocht je ook individueel willen reizen dan heeft China online hele leuke bouwstenen die je dan met vlieg of treinreizen aan elkaar kunt koppelen. Vliegen in China is helemaal niet duur (oké veel minder goed voor het milieu dan de trein) en scheelt veel tijd.
succes tinq