Peking

• Plumeau

hoi allemaal,

ik heb plannen om binnenkort een bezoekje te brengen aan Peking. Nou heb ik een hele leuke reis gezien, maar dat is een groepsreis.

Mijn vraag aan jullie is: is het goed te doen om alleen vanuit hier de vlucht en een hotel te boeken en zelf excursies te maken? En wat zijn dan ongeveer de kosten van die excursies? Of heeft er nog iemand een goede tip voor een leuke reis?

Kortom…vertel me meer ajb!

groetjes,

Plu

• Alex

Sterker nog, boek alleen de vlucht. Hotels zat en veeeel goedkoper dan als je het hier al boekt. Bovendien heb je dan de kans om flink af te dingen. Ik kan je aanraden om een Lonely Planet van BJ te kopen, staat alles in wat je moet weten over BJ…

Veel succes,

Alex

• plumeau

Nog veel leuker natuurlijk. Gek eigenlijk, ik ben al wat informatie verzameld, maar dat BJ zo gemakkelijk begaanbaar is…daar wordt niet over gesproken.

Maar…met de LP in de hand, kom je door het hele land…zoiets dus.

Thanx Alex!

Enne….nog meer tips zijn van harte welkom hoor!

• ward

Beste Plumeau,

Verweg de goedkoopste oplossing om naar Beijing te gaan is met Ster reizen/Kras vakanties. Voor een paar honderd € heb je een vlucht + centraal gelegen hotel. Ik wil hier op deze site nog wel eens een expat ontmoeten die nog geen vrienden of familie op bezoek heeft gekregen door deze reizen!

Laat de groep voor wat het is en stap gewoon iedere morgen in de eerste de beste taxi (neem er eentje die eruitziet als een brooddoos: is goedkoper) en ga naar waar je wilt. Nog beter: Huur/koop (kopen doe je vanaf 20 €) een fiets en doe gewoon waar je zin in hebt.

Beijing is vrij makkelijk te bezoeken: het eenvoudigste stratenplan ter wereld (sommige dingen zijn die “communisten” echt goed in!), verwaarloosbare criminaliteit en iedereen spreekt wel een woordje engels (helaas ALTIJD hetzelfde: ‘Hello’).

Laat je niet afschrikken door al die mensen die een keer een jaar niet naar de Costa del Sol maar naar China zijn gegaan: het is een heerlijke en prachtige stad (het hele land is fascinerend. Goed of slecht: fascinerend zal het altijd zijn).

Mail even als je concrete plannen hebt voor je vertrek, dan geef ik nog wat tips.

groeten;

Ward

• ward

Een hele makkelijke (zoniet: onmisbare) toevoeging aan de Lonly Planet BJ is het ‘Mandarin Phrasebook’ van diezelfde dronken Australiers. Een echte lifesaver.

groeten,

Ward

• plumeau

hoi Ward,

bedankt voor je tip!

Ik had zelf ook al bij Kras gekeken. En naar aanleiding van het verhaal van Alex eigenlijk al besloten om een vlucht en hotel vanuit Nederland te boeken en dan lekker verder alles zelf te regelen.

Momenteel ben ik druk bezig om mijn reisgenootje ook enthousiast te maken. Maar ik heb zo het idee dat het wel gaat lukken.

We hebben het idee om rond 19 december te gaan zodat we kerst en oud en nieuw daar vieren. Lijkt mij wel grappig. Maar ehr…hoe is het weer dan in Peking? En zullen we nog wat van de feestdagen merken?

groetjes,

Plu

• ward

Beste Plumeau,

Ik hoop dat ik je plannen niet te veel naar de …. help, maar met kerstmis naar Beijing gaan zou ik écht niet aanraden!!! Het is heel eenvoudig; het is er KOUD!!!!!!

Ten noorden van Beijing ligt de Gobi-woestijn en net daarboven Siberië. Dit heeft als logisch en nadelig gevolg dat er niks is om de wind tegen te houden. Als je pech hebt zijn er temp. tot -10. Probleem is dat ze aanvoelen als -30!!!!!

Als je er woont en werkt (heb ik bijna twee jaar gedaan) valt het nog te overleven (veel op het warme kantoor blijven en ‘s avonds illegale dvd’s kijken bij vrienden op het appartement), maar als toerist lijkt het me eenvoudigweg niet aangenaam. De verboden stad is nu eenmaal weinig aan als het enige dat je wilt een warme schuilplaats is.

Kerst en nieuw in hong Kong daarentegen…….

Think about it!

groeten,

Ward

• plumeau

heel koud dus. Ik was er eerlijk gezegd al bang voor.

Hong Kong? Hmm…nee, ik wil echt naar Beijing.

Wat is een betere tijd om te gaan? Februari een optie?

• ward

De beste tijd is zonder twijfel eind april - begin mei. Vanaf maart gaat het eigenlijk wel, maar het kan nog flink koud zijn.

September is ook heel mooi, maar dan zijn er wel heel wat zandstormen.

Groeten

Ward

• plumeau

hoi Ward,

bedankt voor al je informatie. Ik heb zo het idee dat mijn reisgenootje een stuk minder enthousiast zal worden nadat ik haar verteld heb dat het zo koud is eind december.

Wel heel erg jammer!