visum na 1 juli 2008

• Lisette

Op de site van de Nederlandse ambassade in Beijing staat al een paar weken vermeld dat er nog geen visa voor reizen na 1 juli 2008 door de Chinese ambassade afgegeven wordt. Iemand misschien toch afgelopen week geprobeerd een visa te krijgen, of misschien zelfs al de juiste stempels in zijn paspoort heeft staan voor een reis na 1 juli 2008?

• Gemma

Of ze helemaal geen visums meer uitgegeven na 1 juli weet ik niet. Maar het wordt er niet makkelijker op!

Wij wilden in de eerste week van augustus arriveren en van Beijing afreizen naar Hong Kong. We moeten voor iedere nacht in china een hotelboeking kunnen aantonen. Ik dacht dat we genoeg zouden hebben aan de geprinte bevestigingen van hostelworld.com, maar dat blijkt niet het geval. Je moet echt alle bevestigingen hebben op briefpapier van het hotel (met zichtbaar logo!), een scan van de brief met dit logo mag ook.

Mijn zus zou gaan in Hong Kong gaan studeren in september, ze heeft haar visumaanvraag in maart al de deur uitgedaan, maar nog steeds geen respons gekregen. Als ze samen met mij vooraf aan de start van haar studie nog drie weken door china wil reizen, moet ze een ticket boeken om te laten zien dat ze als toerist na die drie weken het land verlaat. Terwijl ze dus eigenlijk moet blijven voor haar studie. Wij beginnen ons sterk af te vragen of dit nog wel haalbaar is en of haar studie in september wel doorgaat (terwijl ze door de universiteit al is geaccepteerd en hier in Nederland studievertraging oploopt als het niet doorgaat). We heroverwegen op dit moment China als vakantiebestemming… En dat terwijl de vlucht en alle hotels al geboekt zijn.

Ik hoop dat jullie er wel in slagen!

Groet,

Gemma

• Maurice

Hallo,

Ik heb zelf ook de bevestigingen van hostelworld.com. Ze hebben het bij mij gewoon geaccepteerd op de ambassade, mag woensdag mijn paspoort ophalen. Was dat bij jouw ook het geval? Of zeiden ze meteen dat het niet mocht? Ze zei dat alles in orde was. Ik had zelfs van 2 nachten geen hotel omdat ik dan in de trein zit (ook dit was geen probleem)

Groet, Maurice Geraads

• Gemma

Onvoorstelbaar Maurice,

Het geeft wel weer nieuwe hoop!

Wij belden met de visumdienst en daar kregen we deze instructies… reis je wel in dezelfde periode (augustus dit jaar)? Heb jij zelf de aanvraag ingediend bij de ambassade of via een bureau? Wellicht moet ik toch zelf ook gewoon zelf afreizen vanaf het ‘hoge noorden’ en het terplekke regelen.

De visumdienst heb ik een mail gestuurd op 17 april met enkele vragen en ik heb tot dusver nog geen reactie gekregen. Toen we afgelopen vrijdag belden waren ze erg kortaf en stellig over de wijze van aanvragen van het visum…

Vooral over mijn zus deden ze erg moeilijk. Het is de bedoeling dat ze dus eerst als toerist 3 weken samen met mij rondreist, om daarna een half jaar te studeren in Hong Kong. Het is nog zeer de vraag of dat gaat lukken. Bij de visumdienst gaven ze aan dat Freke dan maar een vlucht moet boeken en moet doen alsof ze na die drie weken het land weer verlaat??

Groet,

Gemma

• Lisette

Maurice,

jou verhaal is bemoedigd. Wanneer vertrek je naar China?

Heb je je reis zelf geregeld, of via een reisorganisatie?

Ook wij hebben een Engelstalige bevestiging, maar dan van booking.com, maar de bevestiging van het hotel zelf per fax wil tot op heden nog niet echt lukken.

Verder zitten wij ook 2 nachten in de trein tijdens onze reis. Voor de zekerheid zal ik reisschema's maar bij alle documenten voegen. Treintickets zijn pas 1 week van te voren in China zelf beschikbaar.

• Maurice

Ik vertrek 29 juni tot 17 juli naar China. Ik ben zelf naar Den Haag afgereisd (was om 9.10 daar en was nummertje 80 die aan de beurt was…dus op tijd vertrekken!!) Maar ik mag mijn paspoort woensdag ophalen..Dus ik hoop dat het stempeltje erin staat. Ik heb in ieder geval gewoon een afhaalbewijs gekregen dus ik ga er wel van uit dat het allemaal goed is. Ik heb trouwens alles zelf geregeld, vlucht, en hostels bij hostelworld.com. Zelfs van 2 nachten heb ik helemaal niks omdat ik dan in de trein zit, heb het er zelf bij gezegd en het was schijnbaar geen probleem.. Maar nogmaals, ik zie het woensdag wel. KAN nog altijd mis gaan.

Groetjes, Maurice

• china

ik heb woensdag voor een week mijn visum gekregen.

Ik had bij ieder paspoort (wij reizen met z'n drietjes) een uitgebreid schema gedaan met waar wij per dag verblijven (+ hotelnamen en adressen). + bij ieder paspoort de reserveringen van elong voor de hotelkamers.

2 nachten slapen wij in een hostel waar ik alleen een e-mail van de eigenaar had waarin hij bevestigd dat hij de kamer voor ons vrij houdt. Deze mail heb ik er bij gedaan.

en het visum is binnen. Maar ja, het blijft China, dus iedere dag kan anders zijn.

Als je er zelf heen gaat, zorg dat je ruim voor 09.00 uur in de rij buiten staat (als er dan iets mis is heb je nog tijd om het te regelen)

en je kunt het visum op z'n hoogst pas een dag later ophalen. Dat wordt dan een paar daagjes den Haag (ook leuk).

succes ilj@

• Lisette

Hoi Maurice,

ben erg benieuwd of je het visum hebt ontvangen vandaag.

Kan je nog wat tips geven over de gang van zaken op de ambassade.

De vorige twee trips heb ik de visa uitbesteed, maar nu lijkt het erop dat ik zelf naar de ambassade moet.

• Maurice

Ik heb gelukkig gewoon mijn visum gekregen…Geen probleem geweest, ik had zelfs geen dag programma erbij. Bij mij hadden ze gewoon genoeg aan mijn ticket en mn hostel boeking (van hostelworld.com) eerste keer lang gewacht bij de ambassade…was om 9:10 daar en was nummer 80 die aan de beurt was..dus zorg ECHt dat je om 9 uur daar bent. want ik weet niet wat ze doen na 12 uur. Volgens mij stoppen ze dan gewoon ,weet niet of iemand daar ervaring mee heeft? En met ophalen is het gewoon betalen en dan mag je het meenemen. Ik weet niet precies hoe het werkt als je visum geweigerd word, nemen ze dan contact op ofzo? Of kom je er dan pas achter met ophalen? Ik denk dat ze momenteel wat soepeler zijn… Of dat kan natuurlijk ook wel zo lijken. Ik heb iig geen problemen gehad.

Voor degene die nog moeten gaan, heel veel succes!

Gr Maurice

• Lisette

Nog niet eerder zelf op de ambassade geweest. Is er een apart loket om te betalen, of moet je dan weer een nummertje trekken?