Helemaal geen gek idee, Thijs, die route.
In 1985 heb ik die ook gedaan, ik wilde alles met de trein doen.
Opgestapt in Leeuwarden, tot aan Hong Kong was de bedoeling.
Toen kon dat helaas niet, want in de zomer spoelden in die tijd nog wel eens stukken spoor weg in het lage rievieren gebied rond Wuhan.
Nu is die verbinding wel betrouwbaar.
Ik moest het lage midden van China helaas per vliegtuig overbruggen.
Mijn route werd Utrecht-Moskou-Irkoetsk-Ulan Bator-Bejing-Xian.
Onvergetelijk, Xian was toen echt leuk, en de terra cotta krijgers, het zal toeristisch zijn, maar het is heel bijzonder om het te zien,en heerlijk gegeten daar op de markt, onvergetelijk.
De toepolev van Xian naar Guillin in het zuiden, was het eerste lijnvliegtuig van mijn leven, het tochtte en rammelde, maar het was goed op tijd, verder niks loos.
Guillin en Yangshou in Zuid China móet je echt doen, het is daar geweldig.
Ik heb een nacht doorgebracht in de Moonhill, een berg met een gat erin, een grot als het ware, waar je door de hele berg heen kijkt, in de vorm van een maan.
En dan zonsopkomst van de top van deze berg, het mocht niet, maar in het donker op de fiets daar naartoe gegaan. Je kijkt daar je ogen uit, zoveel te zien. De tocht op een boot over de rivier, op de fiets vanuit het schattige plaatsje Yangshou, overal mensen op de akkers aan het werk, in een betoverend mooi landschap.
Vanaf de Nepal site hoorde ik dat het daar nog steeds zo gezellig en mooi is.
Dat gebiedje zou ik, als ik jouw was, zeker een week voor uittrekken.
Vanaf Yangshou kun je met de bus naar Wuzhou en vandaar met de boot naar Guangzhou (Canton). En daar kun je ook weer met een rivierboot naar Honkong!
Dit was het begin van mijn wereldreis, meer weten?
Natuurlijk heeft China veel meer. Ik wilde eigenlijk ook graag naar Kunming en Tibet, maar Tibet was toen heel exclusief en duur. Vlak na mijn reis was ik zo verschrikkelijk geschokt wat er op het plein van de Hemelse Vrede gebeurde, dat ik mezelf gezworen heb China niet weer te bezoeken tot het niet meer communistisch is. Het begint er wel op te lijken, maar ik vermoed dat ik geduld moet hebben. Ik ga nu naar de himalaya vanuit India en Nepal, want dit is wel het prachtigste wat ik op aarde gezien heb, en Bali niet te vergeten.