dubbel paspoort

• david

Op telegraaf.nl las ik volgende bericht waar vooral laatste zin mijn aandacht trok:

“De Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung gaat aan het eind van dit jaar kennis maken met een Formule 1-wagen. Het Williams BMW Formule 1-team heeft de Aziatische Formule BMW-kampioen, een test aangeboden. De in de buurt van Arnhem geboren en getogen ——> Chinees Ho-Pin Tung beschikt naast een Nederlands ook over een Chinees paspoort. <———–”

Volgens mij is het niet mogelijk om dubbel paspoort te hebben omdat de Chinese regering dat niet toestaat. Verder is er geen nut om dubbel paspoort te hebben als je naar China reist. Wel als je als Chinees naar bijv. USA wil dan is NL paspoort wel handig. Maar als hij naar China gaat moet hij of NL paspoort laten zien en dus ook een visum hebben. Dan is er geen probleem, maar als hij dubbel paspoort heeft om makkelijk China in te komen zonder visum dan zijn er wel problemen, want hoe komt ie dan weer terug naar NL. Met z'n NL paspoort zou je denken; is een mogelijkheid maar dan is hij voor de Chinezen niet het land in geweest, hij heeft tenslotte geen entry stempel in z'n NL-paspoort en kunnen ze ‘m niet controleren hoe lang hij in China is geweest. En dan staat ook z’n chinese paspoort nog geregistreerd als in China. Met z'n chinese paspoort dan; maar dan kan ie geen visum laten zien bij de douane en incheckbalie. Ze laten iemand met Chinees paspoort niet toe in vliegtuig zonder NL-visum of verblijfsvergunning. En hij kan niet opeens dan z'n NL-paspoort laten zien aangezien dat verboden is.

Dus wat is nut van dubbel paspoort: Chinees en Nederlands???

Iemand hier ervaring mee?

• Danny

Moraal van dit verhaal. De Telegraaf is weer eens wat flexibeler met de informatie verstrekking. De Chinese regering laat het inderdaad niet toe en binnenkort zal de Nederlandse regering ook van de dubbele paspoorten afstappen.

• david

Volgens mij klopt mijn verhaal toch of zijn er wel mogelijkheden waardoor Chinezen voordeel hebben van zowel een Chinees als Nederlands paspoort?

• Peter

Ik wist al van deze persoon en zijn dubbele paspoort af toen ik nog in China zat…

I.v.m. met m'n voormalige werk dat met de autosport te maken had, ben ik ooit eens een jaar geleden gevraagd wat voor deze persoon te doen. Ik wist toen al van het feit dat hij een Chinese Nederlander is en een dubbel paspoort heeft, doordat ik op dat moment niet wist wie de persoon was en ik er navraag naar gedaan heb.

Wat De Telegraaf dus schrijft klopt inderdaad. Hoe een dubbel paspoort werkt weet ik alleen niet. Heb daar geen verstand van.

Misschien dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst hier iets meer over kan vertellen als je het artikel aan ze laat zien?

• david

De IND zal niet weten hoe het gaat met chinese dubbele paspoorten, Ze weten alleen dat je als Chinees in principe geen dubbel paspoort mag hebben aangezien de chinese overheid het niet toestaat.

De IND kijkt nooit verder dan hun neus lang is. Helaas te vaak meegemaakt met ze bij de ambassade in Beijing.

• Peter

Hmmm ok… was ook meer een hersenspinsel die opeens in me op kwam…

• Jack Chong

Ik heb al sinds 1954 een dubbel paspoort, Nederlands en Chinees (republiek)

• david

Ja okay, maar wat is het nut van je dubbele paspoort er van uit gaande dat het toegestaan is. Wanneer gebruik je je Chinese paspoort?

• Wang

Het paspoort moet elke 10 jaar verlengd worden, en bij verlenging moet men de verblijfsvergunning in Nederland laten zien, maar als iemand het Nederlandse burgerschap heeft dan krijgt die geen verblijfsvergunning meer.

…vraag me af of dat passport uit 1954 nog geldig is…

• Jack Chong

Mijn vader moest destijds kiezen voor de Chinese volksrepubliek of Taiwan (Fomosa)

Hij heeft gekozen voor de republiek. Als een soort eerbetoon heeft mijn moeder (Hollandse) ook de Chinese nationaliteit aangenomen.

Toen ik geboren werd kreeg ik ook de Chinese nationaliteit, later heb ik zelf na enig gedoe de Nederlandse nationaliteit aangevraagd en gekregen. Het was geen enkel probleem om daarna de Chinese nationaliteit te behouden.

Tot eind jaren 70 heb ik regelmatig verlengd, daana niet meer, of daarmee ook je nationaliteit vervalt betwijfel ik.

Jack.Wang schreef:

>

> Het paspoort moet elke 10 jaar verlengd worden, en bij

> verlenging moet men de verblijfsvergunning in Nederland laten

> zien, maar als iemand het Nederlandse burgerschap heeft dan

> krijgt die geen verblijfsvergunning meer.

>

> …vraag me af of dat passport uit 1954 nog geldig is…