Ik maak mij een beetje zorgen

• Sandra

Hallo iedereen,

Wij zijn onervaren reizigers en s.s. maandag vertrekken wij voor 3 weken naar China. We hebben niets van te voren geboekt, alleen een vliegticket naar Peking en de eerste overnachting in een hotel nabij het West Railway Station.

Wij willen de dag na dat wij zijn aangekomen in Peking gelijk de trein naar Xian pakken (Peking doen we op de terugweg als we daar van daan weer terug naar huis vliegen), maar ik hoor van een hoop mensen dat het bijna niet te doen is om tickets te regelen of uberhaupt het juiste perron en de juiste trein te vinden als je geen Chinees spreekt, omdat het station zo enorm groot is. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip?

Even voor de duidelijkheid: wij reizen naar Xian omdat we daar 2 vrienden ontmoeten waarvan er 1 wel Chinees spreekt dus voor de rest van de reis zou de taal geen probleem zijn. Hartelijk dank alvast voor jullie reactie!

Groeten,

Sandra

• Rhana

Beste Sandra,

Op zich is dit best een mogelijke onderneming, maar je moet er vroeg bij zijn! Er zijn lange rijen en de gebrekkige communicatiemiddelen kunnen het process vertragen. Steeds meer Chinezen begrijpen een klein beetje engels, dus met wat fantasie zul je al een eind op weg zijn. Het is al lang niet meer zo erg als een aantal jaar geleden!

Overigens zou je ook in het hotel kunnen informeren wat de mogelijkheden zijn, en het wellicht op laten schrijven.

MVG Rhana

• joop

Dat hoef je niet te doen hoor Sandra

Alleen de eerste keer ben je onervaren en daarna niet meer. Vooral geen zorgen maken en kalm blijven en je niet gek laten maken.

Heel druk is het dit jaar alleen nog van 1 t/m 7 oktober. Dan loop je de kans dat er geen kaartjes meer zijn.

Hoe kom je aan een ticket

Je zou even op de site van het hotel , waar jullie verblijven, kunnen kijken of zij ook service voor een treintiket verlenen.

Je kunt ze vanuit NL bellen voor 3ct per min. (kijk op oa spaartelecom.nl) of ze een mail sturen –Naam en paspoortnr. bij de hand houden.

Je moet inderdaad voor een tiket naar Xian bij West Railway Station zijn.

Je moet in de hal bij een van de laatste loketten zijn. (sorry ik weet niet meer of links of rechts, in ieder geval het loket met het hoogste nummer). Dit is speciaal voor buitenlanders en ze spreken daar ook engels. Neem je paspoort mee!!

Voor de zekerheid vraag je in de lobby van het hotel of ze je wens in het chinees willen opschrijven, voor het geval het engels niet zo heel goed is.

Ik schat in dat je in de voormiddag in Beijing aankomt. Heb je nog een hele lange middag om een ticket te kopen.

Er gaan dagelijk 12 treinen vanuit Beijing naar Xian

de prijs $34 of $53 trein T41 stopt maar 1x

Hier kun je zelf even zoeken naar de mogelijkhden en de kosten

http://www.travelchinaguide.com/china-trains/

Je reist in China alleen maar met gereserveerde plaatsen. Hou dus je kaartje bij de hand.

Het perron vindt je net zo makkelijk als hier.

In de hal staan alle vertrektijden in rood licht, zowel in latijnse tekers als in het chinees. Zoek de goede wachtruimte op en op enig moment worden reizigers op het perron toegelaten. Ga een beetje aan de zijkant staan, want op dat gebied kennen Chinezen weinig normen. Je hebt tijd genoeg. Ieder wagonm heeft een eigen steward. Zoek de juiste wagon. men zal om je kaartje vragen en je krijgt van hen iets terug, kaartje plaatje penning met de gegevens van je tiket. (dat kan divers zijn) nu ga je op zoek naar he coupe en je plek. Bewaar wat je gekregen hebt goed, want dat moet je ook weer terug geven voordat je uitstapt.

Wil je de komende vakantie nog meer met de trein reizen kijk dan ook nog even op deze site

http://www.seat61.com/China.htm#How%20to%20buy%20tickets

optie Travelling by train in China/how to buy a ticket

heel fijne vakantie

joop

• Tony

Je kunt zelf naar het buitenlandersloket gaan of het hotel vragen het voor je te regelen. Kost een paar yuan extra. Verder is het niet moeilijk het juiste perron te vinden. Je kunt het best een nachttrein nemen. De sleepers hebben gereserveerde plaatsen. De hardseat niet.

Succes Tony

• Bas

Hoi Sandra, ik snap je zorgen ook goed. Ik kom net uit China - en het station in Peking is idd erg groot. Ik weet geen concrete tip hoe je goed en wel in de juiste trein komt. Ik was met een georganiseerde reis op pad, dus ik hoefde niet zelfstandig te reizen. Zorg ervoor dat je ruim op tijd op het station bent. Wat mij verder heeft geholpen is mijn digitale camera. Ik heb foto;s gemaakt van plekken waar ik graag naartoe wilde - met een foto van een vestiging van Starbucks in Peking wist ik de weg te vragen naar Starbucks in iedere andere stad :-) Ook handig is een bloknote om dingen in het chinees te laten opschrijven.

Goeie reis!

Bas

• Sandra

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips ! Joop mede door jouw zeer gedetailleerde omschrijving ben ik absoluut gerustgesteld !

Ik heb er nu ècht zin in :-)

• Nina

Hoi, nou aan tips geen gebrek! Ik zou idd in het hostel vragen of ze een ticket voor je kunnen regelen. Als je toch zelf naar het treinstation gaat: ik weet niet of je een Lonely PLanet bij je hebt, maar daarin staan veel plaatsnamen in Chinese karakters. Het kan handig zijn om dit te laten zien. Want het kan gebeuren dat je denkt dat je iets keurig uitspreekt, dat je aangestaard wordt omdat het door de verkeerde toon net iets heel anders betekent! (Leuk voorbeeld vind ik altijd het woord panda in het Chinees - xiongmao-. Als je het met de verkeerde toon uitspreekt betekent het opeens geen panda, maar borsthaar!)

Weg met de zorgen zou ik zeggen en lekker genieten! (Oja, goeie tip van Joop: laat je niet gek maken!) Veel plezier

Nina

• Sandra

Dankje Nina, ik had van de week even last van pre-travel stress ;-) Inmiddels na al jullie goede en duidelijk tips ben ik er een stuk geruster op en laat ik het maar allemaal over mij heen komen. Ik zal als ik terug ben hier wel even laten weten hoe ik het uiteindelijk heb ervaren!

• Nina

Ni hao Sandra,

Ik hoop dat alle stress voor niks is geweest en je terugkijkt op geweldige weken! Ben benieuwd!

nina

• Lia

Hoi Sandra..

En hoe was je reis. Hoe heb je het gedaan en was het allemaal gelukt. ik ben erg benieuwd. Wij gaan ook naar China en hebben ook wat vraagtekens. Dus ben erg benieuwd…

Let us know!

Groetjes Lia… Enne nog tips wat je verders gezien hebt wat echt niet mag ontbreken?