Treinkaartjes!!

• carola

Hallo,

We gaan in sept. zelfstandig naar China. Nu hoor ik van alle kanten dat dit een ramp zal worden en met name met het krijgen van treinkaartjes!

We zijn in ieder geval van plan om van Beijing naar Xi'an de trein te nemen.

Is dit moeilijk en weet iemand alvast te vertellen waar ik in het station moet zijn?

Groetjes Carola

• Martijn

Het valt allemaal reuze mee hoor! Chinezen zijn over het algemeen bereid je graag te helpen. Als je je Lonely Planet Gids bij hebt en Xi'an in het Chinees aanwijst, kom je er heus wel uit. Of vraag bij de Chinese VVV of in je hotel of ze alles op een briefje willen schrijven voor je. Succes!

• WitteWel

Is echt geen probleem, let wel als je persee op een bepaalde datum wilt gaan treinen dat je evt een dag van te voren de kaartjes koopt.

Omdat in sommige periodes of div lijnen redelijk druk bezet zijn en het voor kan komen dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn.

Succes, WitteWel

• Mark

Treinen naar Xi'an vertrekken vanaf Beijing West Station. Op de begane grond ga je zodra je binnenkomt linksaf door de 1e klasse waiting room, en dan aan het eind van de zaal linksaf. Hier bevindt zich een halletje met een balie, speciaal bedoeld voor buitenlandse toeristen. Reserveren is verstandig.

• Piet

Jongens en meisjes,

Het is duidelijk dat jullie allemaal geen bal verstand van China hebben en gewoon doen alsof, pfffff wat word ik daar moe van!

West Station is correct, dat is het vertrekpunt voor de treinen van BJ naar Xi'an. maar je kan ook op Central Station (Beijing Zhan) kaartjes kopen voor de trein naar Xi'an (weer wat geleerd).

Ook kan je op talloze andere plaatsen in BJ treinkaartjes kopen, maar da's moeilijk uit te leggen want dan moet je het logo van de spoorwegen kennen en dat kennen jullie niet…

Een reactie was 1 dag vantevoren kopen, dat is dus gelul, want dan zijn er echt geen kaartjes meer. Houd 3-4 dagen aan en dan zou het mogelijk moeten zijn.

Als alternatief kan je een perronkaartje kopen op de dag van vertrek en dan stap je in in wagon nr. 6. In deze wagon worden extra kaartjes verkocht (als ze er zijn). Laowai (buitenlanders, jullie dus) krijgen vaak speciale behandeling want ze willen geen gezicht verliezen tov jullie.

Nou veel plezier hoor!

PietMark schreef:

>

> Treinen naar Xi'an vertrekken vanaf Beijing West Station. Op

> de begane grond ga je zodra je binnenkomt linksaf door de 1e

> klasse waiting room, en dan aan het eind van de zaal linksaf.

> Hier bevindt zich een halletje met een balie, speciaal

> bedoeld voor buitenlandse toeristen. Reserveren is verstandig.

• Mark

Laat ik nou al meerdere keren bij Beijing West mijn kaartjes gekocht hebben. Kaartjes kun je inderdaad vrijwel overal bemachtigen, maar dat was niet de vraag van Carola, die wilde de makkelijkste manier weten. En da's toch echt het vertrekpunt.

• Piet

Ja Mark,

Wat jij wil gozer, je hebt helemaal gelijk jongen!

Ik denk alleen dat het hotel van Carola, wanneer ze in Beijing verblijft, heel ver weg is van het West Station. En natuurlijk kan ze daar lekker naatoe gaan om de kaartjes te halen, maar dan kost het haar zeker een halve dag (druk verkeer, afstand, openingstijden loket, etc.).

Redelijkerwijs kan je aannemen dat Carola in Chaoyang District verblijft, of ergens in de buurt van Houhai, in beide gevallen een takke eind weg van Beijing West Station.

Dus wanneer we het nou hebben over de “makkelijkste” manier, dan geef jij haar een mijl op 7 optie!

Carola, ik woon al 7 jaar in Beijing, neem maar van mij aan dat ik weet waar ik over praat en laat Mark maar lekker z'n tijd verprutsen.

Als je wil, kan je mij ook emailen/bellen wanneer je naar Beijing komt. Als je dat een paar dagen vantevoren doet, dan kan ik ook de kaartjes al voor je kopen, zodat jij/jullie als je tijd kunnen besteden aan het zien van Beijing!

Grts,

Piet

• Mark

Alsof er geen goedkope hotels te vinden zijn in Xuanwu (Dashilar!) En vanaf Qianmen gaan heel wat bussen richting West. Metro en taxi brengen je er ook heel snel en goedkoop. Kaartjes direct in het station gekocht zijn goedkoper, via via wordt het duurder. Ik neem aan dat Carola goed voorbereid naar Beijing komt, dus alleen wilde weten waar in het station ze die kaartjes kon krijgen. Dat Piet dat niet snapt, is zijn probleem.

• Esra

Wij zijn alweer een tijdje geleden in China geweest (1997), maar hadden toen treinkaartje via VNC besteld (zie www.vnc.nl). We konden ze in iedere stad bij een lokaal reisbureau ophalen, dat werkte erg goed -> niet in de rij staan en een gegarandeerde reisdatum. Veel plezier!

• Piet

Mark,

Ik zal je geheugen even opfrissen, Carola schreef:

We zijn in ieder geval van plan om van Beijing naar Xi'an de trein te nemen.

Is dit moeilijk en weet iemand alvast te vertellen waar ik in het station moet zijn?

Antwoord:

nee het is niet moeilijk.

ja, de trein naar Xi'an vertrekt vanaf West Station, MAAR je kan de kaartjes ook kopen op Central Station.

ja Mark, natuurlijk kan Carola naar West om de kaartjes te halen, maar - in tegenstelling to jij en ik - is zij hier voor de eerste keer. Dus gaf ik aan dat ze een hoop kostbare tijd kan besparen (die ze dus kan gebruiken om te doen waar ze voor komt: ZIEN) door ze gewoon op Centraal te kopen.

het foreigners loket is de beste plek om gemakkelijk aan je kaartjes te komen en dit loket heb je zowel in Centraal als West. In centraal moet je in de softsleeper waiting room zijn, links achterin het station op de begane grond, daar kan je ze kopen.

Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat er ook (goedkope) hotels in Dashalan(r) zijn, maar:

1. dat is nog altijd dichterbij Centraal dan bij West

2. jij neemt aan dat ze goedkoop zit, terwijl ze die informatie helemaal niet geeft

3. vanaf daar gaat er helemaal geen metro naar West (en wel naar Centraal)

4. bus en taxi, gaf ik al aan dat je dan een groot probleem hebt met het verkeer

Wanneer ik aanbied om de kaartjes vooraf voor Carola te kopen, moet jij niet meteen aannemen dat ik daar geld op wil verdienen, want je kent me helemaal niet en derhalve weet je dus ook niet wat ik hier doe!

Moraal van het verhaal:

Heel leuk dat je ook een paar keer in China bent geweest als backpacker, maar dat betekent nog niet dat de adviezen van andere mensen ongeldig zijn.

Een forum is er volgens mij voor om informatie in te winnen van zoveel mogelijk mensen, correct me if I'm wrong…