Wel een beetje late reactie, maar misschien dat anderen het anders nog kunnen lezen.
Ik heb twee en een half jaar in Guangzhou gewoond. Grote stad en mijn advies is om niet naar de kleinere plaatsen te gaan. Als je kinderen hebt helemaal niet doen. In de grote steden zijn scholen voor buitenlandse kinderen die dan kunnen doorstuderen. Je kinderen op een chinese school doen, wil je zowel je kinderen als de docenten niet aandoen.
Als je geen kinderen hebt is mijn advies om toch in de grotere steden te kijken. Veel buitenlanders, waardoor je ook kan netwerken. Ik heb menig nederlander gesproken die op deze wijze ook op zoek was.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor werk je zoekt.
Als je geluk hebt kan je engelse les geven of in een bar werken als manager of chef. Dat zijn meestal banen die niet super boeiend zijn en ook kun je hier geen expat salaris voor verwachten. Als je geen expat salaris zoekt dan maakt het in principe niet veel uit, maar het kan soms wel heel erg handig zijn.
De beste manier lijkt mij is dat je vooral netwerken onder buitenlanders gaat opzetten. Het merendeel van de buitenlanders zit toch in Shanghai, Beijing…een klein gedeelte in Guangzhou, en wat verspreid over kleinere plaatsen. Echter in de kleinere plaatsen is de community te klein om te kunnen netwerken.
Aangezien jullie Chinees gestudeerd hebben lijkt het me ook handig om eens in contact te komen met het ministerie van buitenlandse zaken. In Guangzhou heb ik 3 mensen op het consulaat ontmoet die ik ook op deze manier aan het werk zijn gekomen. Het zijn dan vaak functies van uitvoerende aard waarbij de chinese taal om de hoek komt kijken.
Laat je overigens wel even registreren bij een consulaat in de buurt. Het is leuk om met een rugzak voor een lange tijd een land te ontdekken, maar een consulaat of ambassade kan toch een grote uitkomst bieden. En als het helemaal dichtbij is, kan je ook nog op de formele en informele feesten uitgenodigd worden.
Succes en veel plezier in China.
Alex