reizen moeilijk???

• geralda

zit er over te denken om een reis naar china te gaan maken.

graag wil ik dit zelfstandig doen. ik lees veel dat het moeilijk zelfstandig te doen is vanwege de taal enz., dat het heel moeilijk is om treinkaartjes te kopen enz. is dit echt allemaal zo moeilijk of valt het nog wel mee? wat kan ik verwachten?

ik wil beginnen in beijing en dan richting chengdu en dan misschien naar tibet (nog niets zeker, ben me aan het oriënteren). wat zijn leuke plaatsen op deze route die je zeker moet zien? en wat zijn zo ongeveer de afstanden/reistijden waar ik rekening mee moet houden?

zijn er ook genoeg goedkopere hotels of guesthouses te vinden of moet ik toch rekening houden met duurdere overnachtingen?

• Jacques

Ik vond het zelf heel erg meevallen, na alle verhalen die ik gelezen had…

Ik ben ook alleen begonnen, maar je komt snel genoeg mensen tegen waarmee je delen van je reis samen kunt doen.

Wat je tussen Beijing en Chengdu wilt/kunt doen hangt natuurlijk af van hoeveel tijd je hebt. Xi'an is eigenlijk een must vanwege de Terracotta warriors, ook al kun je de rest van de stad zo snel mogelijk achter je laten…

Na Xi'an zou je de trein kunnen nemen naar Yichang en een rivercruise kunnen maken door de 3 kloven, maar veel beter nog… ga naar het westen. Eerst naar Lanzhou, en dan via Xiahe/Langmusi/Songpan naar Chengdu.

Chengdu zelf vond ik heerlijk en er is genoeg te doen. Informeer ook als je in Chengdu bent naar het museum in Sanxingdui (niet in Lonely Planet) ligt zo'n 40 km boven Chengdu, maar is zeer de moeite waard.

Vanuit Chengdu kun je naar Tibet en/of naar het zuiden (Lijiang! Dali, Kunming).

Reistijden op bovenstaande route zullen maximaal denk ik een uur of 12/15 zijn, maar zeker weten doe ik dat ook niet… (als je de LP hebt kun je met de karakters voor de provincie/plaatsnamen de treinroutes op http://train.tielu.org/search_station.asp vinden).

Overnachtingen zijn overal wel goedkoop te vinden, al is het oosten over het algemeen duurder dan het westen.

JP

• geralda

bedankt voor je goede informatie.

• Bertine

Om maar bij jou vraag aan te sluiten…Mijn vriend en ik denken ook over een reis naar China en we hebben dezelfde verhalen gehoord. Nu kan ik vanwege mijn werk maar maximaal 1 maand. Is het dan (als je goed beeld van het land wilt krijgen) verstandiger om met een groepsreis mee te gaan of toch alleen met de rugzak?? Wie heeft ervaring?

Groetjes Bertine.

• Alex

Dat ligt er helemaal waar je een goed beeld van wilt krijgen…

Wil je een goed beeld krijgen van een aantal toeristische trekpleisters dan is een groepsreis prima. Hou je meer van avontuur en wil je zelf bepalen wat je gaat zien, dan zou ik voor de rugzak gaan. Met bv. een lonely planet als gids, kom je een heel eind. Ik zou zelf nooit met een groepsreis gaan, lijkt me vreselijk dat een ander voor jou bepaalt wat interessant is…

Groet,

Alex

• Theo

Een maand voor China is om te beginnen prima.

De verboden stad, het zomerpaleis en nog wat buitengewoon mooie paatsen in de hoofdstad is een must, wat mij betreft.

Xian heb ik gezien, prima, maar de bergen van Guilin en rond Yangshou zijn onovertroffen (behalve de himalaya, maar dat is heel wat anders).

Kunming had ik ook naar toe gewild, een aanrader van velen gehoord, en de bootreis over de Jangtze rivier natuurlijk. Dit is even mijn selectie, sneup de landkaart en een goeie China travel guide eens door, om te smullen.

Ik heb ‘heel’ Azië alleen doorgereis en dan maak je snel vrienden overal, jullie zijn met z'n tweetjes, geen gedoe moet een gezelschap is echt vrijheid, het is maar wat je lief is. Veel plezier en succes.