weer in China!

• Thijs

Ik ben van plan om in juli via de trans mongolie expres naar China te gaan. In China zal ik beginnen in Peking en dan waarschijnlijk via X'ian naar HongKong gaan om vanaf daar weer terug te vliegen naar Amsterdam. Dit alles wil ik in zo'n 6 weken gaan doen. Nu twijfel ik alleen over het weer. Juli en augustus is nogal warm en vochtig in China. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik vind het zonde om zo'n mooie reis te maken als het weer echt niet te doen is!

Bedankt alvast.

Thijs

• Alex

Ha Thijs,

De Trans-Siberie express, daar heb ik hele goede herinneringen aan! Ik ben zelf in 2001 met de trein van Moskou naar Beijing geweest, in juli. Het is inderdaad erg heet, maar wel te doen. Het zal op de meeste plaatsen tussen de 30 en 40 graden zijn, maar als je zorgt dat je regelmatig even een koel warenhuis in kan, dan hou je het wel vol…. Xi'an zou ik trouwens overslaan, ik ben er zelf niet geweest, maar wat ik heb gehoord is dat het wat overschat is en om daar nu zo'n lange afstand vor af te leggen, vind ik zonde… Ik vond zelf Kunming en omgeving erg indrukwekkend. Kunming ligt in de provincie Yunnan en het grote voordeel van Kunming is de ligging; het ligt namelijk op zo'n 2000 meter hoogte en daardoor is het er altijd 20-25 graden!

Succes!

Alex

• Koen

Beijing kan in die periode vervelend heet zijn. Dus als het kan kies een andere periode. Als het niet kan ga dan lekker toch want zelfs al is het bloedheet China en Beijing blijft genieten!!!

• Thijs

Ik heb geen keus…zou het lieftst in mei gaan!

Zij er ook plekken in China die je rond deze tijd beter kan mijden?

Alex had al een goede tip! Ik twijfel ook nog of ik alles met de trein/bus ga doen, of toch met het vliegtuig. Ik heb in China zo'n 3,5 week om van Peking naar HongKong te gaan (Als ik van Hongkong terug vlieg natuurlijk!).

Alvast bedankt!!

• Alex

Ik zou lekker gaan vliegen, als je budget het toelaat. Tickets zijn niet al te duur en zeker als je maar een paar weken hebt zou ik mijn tijd niet willen verliezen met lange treinreizen…. Enkele reizen kosten meestal tussen de 40 en 100 euro. Denk eraan dat je ook bij tickets flink kan afdingen!

Succes,

Alex

• Koen

Als je Chinezen wil ontmoeten en meer wil mee maken van China zou ik met de trein gaan.

• Thijs

je kan natuurlijk ook een combinatie van beide maken. Zijn er ook stukken die met de trein/bus echt onaangenaam zijn? Ook lijkt het me verstandig om in de zomer het kustgebied een beetje te mijden i.v.m de vochtigheid/warmte. Ik heb steeds in mijn hoofd dat ik van Peking naar HongKong wil, maar is dit wel de mooiste reis binnen China? Wederom veel vragen, maar je moet natuurlijk goed geinformeerd op reis gaan!!

Thijs

• Theo

Helemaal geen gek idee, Thijs, die route.

In 1985 heb ik die ook gedaan, ik wilde alles met de trein doen.

Opgestapt in Leeuwarden, tot aan Hong Kong was de bedoeling.

Toen kon dat helaas niet, want in de zomer spoelden in die tijd nog wel eens stukken spoor weg in het lage rievieren gebied rond Wuhan.

Nu is die verbinding wel betrouwbaar.

Ik moest het lage midden van China helaas per vliegtuig overbruggen.

Mijn route werd Utrecht-Moskou-Irkoetsk-Ulan Bator-Bejing-Xian.

Onvergetelijk, Xian was toen echt leuk, en de terra cotta krijgers, het zal toeristisch zijn, maar het is heel bijzonder om het te zien,en heerlijk gegeten daar op de markt, onvergetelijk.

De toepolev van Xian naar Guillin in het zuiden, was het eerste lijnvliegtuig van mijn leven, het tochtte en rammelde, maar het was goed op tijd, verder niks loos.

Guillin en Yangshou in Zuid China móet je echt doen, het is daar geweldig.

Ik heb een nacht doorgebracht in de Moonhill, een berg met een gat erin, een grot als het ware, waar je door de hele berg heen kijkt, in de vorm van een maan.

En dan zonsopkomst van de top van deze berg, het mocht niet, maar in het donker op de fiets daar naartoe gegaan. Je kijkt daar je ogen uit, zoveel te zien. De tocht op een boot over de rivier, op de fiets vanuit het schattige plaatsje Yangshou, overal mensen op de akkers aan het werk, in een betoverend mooi landschap.

Vanaf de Nepal site hoorde ik dat het daar nog steeds zo gezellig en mooi is.

Dat gebiedje zou ik, als ik jouw was, zeker een week voor uittrekken.

Vanaf Yangshou kun je met de bus naar Wuzhou en vandaar met de boot naar Guangzhou (Canton). En daar kun je ook weer met een rivierboot naar Honkong!

Dit was het begin van mijn wereldreis, meer weten?

Natuurlijk heeft China veel meer. Ik wilde eigenlijk ook graag naar Kunming en Tibet, maar Tibet was toen heel exclusief en duur. Vlak na mijn reis was ik zo verschrikkelijk geschokt wat er op het plein van de Hemelse Vrede gebeurde, dat ik mezelf gezworen heb China niet weer te bezoeken tot het niet meer communistisch is. Het begint er wel op te lijken, maar ik vermoed dat ik geduld moet hebben. Ik ga nu naar de himalaya vanuit India en Nepal, want dit is wel het prachtigste wat ik op aarde gezien heb, en Bali niet te vergeten.

• Theo

Vergeten: 6 weken is voldoende, in juli is het wel warm, ik was er in september.

Juli is de Kunming, Tibet route misschien een beter altenatief.

Succes, veel plezier, en vraag met mij voor (godsdienst)vrijheid in toekomstig China.