Is het mogelijk om over mensenrechten in China te praten op dit bord? Wat mij betreft is er geen moreel gelijk te halen bij welke partij dan ook. Hoogstens bij het individu die naar zijn zelfbeschikking zoekt :-)!
KD
Theo,
Ik ben het (gedeeltelijk) met je eens. Er kan hier gerust over mensenrechten gesproken worden. Zolang je maar netjes blijft en niet extreem subjectief bent.
En inderdaad, sommigen denken dat hier alleen over reizen/vakanties geprikt wordt. China is meer dan reizen. Anders moet de naam van dit prikbord gewijzigd worden.
Pisang
Tja overal worden mensenrechten geschonden en wat me vooral verbaasd zijn altijd die gelegenheidsargumenten die op tafel komen. Nederlandse politici die op de door Marijnissen autoritair geleide SP foeteren en vervolgend en masse naar China gaan en dan vervolgens uitkraaien dat je rekening moet houden met de andere culturele achtergrond van China. Alsof China een one dimensional state is waar alleen HAN Chinezen leven? Cultureel relativisme al schijnargument.
Nederland heeft eeuwenlang slavernij bedreven en flink geld verdient en wat voor mager excuus kregen de nakomelingen niet van de Nederlandse Overheid? Het duurt nog wel even voordat ook die misdaad in zijn volle omvang hier beseft zal worden…..
Wat Chinezen en Nederlanders met elkaar gemeen hebben is wrs het gebrek aan kennis over hun eigen Geschiedenis. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen maar daar komen we niet veel verder mee.
De President heeft zijn angst voor het uiteenvallen van China wel kenbaar gemaakt en ik denk dat het reëel genoeg is om dat te vrezen. Dus sneller democratiseren is een beter optie. Hardhandig de boel bij elkaar houden heeft nooit gewerkt. Daar hebben we nu wel genoeg voorbeelden van.
Goed weekend!
KD
Het logische overgang van de zorg voor het uiteenvallen naar het sneller democratiseren maak je totaal niet duidelijk KD, integendeel… Rusland heeft wel bewezen dat een abrupte overgang naar een ‘democratischer’ model alleen maar met bloedvergieten, afscheiding van provincies, oorlog en grotere verschillen tussen rijk en arm leidt.
En als China iets effectief doet dan is ‘t wel ’t hardhandig bij elkaar houden van het land, dus dat werkt wel degelijk heel erg goed. Dat kan niemand ontkennen.
Als je daarbij iets van China afweet, dan weet je dat de democratisering in China sneller (niet eeuwenlang zoals Nederland maar binnen tientallen jaren) en op een grotere schaal gaat dan in welk westers land dan ook en wel zonder het nodeloos opofferen van ontelbare mensenlevens als in een burgeroorlog of revolutie.
De Chinese hervorming en het economische succes ervan is hiermee dan ook zeker een prestatie die model kan staan voor andere landen.
Ik zou zelfs zo ver durven gaan dat als een aantal Afrikaanse landen die jaar na jaar met hongersnood kampen de Chinese 1-kind politiek effectief en streng toe zouden passen al die hongersnoodrampen binnen een generatie opgelost zouden zijn. En dat dan ook nog 'ns zonder één cent ontwikkelingshulp.
Maar goed alles begint en eindigt met het besef dat China geen westers land is en een andere schaal, problematiek en geschiedenis kent… en da's voor veel Nederlanders, waaronder jij dus, teveel gevraagd.
In je denken mag je net zo ver gaan als je wilt en het is ook leuk om tegen jezelf in te denken.
Maar er zijn nog meer landen dan Rusland te noemen waar de democratisering verder gaat.
Indonesië begint er aan te geloven, Joegoslavië viel uit elkaar, Oost Duitsland is passé, Tsjecho-Slowakije, Roemenië, Albanie idem etc etc Meestal op het hardhandigste moment viel de boel ook uit elkaar.
In Nederland hebben we er eeuwen over gedaan en mag je ook niet verwachten een democratie even in enkele decennia tot stand te brengen is.
Wat de politieke partij in China ook mag doen ze zal haar positie verliezen want tegen de wil tot zelfbeschikking is geen enkel kruid gewassen. Dat is eens stukje wat de wereldsgeschiedenis toch iedereen zou kunnen leren.
KD
Ach,
Als het criterium voor het weghalen van berichten alleen maar een andere mening……….of het getrouwd met een chinees zou zijn dan blijven er maar weinig berichten over. Als we dan ook de berichten over het rijden met mest, het planten van bomen en de steken onder water zouden weghalen dan blijft er echt niks meer over dan alleen maar het vermelden waar je de goedkoopste nudels in Shanghai kunt kopen.
Peter
theo schreef:
>
> Al mijn onderwerpen zijn al weggehaald.
> Het mag (alleen) over reizen gaan, anders worden de mensen
> met een andere mening en mensen die met Chinezen getrouwd
> zijn gekrenkt.
> Dat was tenminste mijn indruk.
Ach ja gewoon cencuur, wat maakt 't uit. Mij niet hoor, haal maar weg.
Goeie reclame voor een land.
Ik houd van het Chinese volk en het land, niet van sommige van hun leiders en wat ze doen en blijkbaar werkt dat door tot op dit prikbord.
Andere Nederlanders kunnen zich daar geweldig druk over maken, de vrijheid van mening. Nou ja, die stelt immmers niets voor als het over mest en bomen gaat.
En prettige Koninginnedag gewenst aan U! *D
Was China nog maar een monachie….
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?