visum na 1 juli 2008

• china

voor het ophalen ga je gewoon in de meest rechtse rij staan wachten tot je aan de beurt bent.

Voor het aanvragen moet je binnen een nummertje trekken.

Ik heb de indruk dat de aanvraag niet soepeler gaat maar dat de aanvragers inmiddels goed op de hoogte zijn van de nieuwe regels en alles netjes bij zich hebben.

fijne reis allemaal

ilj@

• Lisette

bedankt voor je info.. Al 2 keer eerder in China geweest, maar nu met alle nieuwe visa regels en voor het eerst op bezoek bij een (pen) vriendin, is het toch net even allemaal anders dan alleen 2 a4-tjes met info invullen voor het visum.

• Maurice

Ik vind zelf dat het allemaal best meevalt. Ik had in ieder geval van 2 overnachtingen zelfs geen ho(s)tel, en heb mijn visum gewoon zonder problemen gekregen. Terwijl op de site van visumdienst staat dat je precies moet aantonen wat je gaat doen, en compleet reisschema. Dat had ik allemaal niet. Ik had van tevoren echt niet gedacht dat het zo makkelijk zou gaan.

• china

Hoi Maurice

ik ben erg benieuwd welke datum jij op de ambassade was, ik was er 2 1/2 week geleden en echt de één na de ander werd weggestuurd of stond voor de 2e dag aan het loket. Allemaal omdat ze niet van iedere nacht een hotelbevestiging hadden of omdat de uitnodiging van familie of vrienden ontbrak.

Ook waren er vele mensen die geen fc van hun tickets hadden, natuurlijk was het fc apparaat op de ambassade kapot.

Hopelijk zijn ze inmiddels iets soepeler want vooral voor backpackers is de lol er anders echt wel af.

gr ilj@

• Maurice

Ik ben 28 april daar geweest voor het aan te vragen. Ik zag inderdaad ook mensen teruggestuurd worden, maar ik snap niet waarom het bij mijn visum niet zo was. In principe zijn het toch de regels, ik ging er vanuit dat ik het niet zou krijgen.. Zou het niet ook te maken hebben met degene die je op dat moment voor je hebt??

• china

jij hebt vast een uitstraling die aanspreekt bij de dames achter het loket.

De ambassade is een stukje China, altijd ondoorgrondelijk.

Maar gefeliciteerd met je visum, ik hoop dat er nog meer zo makkelijk doorrollen.

Wanneer ga je?

• Gemma

Beste Maurice,

Ik heb ondertussen voor de zekerheid een heel draaiboek samengesteld, met daar in:

* het ingevulde visum aanvraagformulier

* Een itinerary (waarin staat waar we zijn, waar we verblijven en wat we willen gaan doen)

* een bevestiging van ieder hotel, niet op briefpapier maar wel met logo van het betreffende hotel

* alle bevestigingen van hostelworld.com

* kopie vliegticket

Ik denk dat met name de aanvraag van mijn zus problemen zal opleveren omdat haar retourvlucht pas in januari zal zijn ( ze blijft achter in Hong Kong om te studeren). Weet iemand of mijn zus me ook kan machtigen om de aanvraag te doen?

Ik ben benieuwd. Ik hoop de aanvraag in de week van 19 mei te kunnen doen. Als ik om 6:00 uit Friesland vertrek hoop ik dat ik rond 9:00 bij de ambassade kan zijn. Ik houd jullie op de hoogte!

Groet,

Gemma

• Maurice

Ik vertrek 29 juni naar Chengdu en ik ga dan via Nanjing naar Beijing.

Gemma, je moet echt om 9 uur daar zijn, ik was toen om 09.10 daar en ik was uiteindelijk om 11:40 aan de beurt. Ik geloof dat iemand anders je wel kan machtigen om het visum aan te vragen. Tenminste ik zag wel paar mensen met stuk of 10 paspoorten tegelijk. Dus dat moet kunnen.

Groetjes, Maurice

• china

Gemma,

jij kunt gerust voor je zus het visum aanvragen. Ik zou wel een paar extra (lege) visumformulieren door haar laten ondertekenen, mocht er iets verkeerd ingevuld staan kun je dat tp nog wijzigen.

Ik weet niet of je een reservering hebt van haar eerste nacht in Hongkong, dat lijkt mij het bewijs dat ze het vaste land van China uit is.

Je weet dat je de visa pas weer een dag later op kunt halen?

Je moet echt zorgen dat je half 9, kwart voor 9 in de rij staat voor de ambassade, het zou zonde zijn als je te laat komt.

Succes en laat horen hoe het gegaan is.

Maurice,

ik vlieg op 30 mei richting Chengdu, wij gaan niet naar Nanjing (hebben wij wel hele goede herinneringen aan) maar gaan wel een aantal dagen naar Beijing.

Ik heb er echt zin in.

gr ilj@

• Maurice

Ben benieuwd hoelang het vliegveld van Chengdu nog gesloten blijft voor buitenlands vliegverkeer. Tja Ilja, je moet tog iedere keer een ander deel zien he. Ik ben er nog niet geweest, maar ik weet wel al dat ik volgend jaar terug ga!!