Met de bus (overdag)

• Ronald

Hallo,

Komende zomer ga ik met mijn vriendin een aantal weken naar China.

Wij reizen alleen, dus regelen alles zelf.

Een aantal belangrijke dingen boek ik al, en een aantal zoek ik vast uit.

Nu willen wij van Beijing naar Pinyao, en 2 dagen later van Pingyao naar Xi'an, overdag met de bus.

Ik kan sowieso niet slapen in bussen/treinen/vliegtuigen, dus mede hierdoor wil ik met de bus en overdag reizen.

Na veel zoeken vind ik voornamelijk reizen met nachttreinen.

Lange afstandsbusstations kan ik wel vinden in Beijing, maar de site's zijn (verassend genoeg ;)) in 't chinees

op deze site http://www.travelchinaguide.com/cityguides/beijing/getting-around.htm vind ik ook wel iets, maar nog geen echte antwoorden.

Dus de vragen zijn,

Wie heeft hier ervaring mee?

Hoelang duren de ritten?

(hier lees je dus echt veel verschillende dingen over)

Wat kost het ongeveer?

Hoelang van te voren moet je deze kaarten regelen?

Dank voor de moeite

Groeten Ronald

• ils

geen ervaring wel een lonely planet voor Pingyao moet je eerst naar Taiyuan volgens mijn lp (vorige uitgave) 6 uur bussen vanuit Beijing (12 euro).. Voor de route Taiyuan - Pingyao staat dat de trein beter is dan de bus. Taiyuan heeft trouwens een mooi tempelcomplex Jinci tempel, maar dat terzijde.

Route Pingyao (taiyuan) xi'an is volgens LP lastig. Voor de trein is mn in het weekend lastig kaartjes te krijgen. Bus van Xi'' an naar Taiyuan doet er 12 uur over en kost 13 euro.

De wegen zijn niet overal in China even goed, daarom is het reizen per bus een uitdaging. De treinroutes heb je al gevonden op travelchinaguide. Vliegen is vaak ook erg goedkoop en bovendien snel. goedkope tickets vind je vaak een week 4 voor afreizen. www.elong.net en www.englishctrip.com zijn goedkope aanbieders.

buskaartjes koop je ter plaatse. Als je in een hostel verblijft zijn ze daar vaak zeer bereidwillig om je te helpen met het kopen van trein/buskaartjes.

• Ronald

Het mag natuurlijk als het makkelijker is ook overdag met de trein.

de nadruk ligt hem op overdag

• Fengzi Marco

Houd je er wel rekening mee dat het in de zomer erg warm is en de bus en trein geen airco hebben. Mijn voorkeur is in de avond met de trein of vliegen.

• Kees van der Ende

Een aantal jaren geleden zijn wij overdag met de bus rechtstreeks naar Beijing gegaan - een rit van acht uur - heel comfortabel met een aantal stops onderweg. We werden afgeladen op een grote bus station ergens in de beurt van het grote Beijing zuid station. Ik neem aan dat er ook een rechtstreekse bus is van Beijing naar Pingyao. Anders kan je altijd via Taijuan.

• Ronald

Maar als je via Taijuan rijd dan ben je toch al een geel eind onderweg?

Van uit daar is het nog minder dan 2 uurtjes.

en een tocht naar Taijuan met de trein vind ik dit

Train D2001 from BEIJING to TAIYUAN

1 Beijing West 07:20

2 Baoding 08:18 08:19 146 km

3 Shijiazhuang North 09:26 09:28 283 km

4 Yangquan North 10:05 10:07 387 km

5 Taiyuan 10:46 508 km