Aangezien je wat moeite had gedaan om iets over Chinezen te weten, wil ik je wel wat zeggen over ons Chinezen.
Waarom verdedigden we ons niet tegen jouw opmerkingen over Chinezen ? Dat komt doordat de meest Chinezen praktisch zijn, ze verspillen geen tijd aan discussie die nutteloos zijn. Je moet je beseffen, de Chinese cultuur bestaat al meer dan 5000 jaar, is een van de rijkste culturen in de wereld en is aanwezig in elk land in de wereld. Dat je niets over Chinezen weet, is het ons probleem niet. Je kunt anderen niet de schuld geven over je eigen onwetendheid, en ik tenminst, voel me helemaal niet geraakt door je ‘ aanvallen’.
Ik zal je een Chinese verhaal vertellen: er was ooit eens een kikker, die woonde op de bodem van een put. De kikker had een gezellig leventje, iedere dag keek die omhoog en zag vanuit de put een stukje hemel. De kikker was trots, hij dacht dat de put de hele wereld was. Op een dag kwam een grote schildpad, die uit de oceaan kwam. De kikker keek de schildpad aan, en zei, ‘ hee vriend, ik zie dat je op de wereld bent gekomen, welkom, ik zal je alles vertellen hoe je in de wereld moet overleven.’ De schildpad zei ‘ dank je, maar weet je, de wereld is groter dan jouw put’. De kikker keek omzich heen, en dan omhoog, en zei boos ‘ praat niet die onzin man, als de wereld groter was, waarom zie ik die niet’ . De schildpad zei , ‘ als de echte wereld wilt lerenkennen, moet je eerst uit je eigen put komen’ .
Persoonlijk ervaar ik jou opmerkingen en die van jou vrienden niet als racistisch, want hoewel jullie beweren dat Chinezen alleen op zich zelf zijn, heb ik toevallig Suriname vrienden, en daarom weet ik hoe Surinamers zijn: grote mond, maar meestal geen kwade bedoelingen. Maar anderen die minder bekend zijn met
Surinamers kunnen makkelijk die opmerkingen verkeerd opvatten. Zie je waarom we Chinezen altijd zo voorzichtig zijn ? Omdat culturen zo verschillend zijn, als je alleen denkt vanuit je eigen cultuur, krijg je heel snel misverstanden. Je uitdagende taal had waarschijnlijk elders goed gewerkt, maar hier wordt ie niet gewaardeerd, je moet nu jeself verdedigen en na een heleboel typen is er nog niet een chinees op je forum komen opdagen.