kadotje om te geven aan zakenrelatie

• Joly

Hallo,

is het gebruikelijk om een kadootje te overhandigen aan bijv. zakenrelaties bij een ontmoeting of vergadering?

Als dat zo is, wat zou ik dan kunnen geven.

heel erg bedankt

Jolanda

• joop

Hi Jolanda

Het opbouwen en onderhouden van een guanxi (netwerk) is heel belangrijk en maakt daar van deel uit. Het geven van iets staat vol symboliek. Zelfs de kleur van het inpakpapier is belangrijk. De kleur rood brengt geluk. Je geeft iets met twee handen. Een kado wordt nooit uitgepakt waar de gever bij is. Het gaat om het gebaan en de inhoud is niet zo heel belangrijk.

Eigenlijk zou je ook iets aan haar chef moeten geven.

Vooral jonge chinezen vinden het prachtig iets bijzonders uit een ander land te krijgen.

Dan heb je iets leuks gevonden, hoe krijg je het daar.

Verzenden kan per DHL behoorlijk prijzig of per Post komt niet altijd aan (onze ervaring)

Bij het postkantoor moet je een groen formuliertje invullen. Weesr niet te nauwkeurig met het incullen wat er in zit. Schrijf in ieder geval niet op dat er bv chocolade inzit. Dat eet een ander wel voor haar op. Meestal schrijven we er onduidelijk op dat het een birthdaygift is.

Als geschenk wel eens gedacht aan een fotoboek over Nederland met begeleidende tekst in het Chinees. Zelf heb ik al een aantal keren het volgende boek weggegeven.

Holland (128 blz) uitgegeven door Bert van Loo producties ong A4 formaat. ong. €17,-

Isbn nr kan ik niet zo snel vinden. zie ook www.bertvanloobv.nl/index.php?Fotoboeken:HOLLAND

veel plezier met het vinden van een leuk kado.

Dit was mijn antwoord van het draadje “”kadootje, wat wel , wat niet“” dd 07-12-2007 19:36. Er staan daar nog meer reacties

suc6

joop

• Joly

heel erg bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan

• Charles

Beste Joop, nu weet ik waarom de pakjes van jou niet aankomen. Elk pakket, van buiten China, wordt opengemaakt. Komt de omschrijving niet overeen met de inhoud, dan is het helaas pindakaas, dan ben je het ECHT kwijt.

Charles