Kunming of Guilin

• conny schouten-diepenbroek

Hallo,

Ben bezig onze reis naar China te plannen.

Ik heb gelezen over Kunming en Guilin. Heb beide nu in mijn reisprogramma opgenomen. Wie is hier ook geweest, is het een aanrader ze allebei te bezoeken ivm de omgeving of liever een van beide gebieden en welke?

• china

Kunming is een leuke stad, maar dan moet je door naar Dali en Lijiang voor de echte bezienswaardigheden. (niet geweest maar staat op mijn verlanglijst). Stoneforrest ben ik wel geweest, vond ik heel bijzonder maar wel erg toeristisch en parkachtig.

Guilin zou ik zeker ook bezoeken, dan door naar Yangshuo. toeristisch, maar moet (ook nog niet geweest, maar ook in de top 3 op mijn verlanglijst) zeer de moeite waard zijn. Leuk hostel zou de giggling tree zijn. (Nederlandse eigenaars, ligt buiten toeristische drukte. (www.giggingtree.com).

Ik zou beiden doen als je genoeg tijd hebt.

gr ils

• theo

Vooral Yangshou moet je beslist doen, onvergetelijk!

Ik zou er zo naar teruggaan, wat heb ik daar genoten, al weer 20 jaar geleden….

Heelijk fietsen op de landweggetjes tussen die magnigieke bergen in, en met een boot over de rivier.

De Moonhill beklimmen, de grotten, de aalschovervissers, het is er zo romantisch mooi, echt fantastische, veel mooiere plekken op Aarde heb je niet (behalve de himalaya dan. ;).

Genoeg? :D

• esther

wij zijn ook naar het stenen woud geweest. erg mooi, zeker de moeite waard maar wel erg toeristisch. wij kwamen aan op zondagmiddag en hadden toen het park voor ons alleen. op maandagochtend kwamen om 8 uur al de bussen vol chinezen en toen was het eigenlijk te druk. dus plan het wel goed!

ook yangshou was super. heerlijk sfeertje. leuke toeristische winkelstraat maar wel echt chinees. we hebben op een bamboevlotje over de li rivier gevaren door het karstgebergte en een tandam gehuurd en door het platteland gefietst, onvergetelijk. kunming zelf vonden we niet zo veel; te grote, drukke, vieze stad. dali was wel weer mooi; klein, lekker gefiets naar de berg / kabelbaan / wandelroute en naar het meer.

ga je ook naar lijiang? ook een echte must!

wij zijn begonnen in beijing en ge-eindigd in shanghai en we waren er een maand, maar ik was liever kort in de grote steden geweest en langer in de kleine dorpjes en de binnenlanden.

kijk voor onze reisverhalen over de maand china op enrgee.aroundtheglobe.nl

als je nog vragen hebt, hoor ik het wel

groetjes esther

• Tony

Ik ben ook in Yangshou geweest in 1991 en 2005. In 1991 was Yangshou een schitterende plaats met een nog mooiere omgeving. Nu was de omgeving nog mooi. Nu is Yangshou een toeristen oord zonder nog enige authenthieke chinese kenmerken. Voor Yangshou hoef je niet te gaan wel voor de omgeving.

Tony

• theo

Oeps, Tony, is het zo gegroeid? Dat had ik ng niet gehoord….

Ik was er in 1987, wat zal ik nog er terugvinden?

Maar het land blijft mooi en anders ga je buitenuit logeren!

• Tony

Theo, je zal weinig tot niets terugvinden. Er is een nieuwe hoofdstraat met alleen shops, restaurants en hotels. Er is een nieuw busstation en een nieuw centraal plein. De oude markt is weg. Normaal ken ik de weg wel terug zelfs in Kunming kende ik de weg nog in het centrum na 14 jaar. Maar hier herkende ik niets meer behalve natuurlijk de rivier en de weg naar Moonhill en de grot. Hoewel tegenwoordig is er niet een grot (als in 1991) maar zijn er inmiddels 4 of 5. De oude grot is nagenoeg buiten gebruik.

Tony