Zomervakantie

• Richard

Dag allemaal,

van de zomer wil ik opnieuw naar China voor een maand zomervakantie. Ben er circa 5 jaar geleden geweest, destijds op individuele basis maar de hotels en tickets waren al geboekt vanuit NL. Nu ik opnieuw wil gaan twijfel ik wat te doen. Hoe eenvoudig en hoe voordelig is het om daar het e.e.a te regelen. Ik voel er namelijk weinig voor om een halve dag in een plaats op zoek te gaan naar een hotel. Daarnaast ken iedereen de prijslijsten in de hotels achter de receptie, double room $100,-. Binnenlandse tickets lukt over het algemeen vrij makkelijk is de ervaring van de vorige keer en ook nog voordelig. Het zijn m.n. de hotels waar ik mijn twijfels over heb m.b.t. de kosten en de kwaliteit. Hoef absoluut geen 5* maar een 3* is toch wel prettig (bijv. Bell Tower in Xian of Qianmen in Peking als referentie). Heeft iemand een idee wat een beetje overnachting kost in bijv. Xian, Guilin, Kunming, Yangshuo etc. HongKong en Peking boek ik wel vooraf in NL.

Ik zie graag jullie reacties.

Groeten,

Richard

• Alex

Hotels zijn veel goedkoper als je het daar regelt. Je hoeft niet bang te zijn dat ze vol zitten, in de grote steden zijn hotels zat… In Beijing ben ik ooit in het Yue Xue hotel geweest; prima 3* hotel, op loopafstand van Tiananmen. Dat hotel had ik vanuit Nederland geregeld. Ter plaatse aangekomen zag ik dat het hotel 1/3 van de prijs was wat ik ervoor had betaald…

Groet,

Alex

• Richard

Inderdaad zal het niet snel gebeuren dat het vol is immers hotels genoeg heb ik de vorige keer gezien. Echetnu ik kan bijv. het hoetl Qianmen (beijing) boeken in NL voor € 32,- p.p.p.n, we gaan met z'n 2 'en dus € 64,-. Ik heb echter geen idee wat ze zullen rekenen als je daar aan de balie staat. Als je € 60,- rekeken dan boek ik mooi alles vooraf, heb daar dan ook geen trubbels van het aflopen van hotels. Stel dat de prijs 50% zou dan loont het de moeite. Alleen krijg ik daar van niemand echt uitsluitsel over. Ik wil namelijk best af en toe een verrassing hebben op vakantie qua hotel maar niet 29 dagen lang. Voorbeeldje; Tijdje geleden in istanbul, hotel in NL geboekt voor € 49,- per nacht per kamer, in Istanbul aan de balie zelf zouden de kosten € 120,- zijn, onlangs in Londen zelfde verhaal.

• anika

Zal toch allemaal in de Lonely Planet staan, neem ik aan?

• Alex

Tja, ik kan je alleen mar vertellen dat ik nooit hotels van tevoren boek, behalve de eerste keer dat ik naar China ging. Mijn ervaring is dat het ter plekke echt veel goedkoper is en dat je bovendien flink kunt afdingen. Wel een voordeel, mijn vriendin is Chinees…

Groet,

Alex

• Sander

Ik ben in 2000 naar Beijing geweest, en ben via een behulpzame chinees in een goedkoop hotel gekomen. Deze had ik ontmoet bij een excursie bij de verboden stad. Er zijn in de grote steden veel toeristen bureau''s maar pas op een buitenlander betaald dubbel. Bij mij boekte de 'behulpzame chinees" het op zijn nam en gaf hem het bedrag Dit was 50% goedkoper. Probeer in contact te komen met de lokale bevolking en ze zullen je wel helpen, wel altijd je gezonde verstand gebruiken wante r er zitte valse chinese tussen (Taxi chauffeur in Shanghai)