leraars visum

• Anika

Een vraagje over visa. Ik wil gaan lesgeven in China volgend jaar. De school wil dat ik er kom lesgeven, maar zegt dat ik op een toeristenvisum moet komen en dat ze dan als ik er ben een werkvisum gaan regelen. Is dit verstandig? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!

• Peter

Een werkvisum? Ga er maar vast vanuit dat dat werk visum er niet gaat komen!

Ik ken het. Heb zelf ook 8 maand in China gewerkt als leraar. Men heeft mij destijds ook beloofd dat ik een werkvisum zou krijgen. De praktijk wijst echter uit dat 99% van de buitenlanders daar op een toeristen visum werkt!

Ik kan niet oordelen over de school, waarvoor je gaat werken, maar houd er wel rekening mee dat je dat visum niet krijgt! Zo'n werkvisum aanvragen kost namelijk te veel tijd en geld voor een school.

• Anika

Peter,

Hoe veilig is het om op een toeristenvisum te werken? Ik las dat je bij het aanvragen van een toeristenvisum toch moet bewijzen dat je een hotel ofzo hebt geboekt. Hoe heb je dat dan gedaan? En krijg je dan geen problemen als je het land wilt verlaten?

• Peter

Neem hier eens een kijkje en lees de ervaringen van buitenlanders in China en de scholen:

http://www.eslcafe.com/jobinfo/asia/sefer.cgi?China

Is NIET bedoelt om je te ontmoedigen!!! Er zijn helaas een hoop slechte scholen in China. Scholen die helaas niet eerlijk zijn en graag een leugentje vertellen om alles mooi te doen laten lijken, om jou daar te krijgen. Zie het dus als een checklist, om te kijken of jou school er toevallig tussen zit! Wie weet kun je op die manier iets meer te weten komen over die school.

Mocht je nog iets willen weten, moet je hier maar even reageren of e-mailen. Er zijn genoeg bezoekers hier die je vragen willen beantwoorden en eventueel kunnen vertellen over hun ervaringen.

• Peter

Ik heb in Nederland een visum aangevraagd. Had er één voor drie maanden, waarmee ik de eerste tijd gewoon in China kon verblijven en werken.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik geluk had. Ik zat dicht bij Hong Kong en kon vanuit Zhu Hai (waar ik zat) gewoon naar Macau lopen. In Macau kon ik gewoon een nieuw toeristen visum kopen aan de grens en liep ik weer terug China in.

Voor zover ik weet helpen de meeste scholen je met het verlengen van je visum. Hun huren een reisbureau in om een visum voor je aan te vragen. Zij gaan met je paspoort naar de betreffende instantie en regelen dat voor je.

Probeer het NIET zelf te regelen! Ik heb het 1 keer geprobeerd (toen ik nog niet wist dat ik een visum in Macau kon kopen) en dat heeft me een hoop ellende gekost. Je moet dan inderdaad aantonen dat je een adres hebt, dat je geld hebt… etc. etc. Ze vragen ontzettend veel en je moet over bijna alles liegen. Erg vervelend! Ik heb toen met veel pijn en moeite een visum gekregen voor slechts 1 maand. De balie mederwerker vertelde mij bij het ophalen van m'n visum, dat ik ontzettend veel geluk gehad heb! :-)

• anika

Hoe heb je dan je eerste visum gekregen? Want dan moet je ook al bewijs hebben van een geboekt hotel ofzo. (staat op de site van de ambassade)

Ik kreeg op een andere site een reactie dat het illegaal is om op een andere plek te wonen dan in een hotel, tenzij je toestemming hebt van lokale autoriteiten, dus dat wordt dan ook een probleem.

Wat verdiende jij? Want daar zijn de meningen kennelijk ook over verdeeld.

• Peter

Ik heb mij visum gewoon bij www.visum.nl aangevraagd. Kwestie van een formulier downloaden invullen en opsturen. Klaar. Niets met een adres opgeven, etc…

Ja… er gaan inderdaad verhalen de ronde dat het niet mag. Ik geloof dat je als buitenlander in voor buitelanders goedgekeurde woning mag wonen. Weet het fijne er niet precies. Iemand anders hier, die dat weet?

Overigens hoef je je daar niet zo druk over te maken hoor. Een hoop dingen gaan daar niet volgens het boekje. Men kijkt daar niet naar…

Mijn salaris was de helft van wat hier normaal is. Werkte dan ook maar 20 uur in de week! Weet niet of je geld wilt meenemen naar huis of daar wil spenderen. Over het algemeen verdien je daar veel meer dan de gemiddelde Chinees. Geld opmaken kan wel maar dan moet je toch wel redelijk gekke dingen doen.

• Marianne

Hallo,

Ook ik heb gewerkt in China als leraar. Mijn school regelde wel werkvisa en van de andere leraren op andere scholen hebben ze ook visa geregeld (als foreign expert geloof ik).

Ik zou je er niet druk om maken, de school regelt het wel want ze willen je graag genoeg hebben! (Haha, waarschijnlijk ben je gewoon statussymbool voor de school!) Daarnaast kan je heel gemakkelijk multi entry visas kopen in Hong Kong, zelfs voor een jaar!

Van al die verhalen op internet moet je je niet teveel van aantrekken. Ik heb ook vaak op Daves cafe gekeken en de verhalen zijn daar niet altijd even positief. Ik denk dat het vooral de mensen zijn die hun frustraties kwijtmoeten, de mensen die erg positief zijn zullen wellicht minder snel hun verhaal opschrijven. Een vriend van mij had een erg negatief verhaal geschreven en achteraf was hij zeker naar dezelfde school teruggekomen.

Daarnaast zijn al die verhalen nogal persoonlijk van aard. Wat voor de ene persoon heel belangrijk is, is voor de ander van ondergeschikt belang. Ik heb zelf een verhaal gelezen van een meisje dat een contract geweigerd had omdat ze haar een appartement hadden aangeboden hadden op de 4e verdieping. Nou ja!

Natuurlijk loopt het in China heel erg anders dan in Nederland en zal je regelmatig tegen dingen aanlopen. Dat is niet zo erg. Gebrek aan organisatie, mensen die tegen je ‘liegen’, didactische meningsverschillen, onderdrukking etc. etc. Maar het draait om je leerlingen en het lesgeven, en meestal is dat echt geweldig.

Dus maak je niet zo druk, ook niet om het visum e.d. Pick your battles and you'll be fine!! Ik wens je veel succes in China.

Ps. Zuhai!! Alle Chinezen hebben het er altijd over dat het zo mooi is! Ben er zelf alleen maar een keertje doorheen gereisd.