China dreigt Taiwan met oorlog... wat denkt men hier daarvan?

• Peter

Ik zou wel eens willen weten hoe men hier over deze berichtgeving denkt.

• ward

Heeft China ooit iets anders gedaan???? Ze weten goed genoeg in Beijing dat zo'n oorlog een minuut of 10 zal duren en dat men niet wint.

Imho: Won't happen.

Groeten,

Ward

• david

In principe kunnen ze alleen maar verliezen. Ze zullen de hele westerse wereld over zich heen krijgen waardoor ze diverse zakelijke orders zullen verliezen, Beijing 2008 zal in het geding komen als de IOC zich er mee gaat bemoeien.

Ik denk dat het grootpraat is, zoals ze al tientallen jaren doen. Ze zijn inmiddels wel zo kapitalistisch geworden dat ze door hebben dat er meer op het spel staat dan landsbelang (althans dat hoop ik).

David

• john

tawain is chinese in hart en zou blijven, mainland china wil ze terug.

taiwan is rijk en groot gewoorden met het geld dat was meegenomen van mainland china en dit is hard voor die gewoone mensen op het mainland te vergeten. Het oorlog is maar een spel en levered beste veel op. het mainland kunt via deze weg druk uitoefenen om te zien hoe ver ze kunnen gaan voor dat andere landen beginnen nervous te woorden. Het geeft hun ook een bepaald afdwing kracht met het westerese werld om concessies tedoen.

even reeel is het feit dat op ten duur zal taiwan terug keren met het mainland maar dan op voorwarden.

Kijk naar hong kong waar iedereen was bang dat het mainland zou alles gewoon inpikken en veranderen, hong kong heeft een vrijheid dat is geboren uit nood.

het mainland is niet gek en wil geen echte problemen vooroorzaken.

van het mainland naar hong kong en dan naar taiwan zijn er maar drie stappen op het zelfde pad.

balance is van belang en nu dat china heeft begonnen met het openen van zijn eigen markten dan zijn ze van meer belang voor het mensen op taiwan.

taiwan wil ook exporteeren en nu zijn ze onder druk van het economie vanuit het mainland. eindelijk zouden die chinese graag willen kopen van zijn eigen mensen dus taiwan zou in die toekomst een voorkeur kunnen krijgen voor het exporteeren naar het mainland.

ik ben er niet bang dat oorlog zou komen, ze zijn te slim voor dat.

• Danny

Zelf wordt ik altijd lichtelijk geirriteerd door de houding van mainland, inzake Taiwan. Het is alleen een eer kwestie.

John, als jij dit argument voordraagt dat Taiwan alle schatten van mainland heeft meegenomen dan moet je je goed realiseren dat indien dit niet gebeurd was het merendeel van deze schatten in de culturele revolutie was vernietigd door de mainland Chinezen zelf! En ga nou ajb geen zielige verhalen verkopen over geld wat eigenlijk aan de mainland Chinezen gegeven had moeten worden, want daar kan ik wel honderden actuele voorbeelden voor geven binnen van de huidige regering van de PRC voor de bewoners binnen de PRC grenzen!

Dat Taiwan economisch zo goed ontwikkeld is, heeft niet alleen te maken met de financiele input, maar ook met het politieke systeem. Wat dat betreft is PRC gewoon weer een keizerrijk alleen is de troonopvolging niet erfelijk. Tevens, is er in Taiwan (doordat er geen afgrijselijke revolutie is geweest) geen onderbreking geweest in het educatieve systeem en heeft men daardoor minder tekortkomingen die helaas wel vaak te zien zijn op het vasteland.

Als je het mij vraagt moet PRC eerst zich concentreren op het organiseren van haar eigen land voordat zij de ambitie voor het besturen van zeer complexe “economische zones” inwilligt!

Tot slot, wie is nu eigenlijk de baas? Als je de situatie heel sec bekijkt. Dan heeft de Taiwanese regering heeft net zoveel recht op China als andersom, toch?

• Peter

:-) Ik kan me helemaal vinden in deze uitspraken! Hulde…

• Shandong

De Chinezen gaan niet meteen oorlog voeren met Taiwan, ze w8en eerst.

Wachten tot China sterk genoeg is om de v.s in te halen/zijn gelijke te zijn.

Dan pas zou China aanvallen. NIet te vergeten onze hele Asian-nation inclusief Rusland zou meedoen. Het Westen verliest uiteindelijk van het oosten.Just like vroeger.