visum voor rugzakkers

• Jos

Hallo,

Sinds 20 april wordt er bij een visumaanvrage voor China een overzicht van je reisschema gevraagd.

Daarbij moet ook een afschrift van je hotel-of verblijfsreserveringen gevoegd worden.

Wij willen in juni 20 dagen gaan rugzakken door zuidelijk China. Chengdu- Guangzhou

De reisplannen staan globaal vast en de charme van zelf je reis en verblijf regelen -en wel ter plekke - willen wij niet missen.

Heeft iemand al ervaringen of tips om een visum aan te vragen onder deze nieuwe regels?

Ik denk dat als dit al te strak gehanteerd wordt door china zij een flink aantal potentiele toeristen buiten de deur houden.

Ik hoor graag hoe dit aan te kleden bij onze visumaanvraag zonder vooraf al een reisschema te kunnen overleggen.

Groet, Jos

.

• Wendy

Hallo Jos,

Het plan om te gaan backpacken hadden wij ook toen wij in december vorig jaar 2 vliegtickets boekte, heen Beijing, terug Hong Kong.

Vorige week hebben wij 2 keer bij de chinese ambassade gestaan, helaas 2 keer voor niks. Er wordt geen visum afgegeven indien je niet van iedere nacht die je in China bent, een hotelboeking kan overleggen.

Ik ben het met je eens, de charme van het backpacken is er dan zeker niet meer.

Het enige wat je kunt doen is alles van tevoren vastleggen. Ze geven echt geen visum af.

Of je reis uitstellen naar na de olympische spelen.

Tenzij iemand anders op dit forum een oplossing weet?

Groetjes

Wendy

• Nina

Hoi, hebben jullie al contact gehad met een van de visumburo's? Ik sprak vorige week met de visumdienst(.nl) en van hun kreeg ik de indruk dat je inderdaad je ticket moet kunnen laten zien en hotelreserveringen als je die hebt, maar als je gaat bekpekken, weten ze dat je niet al elke nacht vastgelegd hebt. Misschien de moeite van een telefoontje waard. Succes en ik hoop dat het lukt! Ik moet zelf ook nog aan de gang ermee :( (visum regelen)

• Wendy

Bedankt voor je antwoord Nina.

Helaas heb ik vorige week vrijdag contact gehad met de visumdienst en visumburo. Beiden geven aan dat er voor iedere nacht die je verblijft in China een hotelboeking met bevestiging nodig is….

Balen…

Groetjes

Wendy

• Marieke

Yep, backpacken in China kun je voorlopig wel vergeten! Vrij gaan en staan is helaas op dit moment taboe in China. Ook wij moeten onze reisplannen aanpassen en waarschijnlijk niet via China overland reizen, maar er over heen vliegen. Is flink balen…

Groeten, marieke

• Mijnke

Dag allemaal,

hoewel het niet helemaal hetzelfde is, toch een antwoord vanuit Hanoi.

Tot zo'n 10 dagen geleden was het hier nog mogelijk om relatief makkelijk een Chinees visum te krijgen, maar sinds 15 april zijn inderdaad alle regels veranderd.

We hebben hier met heel veel moeite een ticket in, een ticket uit en een hotelreservering moeten overleggen om een visum te krijgen.

Ik vermoed dat het nu inderdaad zo is dat China wil voorkomen dat er veel mensen VOOR de spelen het land in gaan, omdat.. ja waarom eigenlijk. Niemand die het precies weet.

Wat er nog wel geopperd wordt op bijv. het forum van Lonely Planet is om naar HongKong te vliegen en daar je visum te organiseren.

We raden het i.i.g. af om het hier in de landen om China heen (Laos, Thailand, Vietnam) te organiseren, is niet te doen.

En als je dus niet PERSE naar China hoeft, is het de moeite (en evt. extra kosten) ws. niet waard.

Succes voor iedereen in ieder geval!Marieke schreef:

>

> Yep, backpacken in China kun je voorlopig wel vergeten! Vrij

> gaan en staan is helaas op dit moment taboe in China. Ook wij

> moeten onze reisplannen aanpassen en waarschijnlijk niet via

> China overland reizen, maar er over heen vliegen. Is flink

> balen…

>

> Groeten, marieke

• Charles

Dit heb ik nog voor jullie gevonden op de site;

o Indien geen hotelbevestiging te verkrijgen is (bv

voor backpackers), dient de reiziger een brief op te

stellen (in de engelse of chinese taal) met daarin zo

uitgebreid mogelijk de gegevens van zijn/haar reis

(dus reisdoel, verblijfplaats, te bezoeken persoon,

data, activiteiten e.d); indien men iemand bezoekt

is ook een uitnodiging van deze persoon (fax

vanuit China) vereist. De consul beslist dan

uiteindelijk over eventuele afgifte van het visum.

Veel succes ermee,

Charles

• Jos

Beste mensen,

Op het advies van Charles gaan wij maar inzetten.

We hebben de begin- en eindhostels van de reis vastgelegd en zullen nu per plaats aangeven waar we heen willen en hoelang we er denken te blijven.

Ik neem aan dat er niemand van de visumdienst meereist om je er exact aan te houden als het iets anders mocht gaan lopen.

Het is wel lastig om dit allemaal vast te gaan leggen; de charme is juist dat je tijdens de reis kunt improviseren naar de situatie.

Allen suuces gewenst.

Jos

• Wendy

Begin en eindhotel zal niet voldoende zijn, dit staat er nu op de site van de visumdienst:

Toeristenvisum: bij de aanvraag moeten hotelboeking(en) en een vluchtschema worden overlegd. Voorts moet er een gedetailleerd reisschema worden bijgevoegd waarin van dag tot dag staat vermeld (in het Engels) wat de reisroute is en welke hotels worden bezocht. Van al deze hotels moet er een confirmatie worden bijgevoegd voor de gehele verblijfsperiode. Op de bonnefooi reizen (backpacken) is dus onmogelijk.

Groeten,

Wendy