afpingelen

• Jet

Hallo allemaal,

Nu de trip naar China dichterbij komt, komen ook de vragen..

Hoe zit het met afpingelen? Ik ben er nooit zo'n held in, tenminste, meestal pas op het einde van de reis heb ik de swing van het handelen te pakken;-)

Hoe laag moet je eerste tegenbod zijn om uiteindelijk op een ‘redelijke’ prijs uit te komen (en dat zonder er ongeluk de verkoper te beledigen?).

Dank, groet Jet

• carla

jet, wij hebben ervaren dat dat heel erg verschilt. Op silk rroad in beijing kochten wij een handtas waar ze eerst €86 voor vroegen voor uiteindelijk € 6. Veel meer was hij ook niet waard. dat was het meest het extreme wat we mee maakten. verder moet je gewoon goed in je hoofd hebben wat het jou waard is. Zo extreem als we het in china meemaakten hebben we nog nooit elders mee gemaakt. je komt soms uit op een derde van de prijs maar een stelregel kan ik je niet geven. Op het plein van de hemelse vrede bleven ze ons achterna lopen met drie foto boeken en met mao horloges. uiteindelijk betaalden we €5 voor drie boeken en €5 voor twee horloges. Ze vroegen veel meer. Ga er maar vanuit dat ze het nooit met verlies zullen verkopen. veel plezier

• Prikker

Inderdaad, je kunt niet in percentages denken…

Heb ook spulletjes voor 100 Yuan aangeboden zien worden die dan uiteindelijk verkocht werden voor 1 Yuan, dus je moet echt al je wiskundige duimregeltjes uit je hoofd zetten. In China onderhandel je hard, maar onthoudt dat 't een spel is.

Betaal voor iets dat wat je het waard vindt, dan betaal je nooit teveel.

• Fengzi

Koop alleen wat je echt leuk vindt, en dan maakt de prijs eigenlijk niet zoveel uit.

• Prikker

Dan had ik alleen wel een aantal containers naar huis moeten verschepen…

• Mark

Kun je dan ook afpingelen op de transportkosten voor containers?

• greet

afdingen ik haat het echt.

maar mijn man vind het een sport.

in het zijdestraatje heeft hij dan ook voor mij onderhandeld en echt hele leuke dingen heb ik daar gekocht.

jammer dat we er maar 2 uurtjes konden blijven .

groetjes greet