over discriminatie gesproken!

• jan basjes

Een Chinees heeft een eigen indentiteit en trekt zich weinig van discriminatie aan is mijn ervaring en geeft zichzelf niet vlug over aan het westerse mode verschijnsel van discriminatie. Als je al eens in China bent geweest dan zul je wel opgemerkt hebben dat er heel veel minderheden in China leven en zij gaan goed met elkaar om!

• Marianne

Okay, als je langer in China bent en je kijkt wat langer dan je neus lang is, dan zie je discriminatie overal is. Wist je dat Uyghurs alleen maar in speciale hotels mogen slapen als ze in China reizen? De zogenaamde Xinjiang hotels? Stel je voor dat wij in Nederland speciale Friezen (of Limburgers of wat dan ook) hotels hebben!

Helaas is het niet zo als jij schetst!

• TestPoll

Precies, overal heb je “goede” en “slechte” mensen of eigenlijk is het dit: overal heb je “gelukkiger” en “ongelukkiger” mensen, ben je gelukkig in een omgeving waarvan je vergelijkt dat het beter is dan de andere, dan ben je echt een “gelukkige”.

Hebben ze misschien toch gelijk, dat het gras van de buren altijd groener is?

• Wang

Ja er is discriminatie in China, maar dat voorbeeld over Uyghurs is een fout voorbeeld.

Dat ze in speciale hotels moeten slapen heeft enkel en alleen te maken met het feit dat terroisten onder hen bomber aanslagen hebben geplegd in grote steden in China. Ja in China heb je ook zelf-moord aanslagen, alleen lees je hier niet veel daarover.

Het is geen perfect oplossing maar ze hebben steeds de vrijheid om overall te reizen. De Uyghurs krijgen in Xinjiang ook vele voorrechten, bijvoorbeeld ze kunnen met lagere cijfers komen in goede universiteiten, ze krijgen voorrang op banen bij overheid, als ze conflict krijgen met een Han Chinees dan geeft de politie 9 van de 10 keer gelijk aan hen.

Er zijn meer dan 100 verschillende etnische minderheden in China, zijn er ook voor elke minderheid een apart hotel ?

• ward

Dat er in China problemen zijn met moslim-extremisten ga ik zeker niet tegenspreken. Er zijn bijna dagelijks bomaanslagen met dodelijke slachtoffers waar wij nooit iets over te horen zullen krijgen!

Een uitspraak als, “Dat ze in speciale hotels moeten slapen heeft enkel en alleen te maken met het feit dat terroisten onder hen bomber aanslagen hebben geplegd in grote steden in China” steunt volgens mij enkel en alleen op - door de overheid ingeveven ??? - vooroordelen, discriminatie en racisme (stel je voor: “de turkse gemeensschap moeten in speciale hotels verblijven omdat ze maar fietsen blijven stelen”)! Zelfs al pleegt 95 % van een bepaald ras bom-aanslagen, dit is nog geen reden om 100 % te discrimineren!!!!

Groeten,

Ward

• Karel

Zelf heb ik met eigen ogen gezien hoe zwaar de tibetanen worden gediscrimineerd.

Ik ben dwars door Tibet gereist in een bus met chinezen (waaronder verschillende militairen).

Ik heb gemerkt dat veel chinezen de tibetanen als een soort indianen beschouwen.

Ze voelen zich cultureel hoog verheven boven de vele minderheden, en proberen er een eenheidsworst van te maken door veel chinezen naar tibet te laten emigreren, zodat de tibetanen een minderheid worden in hun eigen land.

• TestPoll

Tja Ode aan de Darwins theorieen: Survival of the Fittest….

• Wang

Ik heb al gezegd dat het geen ideale oplossing is, maar als het land zo groot is, is het heel moeilijk en kostbaar om een ideale oplossing te vinden. Het is altijd makkelijk om te zeggen ‘ dat is goed’ of ‘ dat is fout’ , maar in de echte wereld moet een regering een maal de overweging maken.

Worden die mensen onrecht aangedaan ? Ja zeker, maar er worden meer mensen onrecht aangedaan, veel mensen krijgen onvoldoende medische hulp, miljoenen oudere werkers raken werkloos, veel kinderen kunnen niet naar school, etc etc.

Waarom, China is een arm land, er is niet zoveel geld om al deze problemen in een keer op te lossen.

De ene groep mensen hebben pech omdat ze toevallig bij een etnische groep horen dat terreur aanslagen plegen, andere groep mensen hebben pech dat ze te oud zijn, weer andere groep mensen hebben pech omdat ze in de arme binnenland wonen. Je kan dit allemaal als discriminatie nomen. Ik kan zo wel stellen, dat iedereen in China wel gediscrimineerd wordt, op verschillende gronden.

Dus als je dit als discriminatie wil noemen, geen probleem, maar dat is niet op grond van ras of religie. Want al andere etnische groepen in China hebben deze beperking niet, en andere moslim groep(Hui, de grootste moslim groep in China), heeft deze beperking ook niet.

groeten

Wang

• Wang

Laten we hier niet over de politiek van Tibet praten want dan komt er geen eind aan.

Hoe ‘zwaar’ Chinezen de Tibetanen discrimineren weet ik niet, zelf vind ik Tibet alleen maar mooi en heb bewondering voor de Tibetanse boddhisme. Het is waar dat sommige Chinezen zich cultureel superieur voelen, maar dat hebben vele Europeanen, Amerikanen, Koreanen , Jappanners, etc ook. Hoe minder men weet van andere culturen, hoe beter men zichzelf vindt.

• Karel

Wel pech als je als jood wordt geboren en je woont in Palestina,

Wel pech als je als palestijn wordt geboren en je woont in Israel,

Wel pech als je als paria wordt geboren en je woont in India,

Wel pech als je homo wordt geboren en woont in Iran,

Wel pech als je als democraat wordt geboren en je woont in Cuba,

Wel pech als je als Falun Gong wordt geboren en je woont in China,

Wel pech als je als Tibetaan wordt geboren en je woont in Tibet!

P.s.Ik durf niet mijn volledige e-mail adres te plaatsen, omdat ik anders China niet meer binnen kom.

Groetjes,

Karel