Reizen met openbaar vervoer

• Annita

Kan iemand mij zeggen of het makkelijk is per openbaar vervoer te reizen in China? Ik wil vanaf Hongkong in ruim 5 weken door Zuid China, o.a. de dorpjes met minderheden bezoeken. (bij Guillin, Kunming). Klopt het dat de treinreizen zo duur zijn?

Als je de lonely planet leest, vind ik zelfs de plaatsen per softsleeper erg duur, laat staan per hardsleeper. Ook schijnt het dat de kaartjes vaak “uitverkocht” zijn, terwijl als je dan zegt dat je een plaats verder wilt dan waar je heen wilt, dat er dan wél plaats is, alleen dan moeten ze iets op het kaartje schrijven zodat de conducteur je weer op tijd je kaartje teruggeeft (er wordt geloof ik gewisseld in de trein, kaartje omgeruild voor een fiche en wederom omgeruild).

Ook sta ik open voor tips qua route. Kan iemand iets vertellen over het weer in de periode juli/augustus?

• Alex

Treinreizen in China duur??? Hoe kom je daar nu bij… Een voorbeeld: de treinreis van Beijing naar Shanghai (14 uur), kost je nog geen 50 euro…. per softsleeper, per hard seat slechts 15 euro!!! En dat vind jij duur….

Groet,

Alex

• M

Vaak is de Lonely Planet een uitkomst, maar neem het soms met een korreltje (of hele grote korrel) zout!

Treinreizen zijn absoluut niet duur. Zorg wel dat je jezelf niet “verkeerd laat informeren”! Weet bij wie je tickets koopt, er zijn standaard prijzen.

Beijing - Shanghai 14 uur? Ik dacht ruim 10 uur, maar kan het mis hebben ;-)

• Koen

Volgens mij vergist Annita zich een beetje in de afstanden!

• Annita

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben in China geweest, georganiseerd en heb ook met treinen gereisd. Ik weet dat het een groot land is. Deze prijzen heb ik in de Lonely Planet gelezen, ik vond de prijzen vrij hoog. Echter het blijkt dat dit niet klopt?

Als ik het vergelijk met India (dat mag je natuurlijk niet doen) lijkt de prijs ook veel hoger.

Mijn vriendin heeft jaren geleden zelfstandig gereisd, vroeg op de stations een Chinees (die Engels verstond????) de kaartjes te kopen, omdat het dan 1/3 van de prijs was (verschil in prijs voor toeristen en Chinezen? de entreegelden zijn gelijk getrokken).

Op deze pagina (met de zoekfunctie) kwam ik ook tegen dat hotels daar boeken goedkoper is dan hier en dat het voor Chinezen ook weer veel voordeliger is (iemand met Chinese vriendin kon het voordelig krijgen).

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen en is iemand die nog een redelijk betaald adres in Hongkong kent? Ik weet dat het daar vreselijk duur is en de jeugdherberg beviel me ook niet zo goed, je spullen werden gestolen en ik kon niet slapen vanwege het keiharde, dunne, Chines matrasje. Sorry!!!