Stage visum

• Rolf.

Weet iemand hoe lang een visum-aanvraag voor een 6 maandenvisum duurt?

En welke documenten zijn hiervoor nodig? Ik weet heb gehoord van een letter of invitation (LOI), maar kan het bedrijf in China deze maken?

En als ik bij de ambassade kom, welk visum moet ik dan aanvragen? Is dat een normaal formulier of een speciaal formulier?

Bedankt.

• Henry

Hoi Rolf,

LOI moet het bedrijf waar je gaat werken verstrekken (per fax of per post). Dit formulier samen met een pasfoto en een visumaanvraagformulier naar de ambassade. Aanvraagformulier is te downloaden op www.visumdienst.nl (ook voor meer info). Op het aanvraagformulier aangeven hoelang je in China verblijft.

Succes!

Henry

• rolf.

Henry, bedankt voor je reactie!

Maar voor de rest heb ik dus geen andere documenten nodig?

En de aanvraag duurt toch ongeveer vier dagen normaal gesproken?

Is het visum ook wel geldig voor zes maanden?

Bedankt.

• Henry

Hoi Rolf,

Je hebt geen andere documenten nodig voor zover ik weet. Alleen je paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij terugkomst, maar dat is standaard. Met een visum voor 6 maanden heb ikzelf geen ervaring, maar 90 dagen is in ieder geval geen probleem. Even bellen naar de ambassade (als dat lukt). Als je op de aanvraag 6 maanden invult kun je bij het aanbieden van je paspoort dit ook nog navagen. Visum duurt normaal 4 werkdagen. Sneller kan ook, maar is duurder (zie site van de ambassade).

Succes!

Henry

• rolf.

Van mensen van mijn school heb te horen gekregen dat het bedrijf waar ik stage zou moeten gaan lopen het visum zou moeten aanvragen! Weet jij hier toevallig iets van? Volgens mij kan je gewoon je eigen visum aanvragen, of toch niet…?

Ik word hier een beetje hopeloos van…moet ik nu mijn aanvraag indienen of niet…

• Henry

Het Chinese bedrijf waarvoor je gaat werken moet alleen een LOI sturen. Ze hebben daarvoor wel je paspoortgegevens nodig. Ik stuur altijd een kopie of scan van mijn paspoort (de bladzijden met foto, naam en nummers) op naar het bedrijf in China, zodat zij een officiele LOI, met stempels en krabbels, kunnen laten maken. Deze kunnen ze dan naar jou faxen of via de post versturen.

Je moet dan inderdaad zelf bij de ambassade een visum regelen of dit (tegen vergoeding) door de visumdienst laten doen. Zij (het bedrijf in China) kan geen visum voor jou aanvragen, simpelweg omdat ze jouw paspoort niet hebben. Als het een bedrijf is wat ook in Nederland actief is zou je ook daar informatie kunnen inwinnen.

Succes!

Henry

• rolf.

Bedankt Henry, ik heb een visum voor 180 dagen gekregen. Er moest trouwens nog wel een verklaring bij van de instantie waar ik studeer. Deze moet bevestigen dat ik stage moet/ga/mag lopen in China. Net zoiets als die Invitation Letter, maar dan de andere richting op.

• Henry

Rolf,

Toch nog vlotjes geregeld! Ik weet niet waar je in China gaat werken, maar één ding is zeker: China is een fantastisch land! Ik hoop zelf in maart weer voor een aantal weken in Zhengzhou te gaan werken.

Groeten en veel plezier in China,

Henry

• Malou

Hoi!

Weten jullie wanneer het studenten/werk visum in gaat? Op de dag dat je het land binnenkomt of op de dag dat je het krijgt van de ambassade? Kan ik dit visum ook in een ander land regelen, zoals Thailand of Vietnam? Ik ga namelijk vrijwilligerswerk doen in China in September en heb dan ook hetzelfde visum nodig. Ik vertrek echter al over 4,5 week, omdat ik eerst 5 maanden in Azie ga reizen en het probleem is dat ik nog steeds geen LOI heb ontvangen. Ze zeggen dat het bij de ambassade in China geregeld moet worden en dat het nog even duurt. Ik denk dat ik dus de LOI pas krijg als we aan het reizen zijn. Is het daarom dus mogelijk dat ik het allemaal in Bangkok of Vietnam regel?

Alvast hartstikke bedankt!

Groetjes Malou