Chinese naar Nederland (mag dat niet?)

• Ton

Hoi,

Een kennis van mij heeft via internet een chinese ontmoet. Hij is daar onlangs heengeweest. Nu had hij gedacht dat zij hier met de kerst zou komen maar dit schijn niet te mogen. Alleen als ze getrouwd zijn. Dus, zouden ze in China moeten trouwen. Ik vind dit een vreemd verhaal.

Wie kan hier duidelijkheid over geven?

BVD

• Jurgen

Is geen vreemd verhaal maar harde realiteit. Kijk eens op:

http://www.ind.nl/nl/index.asp

http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/

Het komt erop neer dat je kennis voor haar een visum moet aanvragen. Afhankelijk van de omstandigheden (als je bijvoorbeeld getrouwd bent is het makkelijker) krijg je wel/niet een visum.

Mijn vrouw is Chinees (wij wonen overigens niet in NL). Voorheen moest ik hemel en aarde bewegen om voor mijn vrouw (we zijn in een EU land getrouwd) een visum voor NL te regelen. Dat was af en toe echt drama. Tegenwoordig heeft ze een Schengen-visum en kan ze (relatief) eenvoudig reizen binnen de EU. Het blijft nog steeds lastig bij grens-overgangen (hoop vragen etc..), maar het is te doen.

Wees maar blij met je NL-paspoort. Dat papiertje is echt goud waard als je wilt reizen in de wereld…. ;)

• Fengzi Marco

Zij kan in China een visum voor 3 maanden aanvragen.

• Erik Stevens

Hallo,

Ervaringen als die van jou zijn goud waard voor mij, want ik heb me afgelopen jaar verloofd met mijn Chinese vriendin en we willen nu trouwen in Nederland. Op dit moment werk ik echter in Singapore en zij in Shanghai, dus plannen en ons informeren is erg lastig.

We zijn daarom voor een groot deel aangewezen op mensen in fora zoals dit:)

Kun je mij wat meer over jouw situatie vertellen, hoe ging het trouwen in NL in zijn werk, waar woonden jullie op dat moment, welke valkuilen kwamen jullie allemaal tegen, mn vanuit China vermoed ik, welke formaliteiten moeten allemaal geregeld worden etc?

Ik herken de stress rondom het aanvragen van een visum, ze is nu twee keer in Europa geweest, een keer via Duitsland en 1 keer via Nederland, en via Duitsland was beduidend eenvoudiger. Ik hoop dat dat straks allemaal makkelijker wordt als we getrouwd zijn.

Alvast bedankt voor elke (ongetwijfeld waardevolle) info.

Groet

Erik

• Jurgen

Hoi Erik,

Stuur me even een mailtje.

Gr.

Jurgen

• Prawo

Voor het krijgen van een visum hoeg je niet te zijn getrouwd.

Integendeel, getrouwd zijn maakt het juist moeilijker, tenzij je samen legaal in een ander land woont.

Het toevrwoord is hier “vestigingsgevaar”.

Alleen als je ananemelijk kunt maken dat je een visum niet gebruikt om vervolgens illegaal in Europa te blijven heb je recht op een visum.

Het beste toon je dat aan door te bewijzen dat je iets hebt om naar terug te keren (school, werk, kind, hulpbehoevend familielid, eigen onroerend goed).

Maar laat je niet ontmoedigen, ook jonge alleenstaanden zonder school of werk die nog thuis wonen krijgen een visum.

Ga bij een afwijzing daarom ook altijd in bezwaar.

Dat kost met mijn hulp als advocaat doorgaans maar € 98 omdat niet gekeken wordt naar het inkomen van de referent in Nederland, maar alleen naar dat van de vreemdeling in het buitenland.

Forums speciaal voor mensen met een buitenlandse relatie zijn Mixed-Couples en Recht op Gezinshereniging.

.