China Hoogtepunten (Koning Aap)

• Ruud

Wij zitten er over te denken om naar China te gaan. Aangezien we maar ongeveer drie weken de tijd hebben, hebben we ons oog laten vallen op de 22-daagse reis van Koning Aap: China Hoogtepunten (CJH). Heeft iemand ervaring met deze reis, is het een evenwichtig programma? Het nadeel aan deze reis vind ik dat Hong Kong en Shanghai allebei niet in het programma zijn opgenomen, maar bij een andere reis van Koning Aap: China Koning Aap (CKO) zit er maar 1 dag Hong Kong aan het eind van de reis in het programma. Dat is best kort en de reis is een heel stuk duurder.

Iemand ervaringen met één van beide reizen, of vergelijkbare reizen van ongeveer 22 dagen?

• ruud

beste naamgenoot,

sorry dat ik het zeg maar ik vind de periode van voorbereiding te kort en zou het een jaar uitstellen en goed nadenken over waar je heen wil.Dan een mooie reis maken al dan niet met een reisburo. Je bent dan meer op de hooge waar het het volgens jou het mooiste is en dan geniet je er vooraf en zeker op dat moment er het meest van, en zal je er zeker geen spijt van hebben.

Maar… als je toch ga veel plezier

Ruud

• Prikker

Sorry Ruud, ik ken niet alle lokaties, maar heb wel (goede) ervaring met Koning Aap en hun reis-stijl. Wat dat betreft kan ik ze alleen maar aanbevelen als organisatie en ook het programma lijkt me interessant.

CJH : Naast een aantal grote steden (Beijing, Xi'an en Guangzhou) krijg je ook een aantal hele mooie stukjes landelijk China te zien, welke mijn favoriet zijn. Daarom vind ik ‘t wel een aardige mix. Persoonlijk zou ik ’t niet erg vinden minder steden aan te doen, Shanghai zeker niet, HK is zeker wel de moeite waard, Guangzhou is niks.

CKO : Deze route ken ik beter en is zeker ook een aardig mix (zoals boven), als je ècht Hong Kong aan wilt doen zou ik deze kiezen.

Het CKO programma is iets meer drukbezocht door westerse toeristen lijkt me, het CJH is iets minder mainstream maar misschien daarom juist interessanter ?

Welke je ook kiest, een mooie eerste kennismaking zou ik zeggen.

• Coen

Prikker,

wat heb jij tegen Shanghai wat je niet tegen Hongkong hebt? Ik twijfel tussen deze twee steden en hoor graag je mening.

Bedankt.

Coen

• Prikker

Och, ik heb niet echt per sé iets tegen Shanghai anders dan dat ik de meeste grote steden aan de Chinese oostkust grijze, droevig aandoende betonblokken vind en HongKong (de geurige haven) meer variatie en levenskracht vind hebben, ondanks het beperkte aantal vierkante kilometers.

Shanghai zal best meer te bieden hebben, ik laat me graag overtuigen door anderen…

Ik zou kiezen voor Hong Kong. (geen bedenktijd nodig)

• ruud

Ik heb NIET gezegd dat Koning aap niet goed is maar dat ik de voorbereiding voor zijn reis te kort vind. Wij zijn bv ruim een half jaar van te voren bezig geweest waar we heen wilden gaan. En dan heb je ook achteraf geen spijt. Maar natuurlijk als hij dit niet nodig vind gaan…….

• Ruud

Bedankt voor de reacties.

Ruud, ik ben het met je eens dat een korte voorbereidingstijd niet optimaal is, alhoewel de 3 weken waar ik over sprak niet voorbereiding maar onze beschikbare reistijd is. Dit jaar hebben we helaas een tijd moeten wachten of het wel door zou kunnen gaan, en nu de kogel zo goed als door de kerk is, ben ik er pas echt concreet mee bezig. Op de achtergrond zijn we al maanden aan het rondneuzen, maar minder serieus. We zijn overigens van plan in oktober te gaan.

Prikker, ik begrijp uit jouw reactie dat je CJH zou doen, tenzij HK echt op ons programma staat. Nu ben ik al in aardig wat Aziatische metropolen geweest en kan me zo voorstellen dat HK daar veel van wegheeft?! CJH lijkt me verder als route erg interessant. Heeft iemand ervaring met de boottocht die bij deze reis hoort? Ben wel benieuwd wat de vaar/sightsee verhouding is (stop je regelmatig om aan land dingen te bekijken) en of je op de boot veel dingen te doen hebt.

• Prikker

Hoi ruud (de 2e zeg maar),

mijn antwoord was aan de originele poster gericht, niet bedoeld als weerwoord op jouw post. Met dat wel en niet gaf ik alleen maar mijn ervaring aan.

Flinke naamsverwarring met al die Ruud'en hier :)

• Theo

Omdat ik nou eens een vraagje op dit prikbord heb gesteld, zal ik me niet ineens met elke discussie bemoeien, maar ik wil toch even mijn ervaring kwijt.

In tegenstelling tot Ruud vind ik het juist prettig om redelijk snel te besluiten welke bestemming ik kies en dan al vroeg te boeken. Ik heb dan een periode van soms wel een half jaar om allerlei informatie te verzamelen, te lezen en te bekijken over de plaatsen waar ik kom. Dat geeft me een heel lang vakantiegevoel. En in ondek dat er veel meer en leukere dingen te zien zijn dan de geeikte toeristische excursies. Ik ga binnenkort met de trein naar Lhasa en met 4wd door de Himalaya en ik heb de tocht al via Google Earth gevolgd (al zag ik dat ze de rails nog aan het leggen waren). Hoewel die voorpret voor mij een deel van de reis is, vind de ander het juist flauwekul en wil zich volledig laten verrassen door pas op Tienamen de Lonely Planet open te slaan. Prima toch?

De bootreis naar HK duurt ongeveer 3 uur en je stapt nergens uit. Het is een soort vleugelboot, dacht ik, in elk geval vaartie hard. Het is een prachtig gezicht als je uit zuid china komt en dan ineens tussen de wolkenkrabbers afmeert. In Sjanghai ben ik niet geweest, maar HK vond ik erg leuk. Je vindt er het oude en het nieuwe, vlak bij elkaar, de mensen zijn benaderbaar, vriendelijk en spreken goed Engels.

Een aanrader vin ik ook Kanton of Guangzhou. Daar is alles weer net anders dan in de rest van China, zoals bijvoorbeeld de taal en het eten.

• Ruud

Ha Theo, ondanks dat het een beetje afdrijft van het oorspronkelijke “topic” wil ik toch even iets rechtzetten. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een langere voorbereidingstijd, vind het zelf ook heerlijk om een half jaar in te lezen. Dit jaar kunnen we echter laat de knoop doorhakken, en zodoende pas ongeveer 1,5 maand van tevoren echt focussen op het soort reis.

Met de boot bedoelde ik trouwens de drieedaagse bootreis op de Yangzi rivier, en niet de tocht naar HK. Heb je daar ook ervaringen mee?