persbericht van de aktiegroep 'red het Chineestalige NPS radioprogramma'

• L.W. Chan

De Chinese gemeenschap in Nederland is verbijsterd over het plan van de NPS om de uitzendingen in de eigen taal hetzij af te schaffen of de uitzendtijd drastisch in te korten. Een actiegroep is opgericht om te voorkomen dat deze broodnodige brug tussen de Chinese en Nederlandse gemeenschappen verdwijnt. De bezuinigingsplannen staan haaks op de publieke multiculturele rol van de NPS en haar doel integratie te bevorderen.

Het NPS Chineestalige radioprogramma ?Snelle Berichten Nederland-China? bestaat al dertien jaar en wordt elke werkdag van half negen tot negen uur s?avonds uitgezonden op 747AM. De uitzending verzorgt o.a. berichtgeving over nieuws en actualiteiten in Nederland en heeft een belangrijke brugfunctie tussen de Chinezen in Nederland en de Nederlandse maatschappij. Het programma voldoet bovendien aan de voorwaarden van een actief integratiebeleid en past geheel in de richtlijn van de NPS zoals omschreven op haar website:

De multiculturele taak van de NPS wordt breed ingevuld met diverse programma?s, waarin Nederlanders van buitenlandse afkomst hun eigen wereld terugzien; de cultuur waaruit ze afkomstig zijn, de humor en de muziek, maar ook hun eigen problemen! (citaat NPS website)

De hoge luistercijfers van ?Snelle Berichten? zijn te danken aan het feit dat het programma inmiddels vaste deel maakt van het dagelijkse leven van talloze Chinese huishoudens in Nederland. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 42% van de Chinezen in Nederland minstens drie keer per week afstemt op ?Snelle Berichten?. De luistercijfers vertonen een stijgende lijn in de afgelopen jaren. Tot de vele luisteraars behoren zowel de eerste als de jonge generatie Chinezen in Nederland.

Er is onmiddellijk een actiegroep opgericht met het voornemen om een handtekeningenactie op te zetten en de Nederlandse media wakker te schudden. De Chinese gemeenschap wil de NPS en de mede-Nederlanders kenbaar maken dat de Chineestalige NPS radio uitzending voor hen een essentiële en onmisbare informatiebron is over Nederland. De afschaffing van de uitzendingen in de eigen taal is een regelrechte aanslag op de integratievoortgang van de eerste en tweede generatie Chinezen. De luisteraars pleiten daarom voor het behoud van de Chineestalige NPS uitzending en voor het behoud van de huidige uitzendtijden!

Doe mee aan onze handtekeningenactie en download de formulier van www.taitee.com!

• david

Misschien moeten ze zich ook eens gaan richten op de mandarijnssprekenden in de Nederlandse samenleving. Dat zijn en worden er steeds meer. Op het moment dat ze dat toezeggen om toe te voegen denk ik dat meer mensen de petitie willen ondertekenen.

• Chris

Zijn daar trouwens (ruwe) cijfers van bekend?

Hoe groot is het aandeel kantonees sprekenden onder de Chinezen in Nederland en hoe groot is het mandarijns sprekenden?

• david

Dit is reactie die ik een maandje geleden kreeg op een mail naar hun met de vraag of zo ook uitzendingen in mandarijn hebben:

“Uit onderzoek blijkt dat de grotere meerderheid van de in Nederland wonende Chinezen spreken Cantonees, daarom worden de programma's in het Cantonees gemaakt. Dat is wat ik van begrepen.”

• L.W. Chan

Beste David en Chris,

Op jullie vraag hoeveel Mandarijnsprekende Chinezen in Nederland wonen kan ik geen concrete antwoord geven. Wel kan ik bevestigen dat veel Mandarijnsprekende Chinezen in Nederland Cantonees hetzij goed beheersen of prima kunnen verstaan. Dit is te merken aan de reacties van sommige luisteraars die naar het call-in programma bellen en in het Mandarijn hun mening geven op de vragen die de presentatoren in het Cantonees stellen.

Natuurlijk zou het erg leuk zijn als er naast een Cantoneestalig programma ook een Mandarijntalig programma komt. Maar deze beslissing ligt geheel in de handen van de NPS! Bovendien dreigen alle uitzendtijden van alle programma's in de eigen taal momenteel drastisch ingekort te worden. De prioriteit gaat nu uit naar de behoud van de huidige uitzendtijden. Dus heren, mag ik jullie eerst verzoeken om jullie steun te verlenen aan onze handtekeningenaktie? Als wij de NPS kunnen overtuigen om de uitzendtijden niet af te pakken van het geliefde Chineestalig radioprogramma, dan zal er meer ruimte zijn voor verdere discussie. Download het formulier van www.taitee.com

Alvast bedankt voor jullie steun.

• david

Mijn ervaring is juist het omgekeerde, de meeste cantonees sprekenden in NL verstaan wel mandarijn en kunnen het ook spreken. Ik begrijp je standpunt, aangezien er meer cantonees sprekenden in NL zijn dan Mandarijnsprekenden. Ik wil ook liever in Nederlands nieuws volgens indien mogelijk, ofschoon ik wel Engels beheers.

Kijk naar China Radio Amsterdam, die hebben 2 van de 5 dagen dat ze uitzenden ingeruimd voor Mandarijns sprekenden, omdat ze merkten dat er meer mandarijnssprekenden in Amsterdam kwamen.

Ik zal jullie petitie ondertekenen, maar ik hoop dat jullie op de redactie zich hard kunnen maken voor meer Mandarijns in de uitzending, zoals het voorbeeld van Amsterdam en ik geloof ook Eindhoven.

groeten,

David

• L.W. Chan

David,

Bedankt voor je steun aan onze handtekeningenactie. Ik zal je standpunt over de keuze voor het Mandarijn en/of Cantonees zeker aan de NPS Chinese redactie doorgeven! Laten we hopen dat de NPS het Chineestalige programma de huidige uitzendtijden gunt in de toekomst.