Haalbaarheid 26 dagen China..

• Maurice Geraads

Ik ga dit jaar samen met mijn vriendin naar China voor 26 dagen…We vertrekken naar Beijing en vliegen terug vanaf Chengdu. Wij hadden de route in gedachten: Beijing - Xian - Kunming - Dali - Lijiang - Chengdu. Is dit haalbaar op 26 dagen? Wij willen niet rennen, om uiteindelijk hijgend op Chengdu vliegveld aan te komen en zeggen dat we alles gehad hebben, maar eigenlijk niet veel tijd hebben gehad voor alles. En hoe is het met reizen in het gebied Kunming - Dali - Lijiang? Of denken jullie dat het beter is om alleen te focussen op Beijing - Xian - Chengdu? Een hoop vragen. Hopelijk kan iemand mij tips geven!

Alvast bedankt,

Maurice Geraads

• Jeremy

Het si op zich wel haalbaar. Het is afhankelijk of jullie snel of goedkoop willen reizen. Je kan enerzijds nachttreinen nemen maar ook gewoon vliegen natuurlijk. Het is mss niet haasten, maar wel vermoeiend aangezien je toch redelijk grote afstanden aflegt.

Alles is goed met treinen / vliegtuigen te bereizen.

• Wim Trommel

Dat lijkt me zeker haalbaar in 26 dagen.

Grof weg ruim een week Beijing, ruim een week Kunming en omgeving, Xian zou ik kort houden 2/3 dagen, voor Chengdu en omgeving is een week ook genoeg.

Je zou vanuit Chengdu nog een uitstapje (vliegen) naar Guilin en fietsen in Yangshuo kunnen overwegen vanuit Chengdu (bij Sams Guesthouse annex travel agency kunnen ze je helpen http://www.hostelchengdu.com/lxs/en/. De vriendelijke dames spreken vloeiend engels). Yangshuo is zeker de moeite waard.

Als je zelf terplaatse het vervoer gaat regelen, wat ik ook heb gedaan, houd er dan wel rekening mee dat dat flink wat tijd kost. Bereidt je doorreis zo vroeg mogelijk voor (hoe kom ik aan een kaartje, waar moet ik opstappen, is het bereikbaar op de tijd van vertrek (FILES!!!). Op stations wordt vrijwel geen engels gesproken een tolk is wel zo handig, probeer een student te strikken.

Ik heb een hele goede ervaring met de HSL achtige nachttrein van Shanghai naar Beijing (niet zo gezellig als en ook flink duurder dan een hardsleeper; 650Y hardsleeper de helft), zeker zo comfortabel als vliegen en het scheelt je een overnachting in een hotel. Je komt uitgerust op je bestemming aan.

Veel plezier.

• Maurice Geraads

Dank jullie wel voor de reacties, op zich zitten te we nog te twijfelen over het stuk kunming - dali - lijiang, of het goed bereisbaar is. Inderdaad de nachttreinen zijn een goede oplossing. Toen ik vorig jaar in Shanghai was kwam een chinees naar me toe die me voor Y60 wel een kaartje zou kopen naar Suhzou. Kom je dit veel tegen in China of is het toch lastiger om kaartjes te kopen in de minder grote plaatsen?

Gr Maurice

• Jeremy

Je kan het beste altijd een kaartje halen bij het station loket of een agentschap, die vaak 5 yuan bovenop de normale prijs doen. Een los kaartje kopen van gewoon iemand op straat vraagt erom dat je of afgezet wordt met de prijs of een gebruikte kaartje koopt, wat je achteraf pas achter komt.

Gewoon de steden die je wilt bezoeken in het chinees op een kaartje laten schrijven, door hotelpersoneel bijvoorbeeld. En de gewenste zitplaats. Zacht / harde zitplaats of harde / zachte slaapplaats.

Een zitplaats naar Suzhou kost volgens mij bij lange na geen 60 yuan en je weet niet eens wat voor plaats je krijgt tenzij je chinees kan lezen. De verkoper kan je van alles wijs maken tot dat je achter komt in de trein dat je voor een 3de klas treinkaartje hebt betaalt en dus gewoon een harde plank onder je kont :D

• Maurice Geraads

Dat klopt dat het misschien te duur was, maar daarvoor hoefde ik niet in de rijen te staan, werd mijn kaartje meteen geregeld. Is het ook mogelijk om treinkaartjes van tevoren te bestellen op internet?

• Jeremy

De rijen vallen ook wel reuze mee. Ze hebben vaak tientallen verkooppunten op het station. Je kan op internet vast ook wel treinkaartjes kopen of via je hotel. Alles is met ee nmeerprijs te regelen. Je kan beter door je hotel laten regelen ter plaatse.

• henly

hi , wat jullie willen doen is fantastich , maar je zal zien je komt so veel mooie dingen tegen tegen dus planne is zo moeilijk , ga er heen en als je het ergens naar je zin heb blijf hangen en relax , je komt van zelf op de plaats van waar je terug moet.

gr . Henny

• Galli

In Xian en Kunming ben je snel uitgekeken. Dali zou ik overslaan en meer tijd plannen in Lijang en Chengdu! Daar is veel te doen.

• MGeraads

Dank jullie wel voor de reacties, route staat nu vast, 2 weken voor vertrek:

Beijing (1 week) -> Xian (3 dagen) -> Chengdu (4 of 5 dagen tot zonsverduistering van 22 juli) -> Lijiang en omg. (1week) -> Chengdu (2 dagen) -> Amsterdam ;)